دولت کارآمد از نگاه نامزدها

  [ شهروند]  شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره تلویزیونی با موضوع «کارآمدسازی دولت» حضور یافته و به سوالات کارشناسان و دغدغه‌های مردم در این باره پاسخ دادند.
مهدی خسروی، مجری برنامه، سوال بخش اول مناظره را مطرح کرد و گفت: «با توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور و اختیارات قانونی رئیس‌جمهور برای حل مشکلات، اگر برای ریاست جمهوری انتخاب شوید اولین اقدام شما چیست و این اقدام یا اقدامات در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟» در بخش دوم مناظره نیز سوال مردم از رئیس دولت چهاردهم مطابق نظرسنجی سازمان صدا و سیما مطرح شد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده ۵ اولویت به عنوان انتظار اصلی مردم از رئیس جمهور آینده مطرح شد که عبارت بودند از: حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها.

پزشکیان: فاصله میان مردم و دولت باید برداشته شود

مسعود پزشکیان اظهار داشت: اگر از مردم بپرسیم رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسائل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی‌ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیرقابل توجیه و مسائلی از این دست اشاره می‌کنند. وی عنوان کرد: وجود مسأله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه طبیعی نیست حل نشدن مسأله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است. من به شما می‌گویم که چرا تاکنون این مسأله‌ها حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. فاصله‌ها و شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف‌های میان مردم و دولت، مهمترین موانع تصمیم‌گیری است.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسائل مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. در ضمن شکاف میان مردم و دولت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف میان مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم، نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: بهترین راه حل‌های کارشناسان در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی‌اثر می‌شود و خود، موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر می‌شود. همانطور که در گذشته موضوعی ملی مانند برجام، به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد؛ من می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی و اخلاق سیاسی منعطف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم.

مشکل ما نبود راه‌حل نیست و راه‌حل‌های بسیاری داریم
وی بیان کرد: مشکل ما نبود راه‌حل نیست؛ ما راه‌حل‌های بسیاری داریم. مشکل آدم هایی هستند که علم و ایمان و انگیزه و باور ندارند که اجرا کنند. مردم نگاه کنند. قرار بود یک میلیون مسکن ساخته شود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید. چرا درست نشد؟ پزشکیان با تأکید بر اینکه ما نتوانستیم مشکل را حل کنیم و این واقعیت است، اظهار داشت: می‌گوییم مشکلات را یک روزه حل می‌کنیم؛ امکان ندارد. قانون برنامه داریم و قرار نیست هر کسی با خود برنامه بیاورد. اگر قانون برنامه دولت رئیسی را می‌پذیریم پس قانونِ دیگر نوشتن برای چیست؟



وی ادامه داد: اما واقعیت این است که در سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه باید با هم مشترک باشیم. یکی می‌گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست. مردم عزیز اگر فکر می‌کنید در ادارات و شهرداری‌ها و بنگاه‌ها آدم‌هایی که هستند کارشناس‌تر و ماهرتر هستند اجازه دهید راهشان ادامه پیدا کند ولی ما آدم‌های خودمان را سر کار می‌گذاریم که نه علم دارند نه تجربه. بعد می‌گوییم همه تقصیرها برای گذشته است.

هر مداخله‌ای باید به نفع محرومان و اقشار آسیب پذیر باشد
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شهروند ما صبح بیدار می‌شود و متوجه تورم می‌شود اما دولت از همان تورم دوباره مالیات می‌گیرد. با تورم، دو بار جیب مردم خالی می‌شود. یک بار جیب طرف خالی می‌شود و یک‌بار هم از داشته فرد مالیات می‌گیرند. دولت باید اینها را حل کند. به هر کسی غیر از ارز دارو و ارز کالاهای اساسی، ارز ۲۶ هزار تومانی یا ۴۰ هزار تومانی بدهیم در حقیقت رانت ایجاد می‌کنیم. این‌ها بحث‌هایی است که کارشناسان می‌دانند. پزشکیان خاطرنشان کرد: حتماً باید وضعیت معیشتی معلمان، کارکنان و همه آنهایی که در سیستم دولتی کار می‌کنند را ارتقا دهیم تا زندگی خوبی داشته باشند و لازمه آن، نگاه به پول‌هایی است که در دولت حیف می‌شود و می‌توان جلوی آنها را گرفت.
وی ادامه داد: راحت یک عده را پولدار می‌کنیم؛ در حالی که هر مداخله‌ای باید به نفع محرومان و اقشار آسیب‌پذیر باشد. جلوی فساد را باید گرفت.

