خیز تل‌آویو برای رویارویی در جبهه شمال؟

احسان   پناه‌بر
 به گزارش نیویورک تایمز، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسريیل روز جمعه تلاش دیپلماتیک فرانسه با هدف پایان دادن به ماه‌ها حملات در مرز بین سرزمین‌های اشغالی و حزب‌الله را رد کرد. رویترز این هفته گزارش داد این درگیری‌ها که از هشت ماه پیش و همزمان با آغاز تهاجم اسرايیل به غزه آغاز شده است، رو به تشدید می‌رود و نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ تمام عیار را افزایش داده است. ایالات‌متحده، فرانسه و دیگر میانجیگران ماه‌ها به دنبال یافتن راهی برای توقف حملات تلافی‌جویانه بین اسرايیل و حزب‌الله بوده‌اند. رویترز همچنین گزارش داده است که تاکنون بیش از 150 هزار نفر در دو طرف مرز به دلیل این درگیری‌ها آواره شده‌اند. اخیرا لحن سران رژیم اسرايیل تندتر شده و تهدید کرده‌اند که تهاجم تمام عیاری را علیه لبنان رقم خواهند زد.
امانوئل مکرون، ريیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه گفت که فرانسه و ایالات‌متحده اصولا برای ایجاد یک گروه سه‌جانبه با اسرايیل برای «پیشرفت» در طرح پیشنهادی فرانسه برای پایان دادن به درگیری‌ها در مرز لبنان توافق کرده‌اند. در پاسخ، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرايیل از کابینه این رژیم خواسته تا اقدامات سخت‌تری را علیه حزب‌الله اتخاذ کند. او همچنین، روز جمعه طرح پیشنهادی مکرون را رد کرد. این درحالی است که تردیدها در باب یک‌صدایی موضع گالانت و کابینه رژیم اسرايیل در این زمینه بسیار است. اما ناظران معتقدند باتوجه به اینکه طی این هشت ماه وزیر جنگ اسرايیل همواره در مورد سرنوشت جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی اظهارنظر کرده است، گفته‌های او به نوعی نشان‌دهنده موضع این رژیم در قبال جنگ با حزب‌الله لبنان است. در همین رابطه، گالانت در شبکه ایکس به موضع فرانسه اشاره کرد و نوشت: «اسرايیل یکی از طرفین چارچوب سه‌جانبه پیشنهادی فرانسه نخواهد بود.» 
به گزارش نیویورک تایمز، تنش‌ها بین مقامات اسرايیلی و فرانسوی درحالی افزایش یافته که اخیرا مکرون از عملیات نظامی اسرايیل در غزه انتقاد کرده است. ريیس‌جمهور فرانسه اخیرا نسبت به حمله ارتش رژیم اسرايیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در مواصی که به مرگ ده‌ها تن ازجمله کودکان منجر شد، ابراز انزجار کرده بود. درگیری اسرايیل با حزب‌الله با نبرد آن علیه حماس در غزه در هم تنیده است. تحلیلگران می‌گویند تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با سرزمین‌های اشغالی بعید به نظر مي‌رسد.
اسرايیل مدعی است حزب‌الله طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید نیروهای خود را به بخش شمال رودخانه لیتانی در لبنان منتقل کند. این درحالی است که اسرايیل خود این قطعنامه را نقض کرده و همچنان بخش‌هایی از خاک لبنان را در اشغال دارد. تحلیلگران می‌گویند که به دلیل همین اشغالگری‌ها و تهدید اسرايیل به مرزهای لبنان و همچنین دفاع از مردم غزه، حزب‌الله بعید است نیروهای خود را از مرز منتقل کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه در عوض ایجاد منطقه حائل کوچک‌تری را پیشنهاد کرده که حدود شش مایل فراتر از مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی امتداد می‌یابد و تعداد نیروهای ارتش لبنان مستقر در منطقه مرزی افزایش می‌یابد. این پیشنهاد اکنون ازسوی وزیر جنگ و احتمالا کابینه اسرايیل، رد شده است. 
