انقلاب دولت سیزدهم در محروم‌ترین استان کشور

شهید جمهور آیت‌الله رئیسی از زمان روی کار آمدن در پاستور، با درک صحیح و به‌هنگام از نیازهای فوری کشور تلاش کرد در زمینه اصلاح زیرساخت‌ها، انجام طرح‌های بزرگ راهسازی و آبرسانی، ساخت نیروگاه و تقویت بخش نفت‌وگاز اهتمام جدی داشته باشد و به گواه آمارها، در دوران کمتر از سه سال مدیریت رئیس‌جمهور در قوه مجریه، قدم‌های مهمی در امور زیربنایی کشور برداشته شد تا میلیون‌ها ایرانی طعم شیرین خدمت را حس کنند.
تمرکز ویژه شهید رئیسی روی محرومیت‌‍زدایی و کاهش فقر، نمود عینی خود را در سفرهای استانی رئیس‌جمهور نشان داد، جائیکه شهید رئیسی در اولین سفر استانی به شکل غیرمنتظره‌ای در محروم‌ترین نقاط استان سیستان‌وبلوچستان حضور پیدا کرد و پای درددل کپرنشینان نشست.
در همین ارتباط، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مردم سیستان و بلوچستان، وضع فعلی این استان را با قبل از انقلاب، غیر قابل مقایسه خواندند اما در عین حال تأکید کردند:«با وجود کارهای فراوان انجام شده، مسوولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تأمین حق مردم در زمینه آب از جمله کارهای ضروری است.»
ایشان همچنین خاطرنشان کردند که «اگر مصوبات سفر اوایل دهه ۸۰ به سیستان و بلوچستان کامل اجرا و دچار بی‌توجهی و غفلت نمی‌شد، چهره امروز استان متفاوت بود که امیدواریم این دولت با کار و تلاش جدی، مشکلات را کاهش دهد.»



شهید رئیسی نیز با لبیک به ندای رهبری، در اولین سفر استانی خود در شهرویورماه 1400 در جمه مردم این استان گفت:«فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم درحالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.در این منطقه ظرفیت‌های ارزشمند زیادی داریم. مردم دلداده به انقلاب و منابع انسانی و نیروهای جوانی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، از سرمایه‌های بزرگ منطقه هستند.»

تغییر چهره سیستان در دولت سیزدهم
استان سیستان‌وبلوچستان به عنوان دومین استان بزرگ کشور هرچند از ظرفیت‌های اقلیمی ویژه‌ای برخوردار است اما تاکنون به شکل واقعی از این ظرفیت‌ها و استعدادهای کم‌نظیر استفاده نشده است.
استان سیستان‌وبلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی-ترانزیتی و دارا بودن باغات استوایی و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و پتاسیل بالایی برای توسعه همه‌جانبه برخوردار است. اگرچه در دهه‌های اخیر، کشف منابع طبیعی و معدن‌های بزرگ در استان رخ داد اما ایجاد صنایع در آن، با مشکل روبرو بوده و معضل فقر به طور کامل برطرف نشده است.
با این حال، در دولت سیزدهم جهاد بزرگی برای رسیدگی به مشکلات این استان پهنار انجام شد که محور اصلی آن ایجاد تاسیسات زیربنایی برای گذران زندگی بدون دغدغه مردم و البته تامین معیشت آنها بود.
ناگفته پیداست که متاسفانه در سال‌های گذشته بدلیل کم‌کاری و ترک فعل دولت‌ها، خشکسالی و نبود صنایع مولد باعث مهاجرت گسترده اهالی سیستان به استان‌های مرکزی و پایتخت شد که همین امر تهدیدات بسیاری برای خود استان و کشور ایجاد کرد.
کارشناسان معتقدند، در صورتیکه از ظرفیت‌های موجود در این استان شرقی کشور به شکل صحیح استفاده شود، سایه تهدیدات امنیتی و اقتصادی برای همیشه نقاط مختلف سیستان و خصوصا روستاهای مرزی برداشته خواهد شد و از این رهگذر فرصت بزرگی جهت تقویت صنایع صادرات محور بدست خواهد آمد.
در ادامه برخی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم از نظرتان می‌گذرد اما باید تاکید کرد دولت جدید باید با شناسایی نقاط قوت برنامه‌های دولت سیزدهم برای این استان، راه شهید رئیسی در محرومیت‌زدایی را ادامه دهد تا سیستان به حق واقعی خود که آبادانی و توسعه پایدار است، برسد.