یک‌بار پیدا کنید از گردن‌کلفت دفاع کرده باشم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مواضع من بسیار روشن است. امروز عید غدیر است و من وصیت حضرت علی(ع) را برای خودم و شما می‌گویم. ایشان ما را به تقوا دعوت کرده‌اند.  پزشکیان افزود: در زندگی من هیچ رانت و رشوه‌ای نبوده و تمام زندگی‌ام برای مردم بوده است. در مواضع مختلف و در مجلس همواره پشت تریبون از مردم دفاع کردم. سوال این است که مردم چرا از ما روی برمی‌گردانند؟ من همیشه مدافع مظلوم بودم؛ یک‌بار پیدا کنید از گردن‌کلفت دفاع کرده باشم. من همیشه طرف مردم بوده‌ام.
وی تصریح کرد: مدام به یکدیگر گیر می‌دهیم که تو آن هستی و من این هستم. بسم‌الله؛ شما کار خودتان را بکنید ما هم کار خودمان را. شما همان سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کنید ما دنبال شما و نوکر شما هستیم ولی تا آخر بمانید و حداقل اینجا با مردم صادق باشید.

پورمحمدی: برای فهم وضعیت اقتصاد، به بورس نگاه کنید

مصطفی پورمحمدی گفت: صداوسیما از مردم نظرخواهی کرده که مهمترین مشکل شما چیست و پاسخ ۷۳.۵ درصد مسائل اقتصادی اعلام شده است. خود این عدد مهم است و اکثریت قریب به اتفاق مردم دغدغه اقتصادی دارند. باید روی رشد اقتصاد تمرکز ویژه کنیم. من چهار اولویت و برنامه بافوریت ارائه خواهم کرد با این اساس که زیرساخت رشد اقتصاد و پیشرفت، تولید است و در همه‌جای دنیا هم یک شاخص برای سنجش آن وجود دارد که همان بازار سرمایه یا بورس است. بازار سرمایه و بورس، شاخص رشد اقتصادی جدید و مدرن است و دماسنج هر اقتصاد به شمار می‌آید.
او افزود: در انتهای دولت دوازدهم شاهد رشد بورس بودیم که دچار حباب شد و مردم به این حوزه اشتیاق فراوان پیدا کردند اما ناگهان فروریخت و متضرر شدند.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: نکته دیگر از ویژگی بازار بورس عدم دخالت دولت است. امروز ۶۰ درصد بازار بورس در دست دولت قرار دارد. در امر شفافیت، هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست و حضور شبه‌دولتی‌ها و دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است. نکته بعدی تعارض منافع است. در شورای بورس، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند که اینها با هم در تعارض است و تعارض منافع، ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.
وی تصریح کرد: نمیتوان مدام ادعا کرد وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است و هیچ مشکلی نداریم و در حال حل همه مشکلات هستیم و از رکود خارج شدیم، چرا که وضعیت بازار بورس به عنوان یک شاخص، روشن است و جای فرار ندارد.
پورمحمدی یادآور شد: چند راهکار اصلی باید در این زمینه اعمال شود؛ ثبات متغیرها در اقتصاد مثل نرخ سود بانکی، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و نرخ تعرفه‌ها مهم است که تا این موارد درست نشود، تولید و بازار سرمایه و بورس رونق نخواهد گرفت. کاهش اختلاف ارز نیمایی نیز مهم است که سوء استفاده ایجاد کرده است. ما به طور مشخص وظیفه داریم پایه‌های تولید را تقویت و موانع آن را برطرف کنیم و به مردم عزیز عرض می‌کنم، اگر می‌خواهید بفهمید وضعیت اقتصاد چگونه است به بورس نگاه کنید، هر علامت دیگر غیرتخصصی، غیرکارشناسی و شعار است. تلاش ما این است که در دولت آینده، بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش بابرنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد. فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت را به بازار بورس اعطا خواهیم کرد.

