سوالات جدی و پاسخ های جدی تر

پزشکیان: در قدم اول من اصولگرا هستم

 مسعود پزشکیان ظهر دیروز، در دیدار با اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح به اینکه «دعواها موجب می‌شود جوانان از ما روی‌گردان شوند.» افزود: باید با افزایش تعامل داخل کشور قدرت خود را تقویت کنیم چرا که دشمنان به این کشور چشم طمع دارند که این امر مقدمه گفت‌وگو با کشورهای دنیا خواهد بود.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری متذکر شد: جریان‌های سیاسی و همه طرف‌ها باید کوتاه بیایند و از بد و بیراه گفتن به هم پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه «در قدم اول من اصولگرا هستم.»، گفت: این اصولگرایی شامل حق و عدالت است و نباید اجازه داد منطقه‌ای در کشور از توسعه بازبماند که در این صورت براساس حق و عدالت اصلاحات را دنبال می‌کنم.
وی با تصریح به اینکه «در موضوعات مربوط به زنان و قومیت‌ها باید عدالت را جاری کنیم.»، خاطرنشان کرد: مسلمانان همه با هم برادر هستند و نباید با هم دعوا داشته باشند و من اعلام کردم برای کسب قدرت نیامده‌ام.



پزشکیان خاطرنشان کرد: ممکن است انسان اشتباهی داشته باشد، اما قرار نیست روی اشتباه خود بماند.
وی ابراز کرد: در زمانی که نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بودم درخصوص فساد قصد داشتم قانونی بنویسم اما پس از بررسی دیدیم که قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود.

جلیلی: افتخار می‌کنم در ۲۴ ساعت ۳ بار با جامعه کارگری دیدار داشتم

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، عصر جمعه با حضور در همایش جامعه کار و تولید که برای حمایت از او برگزار شد، با فعالان جامعه کارگری دیدار کرد و گفت: افتخار من این است که در ۲۴ ساعت گذشته، سه دیدار با جامعه کارگری داشتم.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پای سخن کارگرانی نشسته است که در اثر واگذاری‌های نادرست کارخانه‌ها آسیب دیده بودند، ادامه داد: جامعه کارگری هپکو آسیب بسیاری را متحمل شد و برخی از آنها گرفتار اعتیاد و طلاق شدند. برای من ارزشمند بود که همین دوستان پیشنهادهایی برای رفع مشکلات صنعت و پیشرفت کشور داشتند.
وی ادامه داد: هپکویی که در دهه ۹۰ به‌دلیل توقف تولید از تولید ۱۸۰۰ ماشین‌آلات راهسازی به تولید صفر رسیده بود، امروز به بیش از هزار دستگاه رسیده و ظرفیت تولید بیشتر نیز دارد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به خواسته کارگران مبنی بر عدم‌سوءاستفاده ضد‌انقلاب از اعتراضات آنها، عنوان کرد: جامعه کارگری ایران در سخت‌ترین شرایط علاقه‌اش را به کشور و نظام و انقلاب حفظ می‌کند. از مهم‌ترین نگرانی‌های آنها این بود که چرا این ظرفیت اقتصادی خوب استفاده نمی‌شود درحالی‌که ما آماده بیشترین نقش‌آفرینی هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی: رئیس‌جمهور باید دارای جامعیت باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: فردی که در سطح ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود باید دارای جامعیت باشد یعنی تمام نقاط قوت مورد نیاز برای کشور را داشته باشد و هیچ‌کدام از نقاط ضعف که منجر به صدمه در اداره کشور خواهد شد را نداشته باشد.
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح دیروز در نشست خبری با بیان اینکه همه عزیزانی که وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند بدون هیچ پیش‌فرض حداقل کوتاه‌مدت به این انتخابات ورود کردند، تأکید کرد: البته جریانات و گروه‌های سیاسی در اندیشه انتخابات سال آینده بود ولی چون فضای انتخابات سریع اتفاق افتاده است فرصت گفت‌وگو و پاسخگویی به شبهات کمتر شده و از همین منظر انتخابات را ممکن است دچار یک آسیب کند.وی ادامه داد: ما طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی از یک مسئله در انتخابات ریاست‌جمهوری آسیب دیده‌ایم و آن این است که در نبود احزاب برای معرفی افراد شایسته و اصلح برای اداره کشور امواج سیاسی دوقطبی‌سازی‌‌های صوری و هیاهوها بوده که امواج اجتماعی را به حرکت درآورده و منجر به انتخاب افراد می‌شد.وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال کناره‌گیری به نفع یک نامزد یا دیگر نامزدها عنوان کرد: ان‌شاءالله همه عزیزان به نفع کاندیدای اصلح کنار خواهند رفت. البته اجماع باید دور بهترین کسی باشد که بهترین تیم و قوی‌ترین دولت را بتواند تشکیل دهد.