تحلیلگران و مقامات منطقه می‌گویند که اگرچه به نظر می‌رسد نه اسريیل و نه حزب‌الله خواهان جنگی تمام‌عیار نیستند، اشتباهی محاسباتی می‌تواند هر دو طرف را به سمت رویارویی سوق دهد. روز سه‌شنبه، نیروهای اسرايیلی یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را در حمله‌ای در جنوب لبنان به شهادت رساندند. در پی آن، حزب‌الله با شلیک بیش از دویست موشک به سمت شهرهای اسرايیلی در سرزمین‌های اشغالی به این اقدام خونین اسرايیل پاسخ داد. 
به گزارش المیادین، روز جمعه نیز حزب‌الله 70 راکت دیگر را به سمت مناطق اسرايیلی پرتاب کرد و آژیرهای خطر را در سراسر شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا درآورد. به گفته یک مقام امنیتی لبنان، این موشک‌ها پاسخی به حمله شبانه رژیم اسرايیل بود که یک ساختمان سه طبقه در جنوب لبنان را هدف قرار داد و دو نفر را به شهادت رساند. این مقام که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که هیچ نشانه‌ای از شهادت فرماندهان حزب‌الله در این حمله وجود ندارد. ارتش اسرايیل از اظهارنظر در مورد این حمله خودداری کرده است. طبق منابع اسرايیلی، حملات حزب‌الله در روز پنجشنبه چهار نفر از جمله دو سرباز ارتش این رژیم را در اسرايیل مجروح کرد.
درگیری‌ها میان اسرايیل و حزب‌الله درحالی تشدید می‌شود که سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی به استفاده نیروهای اسرايیلی از نوعی منجنیق به نام تربوشه به سبک قرون وسطایی برای پرتاب گلوله‌های آتش به مزارع لبنان استفاده کرده‌اند. شبکه تلویزیونی سراسری اسرايیل و شبکه اسرايیلی کان، وابسته به سی‌ان‌ان روز پنجشنبه گزارش داد که ارتش رژیم اسرايیل مدعی شده است که استفاده از تربوشه تنها شیطنت محلی سربازان بوده و به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که رسانه‌های اسرايیلی گزارش داده‌اند این وسیله برای به‌آتش کشیدن مزارع در خاک لبنان مورد استفاده قرار گرفته است و هدف فراتر از شیطنت یک یا چند سرباز بوده است. 
کان مدعی شد که احتمالا از این تربوشه برای سوزاندن بوته‌ها استفاده می‌شد و این امر شناسایی نظامیانی را که سعی در رسیدن به مرز را داشتند برای نیروهای اسرايیلی آسان‌تر می‌کرد. این ویديو پس از آن منتشر می‌شود که حملات مرزی لبنان منجر به آتش‌سوزی گسترده در شمال سرزمین‌های اشغالی در هفته گذشته شد و به تخلیه ساکنان آن منجر شد.
طبق آخرین اظهارات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، حزب‌الله دارای بیش از 100 هزار رزمنده و نیروی ذخیره است. همچنین گفته می‌شود که این گروه 150 هزار موشک دراختیار دارد که در صورت وقوع جنگی همه‌جانبه، می‌تواند بر سامانه‌های دفاعی اسرايیل غلبه کند. ارتش اسرايیل به سی‌ان‌ان گفت که بیش از 53 هزار‌ اسرايیلی از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر از شمال سرزمین‌های اشغالی هم‌مرز با لبنان تخلیه شده‌اند. بر‌اساس آمار وزارت بهداشت لبنان نیز بیش از 94 هزار نفر از مناطق مرزی در لبنان آواره شده‌اند.