گازرسانی به سیستان و بلوچستان، تحقق آرزویی دیرین
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه عدالت محوری که بر دولت مردمی حاکم است گازرسانی به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شده و هم‌اینک تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی وجود ندارد و بزودی تمام استان از گاز شهری بهره‌مند خواهد شد. طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تامین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و در دولت سیزدهم این آرزوی دیرینه محقق شد.
محمدرضا میرشکاری، مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در همین رابطه، معتقد است: «طی سال های گذشته شاهد پیشرفتی چشمگیر در حوزه گازرسانی استان بوده‌ایم.»
وی گفت: «طرح ضربتی گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان همزمان با اجرای طرح های کلان و احداث خطوط انتقال گاز؛ با بهره‌مندی دیگر مناطق استان از این سوخت پاک شتاب گرفت.»
میرشکاری افزود: «هم‌اکنون شهرهای ادیمی، زهک، زابل، علی اکبر، محمدآباد، زاهدان، خاش، اسماعیل آباد، بمپور، بزمان، محمدان و ایرانشهر گازدار است. همزمان در ۱۶ شهر عملیات اجرایی گازرسانی از سوی شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان و شرکت های گاز استانی معین در حال اجراست.»

گام‌های استوار برای بهره‌مندی ۲۲۴ روستا از آب آشامیدنی پایدار
به نوشته ایرنا، آبرسانی به ۲۲۴ روستاهای سیستان و بلوچستان، برگ زرینی از خدمات دولت سیزدهم در این استان پهناور برای ارتقای شاخص‌های آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی است.دولت سیزدهم با نگاه رفع محرومیت پس از سفر به سیستان و بلوچستان که شهریورماه ۱۴۰۰ انجام شد دستوراتی را برای رفع مشکل کم آبی این استان از جمله انتقال آب از چاه نیمه‌های شماره یک به ۲ و سه و چهار و حفر چاه‌های ژرف را برای رفع مشکلات کم آبی منطقه سیستان صادر کرد که تمام این موارد انجام شده است.
در همین زمینه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: «اجرای بیش از۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در استان در مدت ۳۲ ماه به طور میانگین روزانه حدود سه کیلومتر لوله گذاری برگ زرین دیگری از دولت سیزدهم است که مایه افتخار و مباهات همگان خواهد بود.»
منصور بیجار افزود: «با آغاز طرح ملی انتقال آب از دریای عمان که به‌زودی شاهد به ثمر نشستن آن خواهیم بود؛ از طرفی شیرین‌سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال در فاز اول آن ۱۸۰میلیون متر مکعب آب برای استان است که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب برای مصرف آشامیدنی و ۸۰ میلیون متر مکعب برای صنایع خواهد بود.»
 رونق کشاورزی و رفع تشنگی روستاییان سواحل مَکُران
آبگیری سد کهیر پس از گذشت ۱۳ سال در دولت سیزدهم سبب شده تا امید در دل هزاران نفر از جمعیت شهرستان کنارک زنده شده و امیدها برای رونق کشاورزی و رفع تشنگی روستاییان سواحل مَکُران بیش‌از پیش شده است.به گفته علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو؛ این سد یکی از سدهای بسیار مهم و از بزرگترین سدهای سیستان‌وبلوچستان با ظرفیت مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به شمار می‌رود، ۳۴۳ میلیون متر مکعب ظرفیت سد کهیر هست که برابر با ظرفیت سد امیرکبیر و نیز ۲ برابر ظرفیت سد لتیان است.

