اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بین حجاج انجام شد

[شهروند] جمعیت هلال‌احمر طبق سنت هرساله، آماده خدمت‌رسانی به حجاج ایرانی در سرزمین عرفات است. کادر بهداشت و درمان هلال‌احمر کشورمان برای خدمت به زوار در ایام حج، عازم سرزمین حج شده‌اند و مناسک این اقدام نورانی را برای زائران آسان‌تر کرده‌اند. حالا دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان، نیز برای رسیدگی به این امور، عازم مکه شده و از نزدیک آخرین اقدامات و خدمات هلال احمر در سرزمین وحی را پیگیری می‌کند.
رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در نخستین اقدام به سراغ زائران بیمار و بستری در بیمارستان رفت و از آنان عیادت کرد. کولیوند در این دیدار با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر کشورمان در حج 1403 گفت:‌ «خدمات جمعیت هلال احمر در مکه مکرمه و مدینه منوره تا زمان بازگشت آخرین زائران ایرانی با قوت ادامه خواهد داشت و خوشبختانه تعامل خوبی نیز با طرف عربستانی داریم.»
در این دیدار همچنین، رئیس بیمارستان نور نیز از خدمات جمعیت هلال‎‌احمر ایران در مدینه و مکه تقدیر و تشکر کرد و گفت: «بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال احمر جمهوری اسلامی، بهترین خدمات درمانی را نسبت به سایر کشورهای اسلامی ‌به حجاج خود ارائه می‌دهند.»
 رئیس بیمارستان نور عربستان سعودی در این دیدار قول مساعد داد تا حجاج ایرانی بستری در این بیمارستان که نیاز به جراحی دارند، خارج از نوبت عمل شوند تا زمان کافی برای انجام اعمال خود داشته باشند.»

از حجاج می‌خواهم از تردد غیرضروری خودداری کنند



رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با توجه به میزان گرما به حجاج ایرانی نکاتی را توصیه کرد.
پیرحسین کولیوند خطاب به حجاج ایرانی در ایام «تشریق» حج تمتع گفت: «با توجه به تابش مستقیم آفتاب و گرمایی که به‌ویژه در طول روز وجود دارد از حجاج می‌خواهم از تردد غیرضروری خودداری کنند.»  وی با بیان اینکه چادرهای حجاج مجهز به امکانات مناسب است، افزود: «چادر حجاج امکانات مناسبی مانند کولر دارد و از دمای مناسب برخوردار است. حجاج ایرانی تلاش کنند که طی روز در چادرهای خود بمانند و به راز و نیاز با پروردگار بپردازند. من از حجاج می‌خواهم که علاوه بر راز و نیاز با پروردگار در مراسم بعثه مقام معظم رهبری نیز شرکت کنند.»

با تمام توان مراقب  سلامت زائران باشید
کولیوند همچنین با کادر درمانی هلال احمر پیش از اعزام به منا و عرفات، دیدار داشت و توصیه‌هایی نیز به این تیم کرد. او در این نشست خطاب به کادر درمان گفت: «در اینجا زائران عزیزی حضور دارند که بعد از سال‌ها می‌خواهند حج خود را به جا بیاورند. سال‌ها منتظر بودند و حالا به آرزوی خود رسیده‌اند. همین دیروز زائری به من می‌گفت یعنی می‌توانم بعد از این همه انتظار حج خود را به جا آورم. به او گفتم نگران نباش، همه ما اینجا هستیم تا نوکری شما را کنیم. همان لحظه شروع کرد به دعا کردن. همین برایم کافی بود. برای همین از شما هم می‌خواهم بردبار باشید. صبور باشید. برای استراحت وقت است. اینجا تا می‌توانید از این زائران عزیز مراقبت کنید.»
تمهیدات بهداشتی هلال‌احمر برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار میان حجاج
دکتر کولیوند همچنین در ادامه درخصوص روند خدمات‌رسانی هلال احمر در حج گفت: «همکاران مرکز پزشکی حج و زیارت در سرزمین عرفات اقدام به آماده‌سازی‌ بیمارستان صحرایی عرفات و منا کردند. همچنین در گروه‌های پزشکی و سلامت نیروهای ما برای امدادرسانی آماده‌اند. همه اقلام و تجهیزات و داروها ارسال شده است. مشکل خاصی نیست. طبق ملاقاتی هم که با رئیس هلال احمر و مسئول بهداشت و درمان مکه داشتم قول همه‌جور همکاری دادند و تا الان به تمام وعده‌هایشان عمل کرده‌اند. علاوه بر بیمارستان صحرایی در منا و عرفات، همکاران ما در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های واگیردار در محل هستند و به این مسئله تسلط دارند. دستورالعمل‌ها و کنترل و نظارت لازم برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار را انجام می‌دهند که این موضوع قابل تقدیر است.»
وی ادامه داد: «بیمارستان‌های عرفات و منا و ۹ درمانگاه هلال‌احمر برای ایام تشریق و خدمت به حجاج ایرانی از سوی همکاران مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر آماده شده است. ️ بیماران ایرانی بستری در بیمارستان‌های عربستان و افراد کم‌توان، در قالب کاروان وقوف اضطراری، اعمال حج خود را به جا می‌آورند. همچنین تمام اقدامات بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار میان حجاج ایرانی انجام شده است.»

