نامزدها از فرصت‌ها و تهدید‌ها گفتند

 [شهروند] نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این روزها در شرایطی که دو هفته تا برگزاری انتخابات فرصت باقی است، در تلاش برای جلب نظر مردم به برنامه‌ها و شعارهای خود هستند. برخی از نامزدها روزهای گذشته را در سفرهای استانی به سر بردند و برخی نیز در روزهای آینده راهی این سفرها خواهند شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری بر تازه‌ترین اظهارات نامزدهای انتخاباتی به‌ترتیب حروف الفبا است.

پزشکیان: به هر ایده‌ای که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه‌دار کند، باور ندارم

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، ظهر پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، در حاشیه مراسم ترحیم جعفر میلی منفرد، از استادان دانشگاه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اولویت جنابعالی برای مدیریت کشور چیست؟ اظهار کرد: حل مشکل معیشتی مردم و رسیدن به محرومان مهم‌ترین اولویت من در این زمینه است.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش یک کاربر شبکه اجتماعی «ایکس» مبنی بر اینکه «به فدرالیسم برای ایران باور دارید یا خیر؟» تأکید کرد: به هر ایده‌ای که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه‌دار کند، باور ندارم.
حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» که شامگاه پنجشنبه از شبکه یک سیما برگزار شد، دیگر برنامه تبلیغاتی مسعود پزشکیان بود که وی به بیان دیدگاه‌ها و اولویت‌های اقتصادی خود پرداخت و با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: استناد من در آنچه عرض می‌کنم بانک مرکزی، مرکز مدیریت بدهی‌های دولت وزارت اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار کشور است؛ بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بهمن از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است. یعنی ما ۱۸۷ همت افزایش داریم؛ همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ یعنی نزدیک به دو برابر شده است. انتشار اوراق مالی طی این سال‌ها ۷۵۲ همت بوده؛ یعنی دو برابر آنچه در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشته است. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا پیش از وقوع هر ناترازی باید مردم را آماده کنیم. بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل‌قبول. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: آدم‌های مسئول در برخی سال‌ها بلد نبودند کار کنند، بعد به جای مذاکره و جلب سرمایه‌گذار، کار دیگر می‌کنند و حتی سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کنند.   

پورمحمدی: در کوتاه‌ترین مدت به VPNها و فیلترینگ خاتمه می‌دهم

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی»، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک باید توان داخلی خود را ارتقا ببخشیم. جامعه می‌تواند در هر عرصه‌ای تلاش‌های خود را به نتیجه برساند که حرف برای گفتن و میدان بازی را در اختیار داشته باشد. مناسبات خارجی برای تامین منافع ملی و بعضاً برای رقابت است. سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا با امام راحل و بعد رهبری انقلاب در مناسبت‌های مختلف بیان شده که باید ملت و دولت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوقمان در داخل و خارج دفاع کنیم. خوشبختانه امروز در عرصه مناسبی در سطح جهانی قرار گرفته‌ایم.
پورمحمدی همچنین متنی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشت وزیر ارتباطاتی انتخاب خواهد کرد که بساط بازی VPNها را جمع و امنیت کاربران را



تضمین کند.
در این نوشته آمده است: «من تلاش می‌کنم در کوتاه‌ترین مدت به VPNها و فیلترینگ خاتمه دهم، چرا که عوارض ضد‌امنیتی آنها و هزینه‌شان در ‌شان این ملت نیست... در حوزه اجتماعی موضوع اینترنت یک مسئله جدید است و امروز اینترنت مانند آب برای زندگی است. فیلترینگ زندگی مردم را مختل کرده است. قرار من با شما انتخاب وزیری است که بساط بازی VPNها را جمع و امنیت کاربران را تضمین کند.»
علاوه بر این و بنا به اعلام مهر، این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تقدیر از اقدام سازمان صدا و سیما و معاونت فضای مجازی برای اختصاص استودیو برای هر یک از نامزدهای انتخاباتی، آن را ابتکار عملی جذاب توصیف کرد و اظهار داشت: نقش رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. این حرکت صدا و سیما اهمیت دارد و فوق‌العاده ارزشمند است که به جامعه ما قدرت انتخاب خوب می‌دهد و به‌طور حتم صدا و سیما شریک این انتخاب خوب است. 

جلیلی: عرصه سیاست خارجی عرصه واقعی است نه رمانتیک!

