«نه» فلسطینیان به آتش‌بس اسرائیلی

جوان آنلاین: طرح آتش‌بس رژیم صهیونیستی در غزه که از سوی امریکا ارائه شده بود نتوانسته خواسته فلسطینیان را برآورده کند و حماس گفته که برگه پیشنهادی اسرائیل برای تبادل اسرا و آتش‌بس غیرقابل قبول است؛ اقدامی که نشان می‌دهد رهبران حماس توافق به هر قیمتی را امضا نخواهند کرد و برقراری آتش‌بس دائم و لغو محاصره شروط اصلی فلسطینیان است که روی آن پافشاری می‌کنند.  درحالی که برخی بازیگران بین‌المللی تلاش می‌کنند حماس و رژیم صهیونیستی را به امضای آتش‌بس در غزه متقاعد کنند، به نظر می‌رسد مفاد پیشنهاداتی که در طرح اخیر صهیونیست‌ها مطرح شده، با آنچه فلسطینیان دنبال آن هستند در تضاد است. با اینکه سخنگوی وزارت خارجه قطر گفته که حماس در حال بررسی مفاد آتش‌بس ارائه شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا است، اما رهبران حماس آب پاکی را روی دست مقامات تل‌آویو و واشینگتن ریخته‌اند. سامی ابوزهری، از رهبران جنبش حماس روز پنج‌شنبه گفت که برگه پیشنهادی امریکا برای تبادل اسرا، هیچ اشاره‌ای به توقف جنگ علیه غزه و خروج نظامیان اسرائیلی از آن ندارد. شبکه اسکای‌نیوز به نقل از ابوزهری گزارش کرد که حماس به میانجی‌ها اعلام کرده که برگه پیشنهادی اسرائیل، غیرقابل قبول است. وی با بیان اینکه برگه پیشنهادی امریکا و اسرائیل، یکی است، تأکید کرد: حماس به پیشنهادی که در پنجم می‌ارائه کرد، پایبند است. ابوزهری گفت: «طرح حماس مبتنی بر توقف جنگ، خروج نظامیان اسرائیلی از غزه، تبادل اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی و برداشتن محاصره غزه است.» 
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» هم دیروز گزارش داد که یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه در پیام کوتاهی درباره پیشنهاد بایدن، به میانجیگران ابلاغ کرد که حماس جز با توقف دائمی جنگ، توافق صلحی را امضا نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، السنوار همچنین طرح درخواست از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر خلع سلاح این جنبش در غزه را رد کرده است. هفته گذشته، بایدن پیشنهاد اسرائیل را در سه مرحله ارائه کرد که به پایان درگیری، آزادی اسرا و بازسازی نوار غزه بدون حضور حماس در قدرت منجر می‌شد، اما اسامه حمدان از رهبران ارشد حماس، روز پنج‌شنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «هیچ پیشنهادی وجود ندارد، بلکه سخنانی است که بایدن در یک سخنرانی گفت.» تا این لحظه، امریکایی‌ها هیچ مستند یا نوشته‌ای ارائه نکرده‌اند که بر اساس آن به گفته‌های بایدن در سخنرانی خود پایبند باشند. وی خاطرنشان کرد: «حماس آماده پذیرش هرگونه توافقی است که به خواسته‌های اساسی جنبش مبنی بر آتش‌بس در غزه و خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از نوار غزه دست یابد.» 
محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم پنج‌شنبه شب در اظهاراتی گفت که توقف بی‌بازگشت جنگ در غزه شرط برقراری آتش‌بس با رژیم صهیونیستی است. به گزارش الجزیره، الهندی گفت: در هر توافق احتمالی باید به صورت واضح تأکید شود که اسرائیل نباید پس از توقف جنگ، مجدداً آغازگر آن باشد. الهندی اضافه کرد: «اسرائیل مجبور خواهد شد به طور کامل از نوار غزه عقب‌نشینی کند زیرا نیروهایش در غزه فرسوده خواهند شد و شاهد آن چیزی است که در محور نتساریم اتفاق افتاد.»
حماس بار‌ها اعلام کرده که به آتش‌بس به هر قیمتی تن نخواهد داد و تا زمانی که توقف دائم جنگ و اخراج اشغالگران از غزه تضمین نشود پای هیچ سندی را امضا نمی‌کند. این درحالی است که همه طرح‌های ارائه شده بر آتش‌بس شش هفته‌ای و تبادل اسرا تأکید دارند، اما برای روز بعد از پایان آتش‌بس هیچ‌گونه تمهیداتی اندیشیده نشده است. مقامات تندرو اسرائیل هم گفته‌اند که در روز بعد از پایان آتش‌بس به حملات خود به غزه تا نابودی حماس ادامه خواهند داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دوستانش سعی دارند با آتش‌بس موقت بتوانند اسرا را آزاد کرده و با خاطری آسوده غزه را بمباران کنند، اما فلسطینیان به توافق موقت آن‌هم برای آزادی اسرای صهیونیست که در حال حاضر برگ برنده حماس به شمار می‌رود، تن نمی‌دهند. 


با وجود مخالفت‌های حماس با طرح آتش‌بس، رایزنی‌ها برای رسیدن به یک جمع‌بندی در حال انجام است. «نیویورک تایمز» روز جمعه از دیدار «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا با «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در دوحه خبر داد. این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشت: «در این دیدار روی یافتن راه‌هایی برای نزدیک‌تر کردن اسرائیل و حماس به منظور دستیابی به توافق تمرکز شد.» این درحالی است که جو بایدن طرح پیشنهادی اسرائیل را برای تبادل اسرا علنی کرد؛ طرحی که در آن بخشی از مطالبات گروه‌های مقاومت فلسطین نادیده گرفته شده است. بایدن تلاش می‌کند با آتش‌بس موقت اسرائیل را از معرکه نجات داده و از بار فشار‌های خارجی علیه دولت خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بکاهد.   ضربات القسام به صهیونیست‌ها
همزمان با حملات اسرائیل به غزه، گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) هم تلفاتی را به دشمن اشغالگر وارد کردند. گردان‌های القسام روز پنج‌شنبه از شکار چند تانک و چند نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف غزه خبر داد. به گزارش الجزیره، القسام در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: یک تانک «مرکاوا» ارتش رژیم صهیونیستی را با راکت «الیاسین ۱۰۵» در شرق شهر «دیر البلح» در مرکز نوار غزه هدف قرار دادیم و آن را منهدم کردیم. القسام در بیانیه دیگری از انهدام دو تانک دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه مذکور خبر داد. القسام همچنین اعلام کرد: ورودی یک تونل بمب‌گذاری شده را در «تل‌الزعرب» در غرب رفح منفجر کردیم و طی این عملیات پنج نظامی دشمن کشته شدند. منابع رسانه‌ای همچنین از حمله راکتی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه خبر دادند.