نقره‌داغ فوتبال، باور کنیم؟!

این روز‌ها کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پرکارترین ایام خود را سپری می‌کند؛ جریمه پشت جریمه و محرومیت پشت محرومیت برای بزرگ و کوچک فوتبال کاری است که این کمیته این روز‌ها در حال صادر کردن حکم‌های آن است. علت هم کاملاً مشخص است، فوتبالی‌ها به جان هم افتاده‌اند و با ادبیاتی سخیف و هتاکانه به‌هم می‌تازند و شخصیت واقعی خودشان را نشان می‌دهند. 
نکته مهم در میان این هیاهوی به راه افتاده، این است؛ آن‌ها که باید می‌دانستند، همراه مردم که اخبار فوتبال را دنبال می‌کنند و هواداران این رشته سال‌هاست که می‌دانند با چه قماشی طرف هستند. عده‌ای هنجارشکن که به اسم ورزش و فوتبال به خود اجازه می‌دهند هر کاری دل‌شان می‌خواهد انجام دهند و هرچه دل‌شان می‌خواهد بگویند. عده‌ای که حتی در مواقع حساس آب هم به آسیاب دشمنان کشور می‌ریزند. همه می‌دانستیم با چه قماشی طرف هستیم، اما حالا پرده‌ها افتاده و این جماعت خود واقعی‌شان را به نمایش گذاشته‌اند. 
این جماعت قبلاً هم تجربه جریمه و محرومیت را داشته‌اند، اما، چون جریمه‌ها و برخورد‌ها آنگونه نبوده که گوشمالی‌شان بدهد، امروز وقیحانه‌تر از هر زمان دیگری به جان هم افتاده‌اند. امروز هم این نگرانی وجود دارد که حتی در جریمه‌ها نیز تبعیض قائل شوند و حتی در همین تبعیض‌ها هم چنان مماشات شود که خاطیان نه تنها متنبه نشوند که به ریش همه ما هم بخندند و وقیحانه‌تر از قبل برگردند و اعمال‌شان را تکرار کنند. امروز برخورد شلاقی کمیته انضباطی و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با متخلفان لیگ برتری آن در روز‌هایی که خبری از مسابقات نیست و همه چیز تمام شده مانند «تب تندی» است که خیلی زود عرق می‌کند و هیچ نشانی از آن باقی نمی‌ماند. این برخورد‌ها همزمان با رسیدگی به پرونده فساد گسترده فوتبال که منجر به بازداشت برخی عوامل آن شده، باعث شد همه باور کنیم فساد، بی‌اخلاقی و هتاکی کل فوتبال کشور را فراگرفته، فسادی که فدراسیون فوتبال سال‌هاست روی آن به اسم تخلف سرپوش گذاشته و هیچ برخورد مناسبی با متخلفان و مفسدان نکرده است. 
امروز حرف از جریمه‌های میلیاردی است، اما وقتی این جریمه‌ها در بازنگری‌ها تبدیل به جریمه‌های اندک می‌شود باید باور کنیم کسی درس می‌گیرد؟! امروز حرف ار محرومیت است، اما وقتی مدیر هتاک فقط ۲۰ روز محروم می‌شود یا کسی که اتهام‌زده ۲۰ روز از فعالیت کنار گذاشته می‌شود و بعد همین ۲۰ روز هم در بازنگری و اعتراض کم می‌شود، آیا می‌توان باور کرد که فوتبال نقره‌داغ شده است؟
واقعیت این است که جریمه و محرومیت باید بازدارنده باشد. مسئله‌ای که تاکنون در هیچ‌کدام از احکام صادر شده درخصوص فوتبالی‌ها دیده نشده و تا امروز هم نمی‌توان امید چندانی به آن داشت. بدون تعارف باید گفت که بروز چنین رفتار‌های سخیفی در فوتبال جهان با شدیدترین اشکال ممکن اعمال قانون می‌شود، اما اینجا داستان متفاوت است. اینجا مفسد، متخلف و هتاک امروز هم محروم می‌شوند و هم جریمه، اما تا زمان شروع دوباره لیگ اینقدر فرصت دارند که باز همه چیز را به سود خودشان برگردانند و این همان تفاوتی است که باعث اختلاف سطح فوتبال ایران با فوتبال جهان شده است. لیگ برتری‌ها محاکمه، جریمه و محروم می‌شوند، اما شما باور نکنید.