همچنین سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، که روز پنجشنبه به قم سفر کرده بود، در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با بیان اینکه «نباید زمان را از دست داد و با برنامه جدی وارد شد»، گفت: نمی‌شود فردای روز انتخابات با حوصله مشکلات را بررسی کرد، بلکه باید از قبل برنامه داشته باشیم.
جلیلی همچنین در ادامه سفر به قم در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم اظهار کرد: ما باید دولتی انتخاب کنیم که به جهانی از فرصت‌ها و جهش ایران باور داشته باشد. لازمه تحقق این شعار، داشتن برنامه و مشارکت هر ایرانی است. هر روستای ما باید سلولی برای جهش تولید باشد. هر مرکز علمی و دانشگاه، قرارگاهی برای پیشرفت کشور باشد که ما برای این هدف برنامه داریم. سعید جلیلی همچنین پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به سوابق خود در وزارت خارجه، اظهار کرد: اگر امروز از مقام ریاست‌جمهوری صحبت می‌کنیم، شاید یکی از موارد کمکی به این مقام این است که دستور صادرشده وی از سوی چه کسانی اجرا می‌شود و چه مسیری طی می‌کند. این شناخت از پایین تا بالا و آگاهی از سلسله مراتب، مهم است تا کارها خوب انجام شود. حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما، دیگر برنامه تبلیغاتی سعید جلیلی در روز جمعه، 25خرداد ۱۴۰۳، بود  . وی تصریح کرد: روندهای جهانی در عرصه‌های منطقه‌ای، موضوعی و منطقه‌ای وجود دارد و در داخل کشور نیز جریانی از فرصت‌های علمی و نیروی انسانی وجود دارد. از این‌رو می‌توان گفت دریایی از فرصت‌ها در جهان وجود دارد و در کشور نیز فرصت‌های بسیاری وجود دارد؛ استفاده بهینه از هر دو فرصت موجود باید به جهش ایران بینجامد.نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معتقدیم امروز در صحنه روابط بین‌الملل فرصت‌هایی که وجود دارد بیشتر از تهدیدها است؛ کار سیاست خارجی آن است که فرصت‌ها را به شکل درست استفاده و تهدیدها را کاهش دهد؛ عرصه سیاست خارجی عرصه واقعی است، نه رمانتیک که خیال‌پردازی کنیم باید واقعیت‌ها را ببینم  .

 زاکانی: مهم‌ترین خواسته مردم از من تحقق عدالت و آزادی است

علیرضا زاکانی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، پنجشنبه، با حضور در مدرسه و حوزه علمیه معصومیه قم اظهار کرد: کشور امروز فرصت‌ها و تهدیدات بسیاری دارد. کسی که وارد صحنه می‌شود باید اینها را بشناسد. حتما نوسان بازار ارز، قاچاق، ناترازی بانک‌ها و پول‌های سرگردان چالش است، اما هرکس می‌خواهد وارد صحنه شود باید بگوید می‌خواهد با تهدیدات و فرصت‌ها چه کند و برای آبادانی چه اقدامی انجام دهد؟ چالش‌های کشور را می‌توان به فرصت تبدیل و از این طریق مشکلات مردم را مرتفع کرد. بهترین نتیجه این فرصت‌ها باید در سفره و سبد زندگی مردم و نیازهای کشور دیده شود که می‌تواند در اولویت‌ها نتیجه دهد و ثمربخش باشد.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در حاشیه سفر تبلیغاتی به قم با اشاره به نشست خود با استادان حوزه و دانشگاه و نخبگان، اظهار کرد: مهم‌ترین خواسته مردم از من تحقق عدالت و آزادی است و به‌دنبال آن، حرکت در مسیر استقلال کشور باید بیش از پیش در آینده رقم بخورد. سفره مردم کوچک شده، اما باید گره‌گشایی کنیم تا از این طریق به معیشت و زندگی مردم کمک شود. کشور باید در ابعاد مختلف پیشرفته و آباد شود.
علیرضا زاکانی همچنین پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، در چهارمین روز تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در برنامه «با مردم»، با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه گفت: از بعد از اصلاح قانون اساسی، شرایط متوازنی نداشتیم تا دولت شهید رئیسی. این شهید با اخلاص، فداکاری، علم و دانش خود مسیری را دنبال کرد که نسبت دولت با اساس رهبری معظم انقلاب، مردم و نظام اسلامی و دوستان انقلاب و دشمنان ایران را مشخص کرد. او برای خود خادمی را انتخاب کرد و در مسیر ایرانی آباد و پیشرفته از هیچ‌چیز دریغ نکرد.