پورمحمدی: شکوه و عظمت ایران باستان را خوب احساس کرده‌ام

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: براساس مطالعات تاریخی خود، شکوه و عظمت ایران باستان را خوب احساس کرده‌ام.
وی افزود: درباره بزرگی کورش و خدمات به حوزه تمدنی ایران تردید ندارم، مرحوم علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر برجسته تاریخ معاصر ما و حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، مرجع بزرگوار تقلید و مفسر برجسته قرآن و همچنین ابول‌الکلام آزاد، از دانشمندان برجسته هندی بر این نظر هستند، ذوالقرنین که در قرآن از خوبی و بزرگی او یادشده است، همان کورش است.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ایران باستان را بخشی از هویت ایرانیان می‌‎دانم، اظهار کرد: هویتی که البته با ظهور اسلام عزیز به اوج و جلال خود رسید؛ این نکته را باید درباره داوطلب ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم می‌دانستید.
حجت‌الاسلام پورمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: اگر آنچه در تاریخ برای کورش گفته‌اند و اگر به تفسیر علامه طباطبایی و آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران اعتماد داشته باشیم، باید به این پیشینه افتخار کنیم.

 زاکانی: برقراری ارتباط با آمریکا با جبران گذشته توسط این کشور، قابل انجام است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با برادرم هم پیمانی مانند برجام نمی‌بندم، گفت: در برجام هرچه مربوط به ما بود، نقد و هرچه مربوط به آنها بود، نسیه؛ درحالی‌که آنها زیر بار نقدش نمی‌روند چه برسد به نسیه! باید عبرت بگیریم و برجام را نقد کنیم.
برنامه‌ «میزگرد سیاسی» عصر دیروز با حضور علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، و دو تن از کارشناسان این نامزد ازجمله جلال دهقانی فیروزآبادی و مجید غلامزاده برگزار شد.همچنین 3تن از کارشناسان سجادپور، متقی، فواد ایزدی در برنامه حضور داشتند.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره نسبت سیاست خارجی زاکانی با بهبود وضعیت معیشتی مردم، گفت: پیوستگی اعتقادی با مقاومت داریم، اما در سوریه و عراق حوزه اقتصادی قابل توجه نداریم. شراکت با این کشورها را می‌توانیم مثل مدل چین تعریف کنیم، حتی با دشمنان کشورمان نیز می‌توانیم از سر عزت و باورمندی رابطه بازطراحی کنیم. برقراری ارتباط با اروپا و حتی آمریکا با جبران گذشته توسط این کشورها، قابل انجام است.
زاکانی ادامه داد: ایدئولوژیک‌ترین سیاست خارجی دنیا توسط آمریکا در حال اعمال است. این کشور به هیچ وجه حاضر نیست کوچک‌ترین عقب‌نشینی نسبت به جنایت اسرائیل در غزه داشته باشد.

قالیباف: باید زمینه وحدت را قبل از رسیدن به 8تیر فراهم کنیم

دیروز بعد از ظهر نشست فعالان ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در مسجد امام صادق(ع) در میدان فلسطین در تهران با حضور قالیباف و اعضای ستاد مرکزی برگزار شد.
قالیباف در این جلسه اظهار داشت: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم ریل مسیر انقلاب را به مسیر اصلی تغییر دادند، در پایان مجلس یازدهم عرض کردم وقتی صحبت از خیزش اقتصادی بود، در طول ۴ سال گذشته قوانین متعددی در این حوزه تصویب شد و در ادامه برنامه هفتم توسعه با همکاری دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه باید زمینه وحدت را قبل از رسیدن به 8تیر فراهم کنیم، گفت: درست است که الان رقابت بین نامزدها وجود دارد که طبیعی است ولی از همه همکاران و هواداران خواهش می‌کنم اخلاق را تحت هر شرایطی حفظ کنند.وی یادآور شد: امروز مکلف هستیم برنامه هفتم به‌عنوان سند ملی و سند راه کشور را پیگیری کنیم، امروز در نقطه‌ای قرار گرفتیم که مردم ما باید تصمیم درست بگیرند و نباید تصمیمی بگیریم که به دهه ۹۰ برگردیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: باید منسجم در کنار یکدیگر بایستیم و مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را رفع کنیم تا کام مردم را شیرین کنیم. با قطعیت عرض می‌کنم کشور دارای امکاناتی است که توانایی تحقق این موضوع وجود دارد.