سلسله باخت و عذرخواهی و اخراج!

جوان آنلاین: تیم ملی والیبال ایران صبح امروز در حالی آخرین بازی خود در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال مقابل ترکیه را انجام داد که کسب هفت شکست در هفت مسابقه قبلی باعث شد بعدازظهر دیروز فدراسیون والیبال رسماً موتا پائز را برکنار کند. 
هرچند سرمربی برزیلی – فرانسوی خیلی دیر به جمع تیم ملی اضافه شد، اما در هفت بازی گذشته نشان داد که نمی‌تواند وضعیت تیم ملی را سروسامان دهد. پائز بعد از هر شکست در حالی حرف از حرکت رو به جلو می‌زد که از نوع تاکتیک‌های او به خوبی می‌شد متوجه شد که برنامه‌ای برای پیشرفت و پیروزی ندارد. استفاده از هفت ترکیب متفاوت در هفت مسابقه قبلی نشان از این داشت که او حتی تیمش را به درستی نمی‌شناسد و نمی‌تواند در ادامه این مسیر برای ایران مفید باشد. 
هفت باخت پیاپی، عدم مدیریت و راهبری مناسب تیم ملی، عدم تصمیم‌گیری و انتخاب مناسب و استفاده از بازیکنان موجود، نوسانات عملکرد تیمی در طول هر مسابقه، جلوگیری از آسیب بیشتر به برند تیم ملی والیبال ایران در میادین بین‌المللی، حفظ شخصیت تیمی و اقدام برای تغییر رویه تیم و به دست آوردن روحیه تیمی برای کسب پیروزی از جمله مواردی بود که فدراسیون را مجاب کرد پائز را برکنار کند. 
سیدمیلاد تقوی، رئیس فدراسیون والیبال عصر دیروز پس از جلسه با موتا پائز، سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان و جمعی از کارشناسان فنی، این مربی برزیلی‌– فرانسوی را از سمت سرمربیگری تیم ملی ایران برکنار کرد و پیمان اکبری را تا پایان مسابقات لیگ ملت‌های والیبال به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان انتخاب و معرفی کرد تا مربی، کاپیتان و بازیکن سابق تیم‌های ملی والیبال کشورمان در ادامه این رقابت‌ها و در پنج مسابقه باقیمانده هدایت ملی‌پوشان را برعهده بگیرد.  ضعف‌های زیادی


با توجه به شرایط موجود شکست ۳ بر یک مقابل قناری‌ها دور از انتظار نبود، اما همه منتظر بودیم در مصاف با بلغارستان جوان خودی نشان دهیم و برای اولین‌بار طعم پیروزی را در لیگ ۲۰۲۴ بچشیم. تیم موتا پائز، ست اول را از بلغار‌ها برد، ولی دو ست بعدی را واگذار کرد. با پیروزی در ست چهارم، انتظار نمایشی قوی و هدفمند را در ست پنجم داشتیم، ولی این بلغارستان بود که ۱۵ بر ۱۱ به پیروزی رسید و دومین بردش در این دوره را ثبت کرد. ناتوانی در کنترل نتیجه، عدم تمرکز در ضربات آخر، ضعف شدید اعتمادبه‌نفس و نداشتن روحیه پیروزی از جمله عوامل ناکامی تیم‌ملی والیبال ما در این دوره از لیگ ملت‌ها بودند.   انتظار برد نداشته باشید
پائز بعد از باخت به بلغارستان دیگر حرفی از پیشرفت نزد و با انتقاد از عملکرد بازیکنانش تأکید کرد: «خیلی خوب و در عین حال خیلی بد بازی کردیم. وقتی اوضاع به این شکل است، نمی‌توانید انتظار برد داشته باشید. در این مسابقه تا میانه ست دوم، بلغارستان را به شکل کامل از بازی خارج کرده بودیم، اما آن‌ها را دوباره به بازی برگرداندیم. استوار بازی نکردیم و نتوانستیم با اعتماد‌به‌نفس بازی کنیم. در پایان باختیم، هرچند که بازی خوبی ارائه دادیم. نقطه ضعف ما شخصیت هر کدام از بازیکنان است. آن‌ها نمی‌خواهند همراه هم بجنگند. گاهی اوقات از مبارزه دست می‌کشند، در حالی که باید ادامه دهند و به یکدیگر احترام بگذارند. بازیکنان باید برای طرفداران بجنگند. باید برای والیبال ایران بجنگند و اگر متوجه این موضوع نباشند کار خیلی سخت خواهد شد.»  شرمندگی بازیکنان
چند ملی‌پوش والیبال بابت ثبت هفت باخت متوالی از مردم عذرخواهی کردند. محمدرضا حضرت‌پور، لیبروی کشورمان پس از شکست برابر بلغارستان گفت: «این دومین برد بلغارستان بود. به برد برابر بلغارستان نیاز داشتیم، اما متأسفانه به‌خاطر بدشانسی یا به هر دلیلی نتوانستیم به پیروزی برسیم. باید در این دیدار به برتری می‌رسیدیم تا در رقابت‌های بعدی با فشار کمتری بازی کنیم. فشار زیادی روی تیم‌ملی والیبال ایران است. زمانی که تیم شکست می‌خورد، اعتماد‌به‌نفس از تیم گرفته می‌شود و این هم یک نوع بدشانسی است. از مردم عذرخواهی می‌کنم، ولی قطعاً در دیدار‌های بعدی همه تلاش خود را می‌کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم. باز هم جا دارد به نوبه خودم از مردم عذرخواهی کنم که تا این لحظه همه‌جوره از تیم‌ملی والیبال ایران حمایت کردند. قول می‌دهیم تمام تلاش خود را در دیدار‌های بعدی به کار بگیریم.»
میثم صالحی، دریافت‌کننده قدرتی تیم‌ملی از طلسم شدن تیم کشورمان صحبت کرد: «شروع خوبی داشتیم و حتی در ست دوم هم به خوبی جلو رفتیم، اما رقابت گره خورد. واقعاً نمی‌دانم چه بگویم انگار طلسم شده‌ایم. شرمنده هستیم. تا می‌خواهیم یک بازی خوب داشته باشیم، تلاش کنیم و بجنگیم، اتفاقاتی در زمین رخ می‌دهد که گیج می‌شویم. شرمنده شدیم و امیدوارم در دیدار‌های بعدی پیروز شویم. با توجه به شکست در دیدار‌های قبلی، فشار زیادی روی بازیکنان است. سعی می‌کنیم نتایج گذشته را فراموش کنیم و در دیدار‌های بعدی برای نمایش بهتر به زمین بیاییم، اما متأسفانه گاهی با وجود اینکه چند امتیاز جلو هستیم نتیجه را از دست می‌دهیم. واقعاً برای خودمان هم قابل درک نیست. شرمنده هستیم و امیدوارم در دیدار‌های بعدی جبران کنیم.»