قاضی‌زاده هاشمی: کنترل تورم انجام‌شدنی و قطعی است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع برنامه هفتم توسعه بیان کرد: در جریان تصویب برنامه توسعه پنجم، ششم و هفتم بوده‌ام. البته برنامه‌های پنج‌ساله سابقه قبل از انقلاب نیز دارند و تقریبا همه برنامه‌ها با مشکل روبه‌رو بوده و عملکرد آن زیر ۵۰ درصد بوده است. وی گفت: برنامه دولت خانواده در راستای تحقق‌سازی‌ دستورهای برنامه هفتم خواهد بود. هر دولتی که روی کار می‌آید موظف است این برنامه را در دستور کار قرار دهد. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: زیرساخت‌های بسیاری از اصلاحات دارای اولویت، در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است. اما عملاً آغاز دولت جدید با شروع این برنامه است. البته این برنامه نیز یک‌سری اصلاحات دارد. مثلاً کیفیت اینترنت و صندوق‌های بازنشستگی هدف‌گذاری دقیق نداشته است. با لایحه‌ای دوفوریتی، دولت آینده باید این امر را اصلاح کند. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم با بیان اینکه «برنامه هفتم هنوز هم تصویب نهایی نشده است و دولت با برخی بندهای اضافه‌شده مخالفت کرد» افزود: شهید رئیسی معتقد بود بار مالی این موارد، تحقق برنامه را با مشکل مواجه می‌کند، چرا که برخی از هدف‌گذاری‌ها در برنامه‌های توسعه با ظرفیت کشور هم‌خوانی ندارد. برنامه‌های توسعه هدف‌گذاری درستی نداشتند. قاضی‌زاده هاشمی یادآوری کرد: برنامه‌های توسعه پیوستگی بودجه‌ای نیز نداشت. برای اجرای برنامه هفتم باید همانند کاری که در بنیاد شهید انجام دادیم، عمل کنیم. یعنی پیوست برنامه اجرایی به برنامه توسعه و اختصاص بودجه برای این امر است. وی با تأکید بر اینکه «کنترل تورم انجام‌شدنی و قطعی است» ادامه داد: این فقط نظر کارشناسان داخل و قشر خاصی نیست، بلکه کارشناسان خارجی نیز بر همین موضوع تأکید دارند. دولت خانواده تورم را تک‌رقمی خواهد کرد. در درجه اول مخارج دولت باید کنترل شود و نقدینگی کشور از طریق کنترل بانک‌ها انجام شود.

قالیباف: بعد از انتخابات، آغوش را بازتر و همگرایی را بیشتر می‌کنم

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، صبح پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، در نشست با مسئولان ستادهای استانی گفت: ما باید با درایت و پختگی کار را پیش ببریم. امروز حین اینکه در حال رقابت در جبهه انقلاب هستیم باید وحدت، یکپارچگی و ید واحده را به نمایش بگذاریم و اگر از هر یک از نامزدها گرفته تا ستادها این موضوع را رعایت نکنند، نخستین ظلم را به انقلاب اسلامی، به شهدا و به سیدالشهدای خدمت کرده‌اند. اگر حرف از شهید رئیسی و شهید سلیمانی می‌زنیم، باید در رفتار، گفتار و کردار اینگونه عمل کنیم. ما این وحدت و همدلی را صرفا تا هشتم تیر ماه نمی‌خواهیم؛ اگر من توفیق خدمت پیدا کنم، قطعا بعد از روز انتخابات، آغوش را بازتر و همگرایی را بیشتر می‌کنم تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها کارها را انجام دهیم.
حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد فرهنگی»، دیگر برنامه تبلیغاتی محمدباقر قالیباف در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ بود که وی در این برنامه اظهار کرد: نقش فرهنگ در دولت ما به‌عنوان دولت خدمت و پیشرفت، اساسی است. موضوع زن و خانواده هم مهم‌ترین موضوع در عرصه فرهنگ است و زن را مهم‌ترین عنصر خانواده به‌عنوان پایه و سلول اصلی جامعه می‌دانیم. فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم. یکی از اشتباهات ما این است که هر سازه و زیرساختی ساختیم، بعد برای آن پیوست فرهنگی می‌سازیم درحالی‌که باید فرهنگ پایه کار باشد.
وی متذکر شد: کار ما در شهرداری این بود که طرح جامع شهری و طرح تفصیلی را درنظر گرفتیم. نیازسنجی کردیم و برای مثال، درنظر گرفتیم و جانمایی کردیم که در هر منطقه متناسب با تعداد جمعیت باید چند مسجد وجود داشته باشد. باغ کتاب الان در تراز جهانی است. امروز در شهر تهران بزرگ‌ترین باغ کتاب را داریم و پیوست فرهنگی را مدنظر داشتیم.