افتتاح ۳۰ هزار میلیارد طرح سلامت در کشور

سرپرست ریاست‌جمهوری در آیین افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۶۷۸ پروژه حوزه سلامت در سراسر کشور که به شکل ویدئوکنفرانسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیر و سالروز ولادت امام هادی(ع) و نیز گرامیداشت یاد همه شهدا، به‌ویژه شهدای سلامت، تصریح کرد: فقدان آیت‌الله رئیسی مسئله‌ای نیست که به راحتی قابل جبران باشد. حماسه‌ای که در مراسم تشییع ایشان اتفاق افتاد خیلی‌ها را متعجب کرد که چگونه می‌شود در تشییع پیکر کسی که فقط کمتر از ۳ سال رئیس‌جمهور بوده، چنین حماسه‌ای شکل بگیرد.
محمد مخبر در تشریح برخی دستاوردهای کشور در عرصه سلامت و درمان، به گسترش قابل توجه و توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات پیشرفته تشخیص و درمان پزشکی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: یک روزی اگر کسی به سرطان مبتلا می‌شد، برای درمان باید به تهران یا تعداد معدودی از شهرهای بزرگ می‌رفت، اما امروز امکانات پیشرفته تشخیص و درمان سرطان در بسیاری از شهرهای کشور تامین شده است.
مخبر در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های مجاهدانه وزیر و مجموعه مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیگیری و به سرانجام رساندن سیاست‌های دولت مردمی در حوزه سلامت و طرح‌های بهداشتی-درمانی در سراسر کشور تصریح کرد: نگاه شهید رئیسی به حوزه سلامت، نگاهی جامع و چندوجهی بود و سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی در این حوزه را در وجوه مختلف با تمرکز بر پیشگیری تعریف و دنبال می‌کرد.
سرپرست ریاست‌جمهوری درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال، تامین امنیت غذایی مادران، کاشت رایگان حلزون شنوایی و تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج را ازجمله اقدامات ماندگار دولت شهید رئیسی در بخش سلامت برشمرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان نشان داد با جامع‌نگری، سیاستگذاری درست و علمی می‌توان در مدت کوتاهی کارهای بزرگی را رقم زد. مخبر همچنین حضور حماسی، کم‌نظیر و تاریخی مردم در مراسم تشیع رئیس‌جمهور شهید و همراهانش را نشان از اوج قدرشناسی ملت از خادمان خود و زنده بودن ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی در میان مردم دانست و ابراز امیدواری کرد مسیر و راه شهید رئیسی در خدمتگزاری خالصانه و صادقانه به مردم و کشور تداوم داشته باشد.

۳۰ هزار میلیارد طرح حوزه سلامت در کشور به بهره‌برداری رسید



رئیس سازمان برنامه و بودجه ارزش طرح‌های سلامت که به‌صورت همزمان در کشور افتتاح شد را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد. منظور گفت: سرانه بیمارستانی کشور قبلا ۲.۴ درصد بود و امروز به ۲.۸ درصد رسیده است.

بهره‌برداری از ۵۷۴ پروژه بهداشتی در ۲۹ استان
روز گذشته وزیر بهداشت نیز در این مورد گفت: ۶۷۸ پروژه شامل ۵۷۴ پروژه بهداشتی در ۲۹ استان با ۱۷۰ هزار مترمربع زیربنا و ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش مالی بهره‌برداری شد. وی اضافه کرد: ۶۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ‌۷۳ مرکز جامع سلامت، ۲۳۴ خانه بهداشت، ۴۴ پایگاه سلامت، ۱۱۶ زیست پزشک، ۶ مرکز تسهیلات زایمانی، ۷۰ آزمایشگاه، ۲ زنجیره سرما و یک مرکز قرنطینه مرزی ازجمله این پروژه‌ها هستند.

گشایش گره ۲۰ساله از بیمارستان نیمه‌تمام اراک
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه درمان شاهد بهره‌برداری از بیمارستان حضرت ولی‌عصر (عج) اراک بودیم که ۲۰ سال نیمه‌تمام مانده بود و با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل این دولت شد، گفت: این کلان بیمارستان ۵۱۲ تخت و ۵۵ هزار مترمربع مساحت دارد و در ۱۳ طبقه ساخته شده و بزرگ‌ترین بیمارستان مرکز و غرب کشور است که ۱۲۰ میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.

بهره‌برداری از مجهزترین مرکز درمان سرطان شرق کشور
وزیر بهداشت با بیان اینکه بیمارستان کوثر سمنان نیز به‌عنوان مجهزترین مرکز درمان سرطان در شرق و شمال شرق کشور، بهره‌برداری ‌شد، گفت: ساخت این بیمارستان از سال ۹۰ شروع شده و با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت سیزدهم شد، ۵۲ تخت و ۶ هزار مترمربع زیربنا دارد و ارزش ریالی آن ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

افتتاح بزرگ‌ترین خوابگاه دانشجویی جنوب شرق کشور
عین‌اللهی ادامه داد: در شهرستان کرمان خوابگاه ۶۰۰نفره دخترانه‌ای که ساخت آن از سال ۹۷ شروع شده و ۲۵ درصد پیشرفت داشت با زیربنای ۷۵۰۰ مترمربع، به‌عنوان بزرگ‌ترین خوابگاه جنوب شرق کشور با ۶۵ سوئیت بهره‌برداری ‌شد. برای ساخت این خوابگاه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. اورژانس بیمارستان علی بن ابی‌طالب(ع) راور کرمان که مشارکت خیرین در ساخت آن ۵۰ درصد بوده نیز با زیربنای ۱۴۰۰ مترمربع و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه، بهره‌برداری می‌شود.
وی از افتتاح بخش روانپزشکی بیمارستان شهید چمران لرستان با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع و همچنین اورژانس این بیمارستان خبر داد و گفت: در کل، در ۲۹ استان کشور ۶۷۸ پروژه با زیربنای ۴۰۰ هزار مترمربع و ۲۷ هزار میلیارد تومان افتتاح ‌شدند که شامل ۵۷۴ پروژه بهداشتی با ۱۷۰ هزار مترمربع زیربنا، ۹۰ پروژه درمانی با ۱۷۲۹ تخت بیمارستانی در ۹ استان کشور و ۱۴ پروژه آموزشی، رفاهی و کمک رفاهی با ۵۶ هزار مترمربع زیربنا در ۶ استان کشور هستند.