با ساختار اداری معیوب همه چیز زمین‌گیر خواهد شد
وی اظهار داشت: اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، برنامه‌نویسان بهترین برنامه را بنویسند و بهترین مدیران در خدمت شما باشند، با ساختار اداری و نظام معیوب اداری، همه چیز زمین‌گیر خواهد شد و بهره‌وری به صفر می‌رسد. منابع هرز می‌رود و اصطکاک و بحران روانی در جامعه ایجاد می‌شود. به گفته نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از مهم‌ترین مسائل و گرفتاری‌های تاریخ اخیر ما مسأله نظام اداری و بروکراسی معیوب و شبه‌مدرنی است که از بیرون آمده است. مدیران ارشد ما به این موضوع توجه ندارند و علتش هم این است که ناآگاه هستند.
پورمحمدی افزود: به عنوان یک طلبه ادعا ندارم ولی در این حوزه، علم و یقین دارم. ۴۵ سال در عمده حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. شعار دولت چابک را می‌دهیم اما متناسب با آن راهکار نداریم. الان تجربه‌های بسیار موفقی در دنیا وجود دارد و جلوی چشم ما است، از آنها استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشا است. اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و صوری که فقط کامپیوتر جلوی چشم باشد و دفترهای خدمات الکترونیک داشته باشیم. دولت الکترونیک به این معنا است که شما به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نکنید. یعنی منتظر نمانید و هزینه زیادی خرج نکنید.

مهم‌ترین موضوع اجتماعی در دنیا، تأمین اجتماعی است
پورمحمدی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در برنامه‌ی من نظام تأمین اجتماعی است. مقوله تأمین اجتماعی به معنای ثبات و آرامش اجتماعی است. در تمام دنیا مهم‌ترین موضوع اجتماعی، تأمین اجتماعی است اما نظام تأمین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی متأسفانه جزو ضعیف‌ترین بخش‌ها هستند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تأمین اجتماعی لشکری و کشوری، عمدتاً تبدیل به حیات خلوت شده است و از الان برای ریاست در هیئت مدیره‌های شرکت‌های این مجموعه‌ها زنبیل گذاشتهاند.
وی ادامه داد: سرمایه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند و این کاملاً مشهود است. به هر حال این قصه، جزو مشکلات جدی کشور است و یک رویکرد جدید می‌خواهد.

جلیلی: روستاهای ایران می‌توانند سلول جهش کشور باشند

سعید جلیلی گفت: دو اولویت اصلی را در برنامه کار خود قرار خواهم داد و این اولویت‌ها را در ابتدای دولت شهید رئیسی نیز تقدیم ایشان کردم که کارهای بسیار خوبی را ایشان انجام دادند و دنبال کردند. یکی از آنها ارزآوری و دیگری اشتغال است. ریشه‌های نگرانی‌های ما در مورد اشتغال و تورم این است که بتوانیم در این دو زمینه، یک برنامه موفق را اجرا کنیم.
وی افزود: نباید نسبت به روستاها این نگاه را داشته باشیم که آن‌ها محروم هستند چرا که روستاهای ما می‌توانند سلول جهش کشور باشند و فرصت برای کشور هستند. بسیار از روستاها را در ۱۱ سال گذشته دیده‌ام که چگونه توانستند به مرور زمان موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: شهید رئیسی طی دو سه سال، رکوردی را در صادرات غیرنفتی ایجاد کرد. روستاهای ما می‌توانند کاری انجام دهند که حتی در زمینه پوشاک با چین رقابت کنیم. رسیدن به اهداف بالاتر، مجموعه برنامه‌هایی می‌خواهد و من در این زمینه برنامه دارم.
جلیلی گفت: با وجود آنکه ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص کشور ما از روستاها و کشاورزی شکل می‌گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها اختصاص می‌یابد فقط ۶ درصد است.