آماده‌باش ۸ تیم واکنش سریع پزشکی و درمانی در منا و عرفات
دکتر روستا، مدیر مراکز درمانی هلال‌احمر در منا و عرفات، نیز در این دیدار گفت: «شیفت‌های درمانی تیم پزشکی هلال‌احمر برای خدمت مضاعف و پیشگیری از بروز مشکلات سلامتی برای حجاج، در ایام تشریق افزایش پیدا می‌کند. ۸ تیم واکنش سریع پزشکی درصورت بروز مشکلات احتمالی برای سلامت زائران، با وسایل و تجهیزات لازم در منا و عرفات، آماده‌باش کامل هستند.»

ارائه ۳۶۰ هزار خدمت درمانی به حجاج در عربستان

ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای از ارائه بیش از ۳۶۰ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان تا دیروز، جمعه، خبر داد.
اطلاعیه شماره ۶ ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
۱- از شروع عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در حج تمتع سال‌جاری، ۳۶۱ هزار و ۳۵۱ خدمت (شامل ویزیت عمومی و تخصصی، دارو و نسخه، خدمات پاراکلینیک، پرستاری، امداد و انتقال و....) به زائران ارائه شده که از این میزان، ۳۲۲ هزار و ۹۵۴ خدمت در مکه و ۳۸ هزار و ۳۹۷ خدمت در مدینه ارائه شده است. هم‌اکنون ۲۲ زائر در بیمارستان هلال‌احمر و ۱۸ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.
۲- از روز ۷ ذی‌الحجه، عزیمت زائران و ضیوف‌الرحمن به سرزمین منا و عرفات آغاز شده و طبق هماهنگی‌ها، تیم‌های پزشکی و درمانی هلال‌احمر در ۹ درمانگاه و ۲ بیمارستان صحرایی در منا و عرفات برای خدمت درمانی به حجاج ایرانی حضور دارند.
۳- اهل تسنن، روز جمعه از مکه مُحرم شده و وارد منا شدند و درمانگاه هلال‌احمر در حال خدمت به زائران ایرانی اهل تسنن است.
۴- براساس پیش‌بینی هواشناسی عربستان، در ایام تشریق امسال درجه حرارت هوا گرم‌تر از سال قبل خواهد بود و دمای هوا به ۴۸ تا ۵۰ درجه می‌رسد. بنابراین به زائران اکیدا توصیه می‌شود که با توجه به گرمای هوا و تابش مستقیم آفتاب، در چادرهای تدارک‌دیده‌شده که وسایل و امکانات سرمایشی دارند، بمانند و دعا و نیایش خود را به جا بیاورند و تا حد ممکن از تردد در ساعات گرم بپرهیزند.
۵- مهم‌ترین دغدغه تیم‌های درمانی، احتمال گرمازدگی زائران و مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از گرمازدگی، مصرف آب و مایعات فراوان است.
۶-تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در میان حجاج انجام شده است. علاوه بر بیمارستان صحرایی برپا شده در عرفات و منا و مرکز درمانی مشعر، تیم‌های بهداشتی و مدیریت پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در میان زائران حاضر و در حال فعالیت در این زمینه هستند.
۷- هشت تیم‌ واکنش سریع درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران در منا و عرفات در آماده‌باش هستند تا درصورت نیاز و حوادث احتمالی، در صحنه خدمت حاضر شوند.
۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران کشورمان در عربستان حضور دارند. (به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.) این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امدادگران و... بوده و هلال احمر با فعالیت ۲۴ ساعته، آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی است.