روسیه در میادین جدید نفتی ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

 جواد اوجی، وزیر نفت، روز جمعه در پایان سفر به مسکو و پس از مذاکرات با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه،‌ ایگور لویتین دستیار رئیس‌جمهور در همکاری‌های بین‌المللی و سرگئی تسیویلیف وزیر انرژی این کشور به تشریح نتایج سفر خود پرداخت.

مرور همه پروژه‌های مشترک
وزیر نفت که از سوی کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو همراهی می‌شد، در این‌باره گفت: «در این سفر و در نشستی با رؤسای کنونی و بعدی طرف روسی کمیسیون مشترک و دستیار رئیس‌جمهوری روسیه، تمامی موارد دستور کار روابط دو کشور یک بار دیگر مرور شد. پیشرفت کارها در حوزه صنعت و نفت و گاز، نیروگاهی، نیروگاه هسته‌ای شماره دو بوشهر، بانکی، کریدور شمال و جنوب و خط ریلی رشت - آستارا بررسی شد.‌ در این دیدار درباره رفع چالش‌ها در پروژه‌های مشترک گفت‌وگو و توافق‌ها و تصمیم‌های جدید بخصوص در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اتخاذ شد.»

تولید ۲۲۰ هزار بشکه نفت در میدان‌های نفتی ایران با سرمایه‌گذاری روس‌ها
وزیر نفت در ادامه افزود:‌ «هم اینک، هفت میدان نفتی در ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف روسی در حال توسعه هستند.‌ امروز ۲۲۰ هزار بشکه از تولید نفت ایران از آن دسته از میادین کشورمان است که روس‌ها در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های روس در میادین جدید نفتی در ایران نیز در این جلسه مذاکره شد.»

تأمین نیازهای متقابل در دستور کار متخصصان ایران و روسیه
وزیر نفت در ادامه از گفت‌وگو درباره صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و ‌انتقال تکنولوژی به عنوان محور دیگر مذاکرات خود با مقامات روس نام برد و ادامه داد:‌ «متخصصان ایرانی هم‌اینک در حال تأمین نیازمندی‌های شرکت‌های روس در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت هستند و متقابلا یکسری نیازمندی‌های صنعت نفت و گاز ایران از طریق شرکـت‌های روسی تأمین می‌شود. همه موارد در جلساتی که با دولتمردان روسیه داشتیم مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.»

هر دولتی در ایران،‌ توسعه مناسبات با روسیه را دنبال خواهد کرد



وزیر نفت همچنین گفت:‌ «از جمله مواردی که در دیدار با مسئولان روسی مطرح شد، این بود که مسائل راهبردی سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند و از این رو، هر دولتی که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران روی کار بیاید، همین روند را پیگیری خواهد کرد و توسعه مناسبات را ادامه خواهد داد. در دولت مردم شهید رئیسی، ریل‌گذاری خوبی در تمامی حوزه‌های روابط دوجانبه تهران - مسکو صورت گرفت،‌ اتفاقات خوبی رقم خورد و در آینده نیز این مسیر ادامه خواهد یافت.»

وزیر انرژی روسیه، مسئول طرف روسی کمیسیون مشترک با ایران می‌شود
اوجی در ادامه با اشاره به اینکه دوره فعالیت الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، به عنوان رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران هفته آینده به پایان می‌رسد، اظهار داشت: «در این جلسه وزیر انرژی روسیه که مسئولیت طرف روسی این کمیسیون را برعهده خواهد گرفت،‌ نیز حضور داشت. در این دیدار تمامی حوزه‌هایی که در سه سال اخیر در قالب کمیسیون مشترک با آقای نواک پیگیری کرده بودیم، مرور شد که در این زمینه از تلاش‌های دکتر جلالی، سفیر ایران در مسکو هم تشکر می‌کنم.»

روند توسعه مناسبات ایران و روسیه ادامه خواهد داشت
همچنین وزیر نفت در دیداری که با حضور ایگور لویتبن دستیار رئیس‌جمهور روسیه در همکاری‌های بین‌المللی و سرگئی تسیویلیف وزیر انرژی این کشور در دفتر نخست‌وزیری در مسکو انجام شد، گفت: «در دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی پایه‌گذاری خوبی در مناسبات دوجانبه انجام شد. روند توسعه مناسبات ایران و روسیه ادامه خواهد یافت و دو کشور از این پس گام‌های محکم‌تری در این مسیر بر خواهند داشت.» وی با اشاره به راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران - گروزنی مرکز چچن روسیه، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها در راستای تقویت مناسبات دو ملت همگام با ارتقای سطح روابط تداوم یابد.
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، نیز در این دیدار بر عزم مسکو برای تداوم همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران و اجرایی شدن سریع‌تر قراردادهای دو کشور تأکید کرد. معاون نخست وزیر روسیه ضمن تسلیت مجدد شهادت آیت‌الله رئیسی، وزیر امور خارجه و جمعی از همراهان گفت: «روسیه مصمم به تداوم همان مسیری است که با عزم و اراده رئیس جمهوری روسیه و رئیس جمهوری شهید ایران ریل‌گذاری شده بود. مسکو و تهران دارای روابطی تنگاتنگ در همه زمینه‌ها هستند و این همکاری‌ها هر روز تقویت خواهد شد.» در این دیدار، موضوعات مختلف در همه بخش‌های مناسبات ایران و روسیه مرور شد. شتاب‌بخشی به روند تکمیل کریدور بین‌المللی شمال - جنوب از جمله احداث راه‌آهن رشت - آستارا که دو کشور تفاهم نامه ساخت آن را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ امضا کردند، از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.