اهتمام ویژه  برای ساخت مسکن
اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین و جوان ترین استان کشور علاوه‌بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۷ هزار نفر و رونق واحدهای تولیدی کوچک به جوانان امیدواری تازه‌ای داده است.
در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دستورکار دولت قرار گرفت، برنامه دولت این است تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد و استراتژی خود را هم مشارکت و ایفای نقش همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در اجرایی شدن پروژه نهضت ملی مسکن قرار داده است.در این میان اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان ضمن نجات بخشی واحدهای تولیدی کوچک از رکود، ایجاد اشتغال برای بخش قابل توجه افراد جویای کار و فراهم کردن زمینه تعادل در بازار مسکن با قیمت مناسب تمام شده، سبب تحقق آرزوی دست نیافتنی مسکن مناسب برای شهروندان این خطه شده است.

توسعه بندر چابهار در دستور کار
قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت هندی IPGL برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، اردیبهشت‌ماه امسال طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هندوستان، امضا شد. مدت این قرارداد 10 ساله است. همچنین طبق گفته مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، سه دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت به قرارداد قبلی اضافه شده است.

دغدغه دولت برای سلامت مردم سیستان
در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات بسیار خوبی در سطح استان انجام شده که از جمله آنها می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری بیمارستان کنارک، بیمارستان مادر و کودک در ایرانشهر و ده‌ها طرح خانه بهداشت روستایی و طرح‌های دیگر اشاره کرد.

بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی خاورمیانه در شمال سیستان
خردادماه امسال بزرگترین آب شیرین‌کن فراساحلی بعد از سال‌ها به بهره داری رسید؛ آب شیرین‌کنی که برای استان بسیار حیاتی است.
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در آئین افتتاح این پروژه با اشاره به بهره‌برداری از آخرین فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا برای شیرین‌سازی آب، گفته بود که «اجرای بیش از ۱۵۰ حلقه چاه، ۱۱۰ کیلومتر خط لوله، ۱۰۰ کیلومتر جاده دسترسی و همین میزان شبکه توزیع و فوق توزیع برق و در کنار آن احداث آب شیرین‌کن بزرگ فراساحلی با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در کمتر از ۸ ماه از دیگر اقداماتی بود که برای حل مشکل آب شمال و مرکز استان اجرایی شد.»
هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز، گفت: «این اقدام حدود ۸ ماه با کار شبانه‌روزی و با تأکید و پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید انجام شد و بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب به مردم شریف منطقه سیستان و زاهدان تقدیم می‌شود که می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در پایداری کمی و کیفی آب شرب در این منطقه داشته باشد.»

برخی دیگر از اقدامات دولت  سیزدهم
در حال اجرا بودن طرح انتقال آب از دریا، احداث ۳۷۰ کیلومتر بزرگراه (بیشتر از میزان بزرگراه‌های استان در قبل از دولت سیزدهم)، احداث هزار کیلومتر راه روستایی، اجرای دو هزار کیلومتر روکش آسفالت، بازسازی پایانه‌ها و بزرگراه‌ها، ساخت ۲۵ هزار و ۱۹۹ واحد مسکن شهری و روستایی، در حال احداث بودن ۲۶ هزار و ۳۰۰و احد مسکونی و واگذاری هشت هزار قطعه زمین به مردم، احداث چهار هزار و ۵۰۰ کلاس درس و در حال احداث بودن هزار و ۶۰۰ کلاس درس دیگر با کمک خیرین مدرسه‌ساز، گاز رسانی به 9 شهر و ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان، تحت پوشش قرار گرفتن ۹۹ درصد روستاهای این خطه پهناور از خدمات مخابراتی و دیگر اقدامات زیربنایی اشاره کرد.