حمید نوری آزاد شد و به ایران بازگشت

گروه سیاسی
«حمید نوری آزاد شد.» این خبری است که ظهر روزگذشته توسط معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از آزادی حمید نوری شهروند ایرانی که در سوئد بازداشت و محاکمه شده بود، منتشر شد. کاظم غریب‌آبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به ‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد. وی در این پیام نوشت: «خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.» پس از غریب آبادی نوبت به مجید نوری، فرزند حمید نوری، رسید که با انتشار پیامی از آزادی پدرش خبر دهد. نوری در این پیام نوشت: «در آستانه اعیاد قربان و غدیر، پس از هزار و ۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسوولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است.» فرزند حمید نوری همچنین نوشت: «شهید ريیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جای‌تان خالی است. قرار ما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷.» نهایتا خبرگزاری‌ها ساعت 38: 17 خبر دادند که حمید نوری وارد تهران شد. ورودی که مهر پایانی بر یک پرونده پر فراز و نشیب از آبان 98 تا خرداد 1403 زد.
باز شدن قفل پرونده نوری
بلافاصله پس از انتشار خبر آزادی و ورود حمید نوری به تهران، ابهامات و شایعاتی درخصوص چگونگی باز شدن قفل این پرونده مطرح شد. خبرگزاری عمان در خبری درخصوص چگونگی این ابهام اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت ‎شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند؛ براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی امروز از استکهلم و تهران به مسقط منتقل خواهند شد تا برای بازگشت به کشورهای‌شان آماده شوند. حمید نوری، در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد ازسوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد. ارتباط حمید نوری با خانواده از لحظه دستگیری تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید. محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت. این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد. روند دادگاه تجدیدنظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و درنهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید. در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت. اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری ازسوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سويیت امنیتی منتقل شد. توماس بودستروم، وکیل سوئدی حمید نوری، پیش از این گفته بود: رای دادگاه تجدیدنظر سوئد درباره این شهروند ایرانی بسیار ناامیدکننده بوده و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این ‌باره اتخاذ کرده است.


فرآيند آزادي حميد نوري
با ورود حمید نوری به تهران، بسیاری منتظر بودند، دیدگاه‌های شخصی او را بشنوند. حمید نوری بلافاصله پس از ورود به تهران در حالی که بغض داشت، اظهار كرد: من حمید نوری هستم و هم‌اکنون در ایران و تهران و کنار خانواده‌ام هستم. وی با بیان اینکه دو پیام یکی برای خانواده و مردم کشورم ‌و دیگری برای منافقان دارم، افزود: درخصوص این پرونده می‌دانم که مهم، حساس و پراسترس بود و زمان فراوانی طول کشید و دعاهایی که خانواده و دوستانم کردند، موثر بود و خدا کمک کرد. در نامه‌ای که برای خانواده‌ام نوشتم گفتم کار من بسیار سخت است، خرمشهر را خدا آزاد کرد و من را فقط خدا می‌تواند آزاد کند. به گفته وی، پیام اولم تشکر است و پیام دوم کوتاه برای تروریست‌ها و منافقین و برای اسرايیل جنایتکار و کودک‌کش است که به این پرونده دل خوش کرده بودند. پیام دیگر به منافقین بدبخت و آواره و پناهنده و بیچاره که هم‌اکنون در آلبانی هستند و پناهنده هستند و پول بگیر و وطن‌فروش هستند، اما من حمید نوری هستم و اکنون ایرانم و پیش خانواده‌ام هستم. منافقین! دل‌خوش کرده بودید، شما کجایید و من کجایم، کسانی که گفته بودید خدا هم نمی‌تواند من را آزاد کند، دیدید که خدا من را آزاد کرد. در جلسه آخر دادگاه گفتم، آشتی، آشتی اما گوش نکردید، می‌توانستم به شما کمک کنم اما نخواستید. جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار ایران در تامین منافع ملی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: آزادی حمید نوری شهروند ایرانی جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در تحقق و تامین منافع ملی و نیز حمایت قاطعانه از حقوق ایرانیان است. ناصر کنعانی ضمن تایید خبر آزادی حمید نوری شهروند ایرانی از زندان‌های سوئد اظهار كرد: حمید نوری شهروند گروگان گرفته شده پس از تحمل ۱۶۸۰ روز اسارت غیرقابل توصیف و مغایر با مبانی اولیه حقوق بشر به وطن عزیز و آغوش خانواده و عزیزان صبور خود بازگشته است.