سهم روستاها در بودجه کشور، شایسته نیست
وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از جامعه ما متأسفانه توسط برخی از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند. یعنی صحبت از حقوق زن می‌شود اما زنان روستایی و زنان خانه‌دار سانسور می‌شوند؛ همینطور زنان سرپرست خانوار سانسور می‌شوند و یا زنان بدسرپرست سانسور می‌شوند و اصلا دیده نمی‌شوند.
جلیلی افزود: می‌گویند ما طرفدار زن هستیم، ولی وقتی ریز می‌شویم می‌بینیم که آن جامعه اصلی که نقش در شکوفایی، رشد و شکوفایی کشور دارند و می‌توانند کشور را ارتقا دهند، در این حوزه دیده نمی‌شوند. موضوعی که افراد و اقشار جامعه ما می‌خواهند، این است که دیده شوند و متاسفانه دیده نمی‌شوند. این در حالی است که ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها هستند اما سهم آنها در بودجه کشور شایسته نیست.
وی گفت: بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند و این نیازمند این است که ما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشیم. این موضوع فقط در بحث ورزشی نیست، بلکه در امور هنری و عرصه‌های علمی نیز صدق می‌کند که می‌تواند به کشور کمک کند.

مردم چگونه از مانع ادارات عبور کنند؟
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته‌ای که مردم مطرح می‌کنند این است که خدا نکند سروکار شما به این اداره و یا آن اداره بیفتد و این وضع مطلوبی نیست. بیش از ۸۰ درصد بودجه مردم در کشور هر سال برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود.
جلیلی گفت: نباید این‌طور باشد که وقتی مردم از مقابل اداره‌ها رد می‌شوند بگویند چطور از این مانع برای رفع مشکلاتشان بگذرند. بلکه باید طوری باشد که بگویند این‌جا همان جایی است که مشکل من را حل می‌کند.
وی افزود: از اولویت‌های جدی این است که موضوعاتی که باعث کند شدن دستگاه دولت است را حل کنیم. یادم می‌آید در بررسی عملکرد دولت طی سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹، دیدیم که چه مشکلاتی وجود دارد. متوجه شدیم که در صادرات کالاها (به عنوان مثال صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیر خشک و...) ماشین دولت نه تنها کمک نمی‌کند بلکه بخشنامه‌ها باعث شده است بازار ثبات پیدا نکند و مردم اطمینان نداشته باشند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در موضوع بورس نیز ما به آقای روحانی اعلام کردیم که وقتی اقتصاد شما پیش‌بینی‌پذیر نباشد و رفتارهای غلط اتفاق بیفتد مردم متضرر می‌شوند.
جلیلی گفت: بسیاری از استان‌های کشور ما در حال حاضر متأسفانه در شاخص‌های خوبی نیستند در حالی که ظرفیت‌های بالایی دارند. باید در این بخش‌ها قوی‌ترین مدیران را به کار بگذاریم تا کارهایی که در سال‌های گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در دولت شهید رئیسی در بسیاری از استان‌ها حضور یافتم و دیدم مدیران جوان کارها را پیش می‌برند.
با شناخت یک جهان فرصت می‌توان یک ایران جهش را ایجاد کرد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با شناخت یک جهان فرصت می‌توانیم یک ایران جهش را ایجاد کنیم؛ به شرط آنکه استعدادی را کنار نگذاریم و همه مردم را ببینیم و کسی را از این دایره خارج نکنیم. یعنی هر کسی در حد وسع توانایی خودش این احساس رضایت را داشته باشد که امروز می‌تواند استعداد خودش را به نفع کشور به میدان بیاورد. وی افزود: در ۱۱ سال گذشته به جای آنکه در جلسات محفلی وقت خودمان را هدر دهیم، سعی کردیم که در استان‌ها و روستاها و کارگاه‌های مختلف حضور پیدا کنیم و ظرفیت‌ها را بشناسیم؛ از سیستان و بلوچستان تا کردستان و از شهرهای شمال تا جنوب.

