مدرن در عمل كلاسيك در تدريس

اين‌بار كار واقعا از ريشه‌ها شروع شده است. اقدام پيشروانه آهنگساز ارزنده، دكتر اميرمهيار تفرشي‌پور به حدي بديع و در عين حال انساني بود كه شايسته ثبت در حافظه تاريخ موسيقي معاصر ايران است. بي‌ترديد از بين خردسالان و نوجواناني كه به همت و حمايت او در جلسه شهركتاب فرشته حاضر شدند و كارشان را ارايه كردند، آهنگسازاني تاثيرگذار برخواهند خاست. 
دكتر تفرشي‌پور كار را از ريشه‌ها آغاز كرده و انديشه‌هايي متكي بر تجربه را پشتوانه آن قرار داده است. فضاي آموزش موسيقي كلاسيك بين‌المللي در ايران، هميشه (به استثناي استاداني معدود)، گرفتار خشونتي پدرسالارانه، تحقيري عادي‌سازي شده و ناچيز شمردن بارقه‌هاي استعداد شاگردان خردسال بوده است. نمونه‌ها زيادتر از حد سنجشند و نياز به نام بردن نيست. اين برخورد آمرانه، شايد در محيط‌هاي آموزشي ايران عصر مشروطيت تا اوايل دهه ۱۳۴۰، تا حدودي «جواب مي‌داد» و البته همان استادان نيز با همه تلخ زباني و ترشرويي‌شان، دانش‌آموختگاني زحمتكش و مسووليت‌پذير و منضبط و با معلومات بودند. هدف زندگي‌شان همانا اعتلاي موسيقي بود و شايد هم راهي نمي‌شناختند جز اينكه با همان روشي كه خودشان بار آمده بودند، شاگردان را هم بار بياورند.‌ خيلي‌هاي‌شان اساسا از محيط‌هاي نظامي به فضاي موسيقي پا گذاشته بودند و هنرستان (و حتي اركسترهاي زير دست‌شان) را هم مثل سربازخانه نگاه مي‌كردند.
جامعه امروز حتي با جامعه دهه ۱۳۷۰ بسيار متفاوت است و تمام جنبه‌هاي آموزشي و پرورشي موسيقي ‌بايد مورد تجديدنظري نقادانه قرار بگيرد و با دانش روز هماهنگ شود. مقصود از دانش روز، تنها حوزه مسائل فني موسيقي نيست. علومي چون پداگوژي و روانشناسي و به خصوص استفاده از فناوري ديجيتال نيز به موازات آن، اهميت دارند.‌ دنياي امروز و فردا با محوريت زنان و كودكان مي‌گردد و چرخ آموزش ديگر نمي‌تواند براساس اقتدارگرايي‌هاي قديم بگردد.
اينها نكات مهمي هستند كه آقاي دكتر تفرشي‌پور در فضاي آموزشگاه‌ خود به آن توجه دارند و خروجي‌شان نيز قابل توجه مي‌تواند باشد. آزادي ايده و بيان شاگردان‌شان در شب ارايه، تنوعي جالب را ارايه مي‌كرد كه تربيت استعدادهاي جوان با چنين بينشي را نشان مي‌دهد. در اين يادداشت كوتاه قصد واكاوي و تشريح اقدام فرهنگي ايشان را ندارم، چراكه خود در گفت‌وگوي‌شان به شايسته‌ترين نحو بيان مطلب كرده‌اند. اميدوارم اين حركت، درجا متوقف نشود، ادامه بيابد، جريان‌سازي كند و ثمرات نيكويش را برجا بگذارد.