همزمان میدل ایست آی به نقل از تحلیلگران نظامی گزارش می‌دهد که حزب‌الله تاکتیک‌های خود در درگیری‌ها با ارتش اسرايیل را تغییر می‌دهد و نقاط قوت جدیدی را برای فشار بر اسرايیل برای آتش‌بس در غزه نمایان کرده است. ترور و شهادت یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله ازسوی اسرايیل در روز سه‌شنبه، بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد جنگ گسترده‌تر اسرايیل در لبنان پس از ماه‌ها درگیری افزایش داد. حزب‌الله در تلافی بیش از 200 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد و متعهد شده است که پس از شهادت طالب سامی عبدالله، حملات خود را تشدید خواهد کرد. این تحولات تازه‌ترین تحولات در تشدید خصومت‌ها است که شاهد حملات فزاینده‌ وحشیانه و پیچیده حزب‌الله علیه اسرايیل بوده است. در مقایسه با هفته‌های اولیه درگیری، تغییر دامنه حملات حزب‌الله توجه بسیاری از ناظران را به خود جلب کرده است.
امل سعد، کارشناس نظامی و نزدیک به مواضع حزب‌الله لبنان و مدرس سیاست در دانشگاه کاردیف به میدل ایست آی گفت: حزب‌الله قوی‌تر شده‌ است و اعتماد به نفس بالایی دارد. فکر می‌کنم اسرايیلی‌ها از این موضوع شگفت‌زده شده‌اند. اسرايیلی‌ها می‌دانستند که حزب‌الله چه دارد و آن زرادخانه‌های پر از موشک و پهپاد است، اما فکر نمی‌کردند حزب‌الله جسارت استفاده از آنها را، حداقل نه برای غزه، داشته باشند. کارشناسان معتقدند این تشدید درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرايیل به احتمال زیاد با بن‌بست سیاسی مذاکرات آتش‌بس در غزه مرتبط است. به گزارش رویترز، در 31 ماه مه، جو بایدن، ريیس‌جمهور ایالات‌متحده، آنچه را که او طرح آتش‌بس اسرايیل خواند، ارائه کرد. با این حال، اسرايیل از امضای هرگونه پیشنهادی که به ‌طور قطعی به جنگ پایان می‌دهد، امتناع می‌کند. درحالی که غرب و اسرايیل امیدوارند فشار بر حماس باعث شود که این جنبش فلسطینی خواسته‌های آنها را بپذیرد، کارشناسان می‌گویند حزب‌الله از تاکتیک‌های ویژه خود برای فشار بر اسرايیل برای پذیرش خواسته‌های حماس استفاده می‌کند. مصطفی اسعد، کارشناس تسلیحاتی مستقر در ایالات‌متحده، به میدل ایست آی گفت: وضعیت سیاسی و بن‌بستی که در حال حاضر وجود دارد به این معنی است که تنها راه برون‌رفت از آن این است که، بدون راه انداختن جنگ تمام عیار، نشان دهید توانایی پیشرفت را دارید. اسعد افزود که مذاکرات آتش‌بس در غزه ممکن است حزب‌الله را تشویق کرده باشد که فشار بیشتری بر اسرايیل اعمال کند.
این تحلیلگر گفت که حزب‌الله بسته شدن این جبهه را با پایان دادن به جنگ غزه مرتبط کرده است. هدف این است که اسرايیل را تحت فشار قرار دهد تا با پیشنهاد آتش‌بس دلخواه حماس موافقت کند. اسعد می‌گوید: حزب‌الله تلاش می‌کند تا هزینه‌ای را که اسرايیل باید در صورت عدم امضای قرارداد با حماس بپردازد، بالا ببرد. این هزینه‌ای است که جبهه شمالی را برای اسرايیل باز نگه دارد. این درحالی است که حزب‌الله در حملات خود بسیار جسورتر شده است، از تسلیحات پیشرفته‌تری استفاده می‌کند و شروع به ارائه بیشتر تسلیحات خود مانند سلاح‌های ضد هوایی کرده است که با آنها تاکنون برخی از پیشرفته‌ترین هواگردهای اسرايیل همچون پهپاد هرمس 900 را سرنگون کرده است.