زاکانی: اولین گام دولت من پرداخت یارانه طلایی است

علیرضا زاکانی اظهار کرد: مردم عزیز، میثاق من با شما قانون اساسی است. بهره‌مندی از بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم حق شما است و دولت خدمت آمادگی دارد که خدمات خود را در قالب قانون اساسی اجرایی کند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: فرهنگیان، بازنشستگان، کارفرمایان، کشاورزان، سربازان و افسران نیروی انتظامی، پزشکیان، اساتید، طلاب، پسران و دختران عزیزم بدانید که شما ولی‌نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به میدان آمده‌ام. مردم عزیز، من نماینده شما برای اعطای حق طبیعی خودتان به خودتان هستم.
وی تصریح کرد: اولین گام من پرداخت یارانه طلایی است. یارانه انرژی را بین کل مردم عزیز ایران تقسیم می‌کنم. در آن صورت، ۲۰ میلیون تومان در سال به هر خانواده خواهد رسید و قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به هزار و 500 تومان برخواهد گشت. مردم ایران یارانه خود را در هر زمانی به اعتبار طلا و به قیمت روز دریافت خواهند کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت من بساط قاچاق، ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد. عموم مردم ثروتمند خواهند شد و در این طرح ۹۵ درصد مردم سود خواهند کرد.
وی با بیان این‌که بسته دوم ناظر به مسکن است، ادامه داد: بار مردم را می‌توان بر عهده خود مردم گذاشت. اگر مشوقی در بافت فرسوده و در محیط‌های ناکارآمد ارائه شود، مردم خودشان ساخت و ساز خواهند کرد.
زاکانی با اشاره به بسته سلامت، افزود: در حوزه سلامت هیچکس نباید به جز درد بیماری رنج دیگری داشته باشد. یک بسته جامع را پیشنهاد کردم که متصدیان و عالمان علم سلامت از این بسته حمایت می‌کنند.
وی درباره بسته تأمین امنیت غذایی، تصریح کرد: طبق این بسته نباید کسی در حالی که گرسنه است، سر بر بالین بگذارد.

باید مردم‌سالاری را در عرصه‌های مختلف اجرا کنیم
زاکانی در ادامه با بیان اینکه در دولت خدمت در راستای پیشرفت و آبادانی کشور و زندگی مردم، خدماتی ارائه خواهیم کرد، گفت: باید بتوانیم مردم سالاری را در حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماعی اجرا کنیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که باید به داد اجاره‌نشین‌ها رسید، تصریح کرد: در حوزه خرید مسکن، هم زمین وجود دارد و هم می‌توان از ویژگی‌های بافت‌های فرسوده استفاده کرد تا مشکلات حوزه مسکن حل شود.
وی با اشاره به ارائه خدمات در حوزه معیشت، بیان کرد: با خرید قراردادی از کشاورز و دامدار می‌توانیم ثبات ایجاد کنیم. در دولت شهید رئیسی نیز چنین قراردادی بسته و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

