شهریه نامتعارف مدارس غیردولتی قانون شد

جوان آنلاین: سالیان سال است که افزایش سرسام‌آور شهریه مدارس غیردولتی به یکی از معضلات اصلی خانواده‌ها تبدیل شده‌است. هر چند قرار بود سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برای این معضل چاره‌ای بیندیشد و سازوکاری برایش تعیین کند، اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که آب از آب تکان نخورده است و بدتر اینکه مسئولان تصمیم‌گیرنده، مهر تأییدی بر گرانی شهریه‌های مدارس غیردولتی زده‌اند!  روز گذشته معاون وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ شهریه مدارس غیردولتی خبر داد؛ شهریه‌هایی که از ۱۰ تا ۸۰ میلیون تومان متغیر است و هنوز هیچ کس از نحوه تعیین آن خبر ندارد. هر چند این مقام مسئول گفته که نرخ‌ها متناسب با خدمات و شاخص‌های آموزشی و تربیتی مدارس و به صورت منطقه‌ای در کشور تعیین شده، اما مگر نه اینکه همه این خدمات می‌بایست که رایگان در اختیار همه دانش‌آموزان باشد؟  نجومی‌تر از همیشه 
احمد محمودزاده، در خصوص میزان متغیر‌های شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ گفت: «نزدیک به ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده و قریب به ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده‌است.» او ادامه داد: «حدود ۱۴درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و ۶درصد دیگر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند؛ ضمن آنکه ۵/۲ درصد مدارس شهریه‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت.» معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: «۵/۱ درصد شهریه‌های مدارس بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰میلیون تومان است.» محمودزاده افزود: «شهریه حدود نیم‌درصد از مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می‌شود.»
این اظهارنظر یعنی اگر پیش‌تر برخی از مدارس غیردولتی، شهریه چند ده میلیون تومانی می‌گرفتند و کارشان تخلف محسوب می‌شد حالا درصدی از آن‌ها که معلوم هم نیست در ازای ارائه چه خدماتی مجاز به اخذ شهریه گزاف شده‌اند، می‌توانند کاملاً قانونی و بدون هیچ واهمه‌ای، مبلغ ۸۰ میلیون تومان از خانواده‌ها طلب کنند. بدتر اینکه به گفته این مقام مسئول، شهریه حدود نیم درصد از مدارس هنوز در دست بررسی قرار دارد، بنابراین ممکن است که مدارس خاص‌تری نیز وجود داشته باشد که مجوز دریافت شهریه بیش از ۸۰ میلیون تومان را بگیرد!   شکاف عمیق آموزشی
متأسفانه در پس این اقدامات که گفته می‌شود در جهت پیشگیری از رانت و فساد است (!) روز به روز مدارس دولتی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند و با پر و بال دادن به مدارس غیردولتی و تعیین شهریه‌های گران‌قیمت آن‌ها را قوی و قوی‌تر می‌کنند. بار‌ها و بار‌ها کارشناسان و دلسوزان آموزش‌و پرورش کشور نسبت به ایجاد شکاف عمیق آموزشی هشدار داده‌اند، اما مگر گوش شنوایی برای آن‌ها وجود داشته‌است؟ 


متأسفانه شاهد آن هستیم که هر کسی متمول و پولدار است می‌تواند فرزند خود را به مدارس غیردولتی بفرستد تا او بهترین آموزش را دریافت کند، اما آن کسی که پول ندارد از آموزش کافی برخوردار نمی‌شود، بنابراین به عمده دانش‌آموزان مدارس دولتی این پیام داده‌می‌شود که جز خودشان هیچ‌کس نیست که برای پیشرفت، کمک‌حالشان باشد!   بار هزینه‌های جانبی بر دوش خانواده‌
موضوع عجیب دیگری که در صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش به چشم می‌خورد، مربوط به اجازه اخذ مبالغی خارج از شهریه تعیین‌شده در مدارس غیردولتی است. او به صراحت اعلام کرده که هزینه‌های جانبی جزو نرخ مصوب شهریه نیست. محمودزاده با اشاره به دریافت هزینه‌های خارج از نرخ شهریه مصوب اشاره کرد و گفت: «بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیر دولتی تابع نظام نرخ‌گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیا و مربیان مدارس منوط می‌شود؛ هزینه‌هایی، چون پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش‌آموزی به هیچ عنوان با شهریه اعلامی در سامانه ارتباط ندارد و مستلزم عقد قرارداد‌های منعقده با اولیا است.» او افزود: «دریافت‌هایی که در برخی از مدارس با عناوین آموزشگاهی انجام می‌پذیرد نیز براساس تفاهم‌های انجمن اولیا و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله زبان خارجی در ساعات غیردرسی و اختیاری است که این مبالغ نیز خارج از شمول شهریه اعلامی خواهد بود.»
با این تفاسیر، خانواده‌هایی که فرزند خود را به مدارس غیردولتی می‌فرستند ناچارند علاوه بر شهریه چند ده میلیون تومانی، هزینه‌های جانبی را نیز تحمل کنند تا فرزندشان بتواند از امکانات آموزشی مناسبی بهره‌مند شود. آموزشی که طبق قانون اساسی باید به صورت تمام و کمال و رایگان در اختیار همه دانش‌آموزان قرار بگیرد. 
ارتقای کیفیت مدارس غیردولتی امری مثبت تلقی می‌شود، اما این مسئله نباید اولویت آموزش و پرورش کشورمان باشد. بدون شک ادامه این روند، زمینه‌ساز شکافی به مراتب عمیق‌تر میان مدارس دولتی و غیردولتی خواهد شد، مسئله‌ای که بار‌ها و بار‌ها نسبت بدان هشدار داده شده‌است، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که سیاستگذاری‌های نظام آموزشی کشور در جهت تضعیف آموزش دولتی قدم برمی‌دارد.