سلامتی و مردمی بودن کارگزار مهم است
زاکانی در بخش دیگر مناظره، گفت: مواجهه با فساد اقتصادی، گام اول من در دولت است و به مدت بیش از دو دهه در مواجهه با گردن‌کلفت‌ها تجربه خوبی دارم.
وی با بیان اینکه فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب میثاق بنده با شما خواهد بود، ادامه داد: اگر به لطف خدا و عنایت شما رأی بیاورم، ۲۰ سال کارت زرد به مفسدان اقتصادی می‌دهم. لذا با رأی شما، آنها را از میدان اقتصاد خارج خواهم کرد. اقتصاد برای مردم است نه برای زالوصفتان و افرادی که خون شما را می‌مکند و یک شبه صاحب هزاران میلیارد می‌شوند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از امنیت و آزادی و حقوق مردم صیانت خواهم کرد. بنده معروف هستم که از حقوق مخالفان خود دفاع می‌کنم. بنده اهل شعار نیستم بلکه اهل عمل هستم. در هر جایگاهی که بودم عمل کرده‌ام. اگر کسی دروغ گفته باشد، مقابل او ایستاده‌ام. مردم! من به شما خیانتی نکرده‌ام و اگر کسی خیانت کرده باشد، یقه او را گرفته‌ام.
زاکانی با بیان اینکه سلامتی و مردمی بودن کارگزار مهم است، گفت: خودم و خانواده‌ام پاسخگوی عملکرد خود در ۴۵ سال گذشته هستیم و این یک مرام در خانواده ما است.

در جبهه یاد گرفته‌ام که مصلحتی بالاتر از مردم نداشته باشم
وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود در این مناظره گفت: مردم شریف ایران! ما ۶ نفر که در معرض انتخاب شما قرار گرفته‌ایم بخشی از عمر و جوانی خود را در لباس خاکی برای دفاع از خاک و ناموس این سرزمین گذاشته‌ایم. من در جبهه یاد گرفته‌ام که مصلحتی بالاتر از مردم نداشته باشم. زاکانی خاطرنشان کرد: من مسئله شخصی با کسی ندارم و مسئله اصلی من الگوی حکمرانی در کشور است. معتقدم خادم جمهور با رئیس جمهور فرق دارد. من نگران گم شدن مسلک شهدا و ناتوان نشان دادن راه شهیدی بودم که در سال ۱۴۰۰ با افتخار به نفع آن کنار رفتم و امروز برخی افراد، دوران سه ساله آن شهید را دوران نکبت می‌نامند.

قاضی‌زاده: راه شهید رئیسی را در ساخت مسکن ادامه می‌دهیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: در مواجهه با هر بیماری اولین باید شرایط بیماری را تثبیت و درد را تسکین دهیم و سپس به سمت حل بیماری برویم. درباره مشکلات اقتصادی نیز همین کار را باید مدنظر داشته باشیم و افزایش رشد اقتصادی را به طور جدی پیگیری کنیم اما اقدامات فوری هم برای تأمین حداقل رفاه برای خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت.
وی افزود: اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق‌بگیران از تورم جا بماند. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را اجرایی می‌کنم. ازدواج جوانان را نیز با ایجاد اعتبار یک میلیاردتومانی تسهیل خواهیم کرد. قاضی‌زاده هاشمی گفت: سهم خانواده‌های ایرانی را به طور برابر از برق و گاز و بنزین به خود آنها واگذار خواهیم کرد. اجازه نمی‌دهیم دوباره آبان ۹۸ تکرار شود. ستاد آقای پزشکیان در اختیار افرادی است که متعلق به دولتی بودند که همان ماجرای بنزین ۹۸ را رقم زدند.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: راه شهید رئیسی را برای ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن ادامه خواهم داد. تا سال دوم دولت خود، کلید تمام این ۲ و نیم میلیون مسکن را به صاحبانشان تقدیم می‌کنم. اجازه نمی‌دهم در کشور «مسکن نساختن» افتخار شود. همچنین مقابل مافیای خودرو می‌ایستم و واردات خودروی نو و کارکرده را آزاد می‌کنم. علاوه بر اینها، دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برمی‌دارم.

اجازه نمی‌دهیم تفریح و گردش از سبد خانوارهای ایرانی حذف شود
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد خانوارهای ایرانی حذف کند. فرهنگ کارت با اعتبار سالانه مشخص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا از خدمات فرهنگی و سفر استفاده کنند. همچنین اجازه نخواهیم داد پروژه‌های روی‌زمین‌مانده‌ای که با همت دولت سیزدهم احیا شده بود به وضع قبلی برگردد. وی عنوان کرد: توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تأمین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مساله فقط بازار فیلترشکن بوده است. سند شش‌دانگ سیاه‌ترین کارنامه و سلاخیِ اینترنت به‌نام دولت روحانی ثبت شده است. قائم مقام ستاد آقای روحانی فرمانده قطع اینترنت بین‌المللی در آبان ۹۸ بود.
او افزود: ریشه‌های هولناک تخریب اعتقاد مردم را باید در آن ۸ سالی که موجودیِ حساب ملت با خاک بیابان یکسان شد پیدا کرد.

برای ۱۰۰ مسئل مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم
قاضی‌زاده هاشمی گفت: من برای ۱۰۰ مسئل مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در یک و نیم سال اجرایی می‌شود. اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم. دولت باید از رانت جلوگیری کند مثل ارز جهانگیری که جلوی آن در دولت سیزدهم گرفته شد.وی تصریح کرد: در اقتصاد دو کار اصلی داریم؛ یکی رشد اقتصادی با مدیریت قوی، کار و تلاش جمعی، رونق‌دادن به واحدهای صنعتی با حمایت سیاست خارجی باز و مقتدر است، یکی هم قدرتمند کردن تک‌تک خانوارهای ایرانی از طریق بازتوزیع ثروت است.
قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: اینجا قرار است رئیس‌جمهور ملت ایران باشیم؛ باید با ناکارآمدی، حرف‌های عوامانه، بی‌تعهدی، غرور، تبختر و فساد مخالفت کرد. آقای پزشکیان نگران این است که من تا آخر در انتخابات بمانم؛ من هم نگرانم اگر آقای پزشکیان رأی نیاورد، هواداران ایشان چه واکنشی خواهند داشت؟
او افزود: شهید رئیسی با مخالفانش هم صحبت می‌کرد و نماد اجماع در کشور بود. چرا زمانی که دولت هم‌سو با شما مال مردم را در بورس چاپید، اعتراض نکردید؟

آمده‌ام بگویم بن‌بست نیست و راهکار هست
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع‌بندی مناظره گفت: آمده‌ام بگویم کشور در بن‌بست نیست و راهکار وجود دارد. شهید امیر عبداللهیان به ژنرال‌های دیپلماسی نشان داد که نه زبان دنیا را بلدند و نه دیپلماسی مقتدرانه را. قاضی‌زاده هاشمی افزود: مشکلات امروز با همین شعارهای سطحی و همین مدیرانی که در چهار دولت فرصت داشتند مشکلات را حل کنند ولی هیچ یک از وعده‌هایشان را حل نکردند، مزمن شده است. برخی با افتخار گفتند مسکن مهر مزخرف است و یارانه دادن به مردم گداپروری است!
وی ادامه داد: برخی دنبال سهمشان از انقلاب بودند و ژن خودشان را بهتر از دیگران می‌دانستند. آنها با گدایی از غرب سایه جنگ را بر سر کشور آوردند و نیز به بهانه کرونا حکومت‌نظامی راه انداخته بودند تا بعد از ساعت ۹ شب کسی بیرون نرود. این‌ها می‌خواهند مشکل مردم را حل کنند؟ آفت سهمگین دولت سوم روحانی، این موارد است: دولت آبان ۹۸، سه هزار مدیر نجومی‌خوار، مسکن ستیزی، دولت بورس، دولت صفرکننده صادرات نفت خام و دولتی که خودکفایی را حرف مفت خواند.

قالیباف: نقشه دشمن را در ناامیدسازی تکمیل نکنیم

محمدباقر قالیباف گفت: اگر دقت کنیم همه این موضوعاتی را که امروز مطرح می‌کنیم، در دو سه دهه گذشته نیز بارها گفته‌ایم. من می‌خواهم به ریشه این موضوع بپردازم که چرا این مشکلات حل نشده است. اول آنکه ما نباید در نقشه دشمن حرکت کنیم چرا که دشمنان ما حتماً آرامش و آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند و به دنبال آن هستند که مردم ایران را پریشان کنند. دشمنان نمی‌خواهند افق روشنی از ایران عزیز در ذهن مردم ساخته شود و آنها امیدوار به آینده باشند. بنابراین، ما با تصمیمات و نوع رفتارهای خود باید به این موضوع توجه کنیم که خدای‌ناکرده نقشه دشمن را تکمیل نکنیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز مردم واقعاً دغدغه دارند که زمانی که موعد پرداخت اجاره رسید به کجا بروند و به کجا پناه ببرند. نه معلم اخلاق هستم و نه اینجا درس اخلاق است بلکه یک بحث داریم که ما نباید تنش‌آفرین باشیم بلکه باید گشایش ایجاد کنیم.قالیباف تاکید کرد: هفته آینده و در چنین روزهایی هر کدام از ما که توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق، ارز و کسری بودجه تصمیم بگیریم و این قدرت اجماع می‌خواهد.
وی افزود: ما درباره چای دبش و کرسنت بحث کردیم اما ریشه این فسادها در کجا است؟ بدون شک ریشه این فسادها در ناکارآمدی‌ها قرار دارد.

دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خطاب به مردم گفت: قالیباف برای همه شما شناخته شده است. بنده اهل کار هستم و اهل تنش و دعوا و ستیز نیستم. همه عمر و جوانیام را برای زندگی مردم جنگیدهام اما آن جنگ، با این دعوا و جنگ‌ها که در اینجا مطرح می‌شود، تفاوت دارد. این دعواها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ نه مشکل مسکن و نه مشکل تحریم و گرانی خودرو را.
قالیباف تاکید کرد: این دعواها نه تورم و بیکاری و مشکل امنیت را حل می‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دوردست و کشاورز را می‌شنود که با زحمت تولید می‌کند اما از فروش نهایی کمتر از ۳۰ درصد به وی می‌رسد و نمی‌تواند حداقل زندگی خود را تأمین کند. این دعواها مشکل کارمند و کارگر که حقوق ثابتشان با تورم سنخیتی ندارد را حل نمی‌کند.
وی اظهار داشت: این دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و در هیچ یک از مسئولیت‌های خود نیز هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزهای بیهوده نشدم.

باید فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم
قالیباف در ادامه بیان کرد: بنده هم طرح ۵ فوریتی خود را در روزهای گذشته و در فرصت‌های مناسب مطرح کردم که در اینجا باز هم توضیح می‌دهم. اولین وظیفه ما آن است که برای زندگی روزمره مردم یک سپر حمایتی ایجاد کنیم و این پریشانی از آنان دور شود.نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم و حتماً متعهد هستم که این کار را انجام دهم که اگر حقوق را ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم اما تورم ۳۰ تا ۴۰ درصد است، باید مابه‌التفاوت آن ترمیم شود. همچنین کالاهای اساسی مربوط به جهیزیه را تحت پوشش قرار خواهم داد و با رفاه کارت این کار انجام خواهد شد. همچنین بحث سلامت را دنبال خواهم کرد.
وی افزود: وقتی بحث حقوق را مطرح می‌کنم منظور من همه کارگران، کارمندان کشوری و لشکری، زنان سرپرست خانوار و همه کسانی است که در دهک‌های پایین هستند و حتماً این کار را انجام خواهم داد تا سپر حمایتی برای آنان در نظر گرفته شود.

تجربه و کار اجرایی با آمپول تزریق نمی‌شود
قالیباف تصریح کرد: تجربه و کار اجرایی اینگونه نیست که آن را با آمپول تزریق کنیم و یا با قرص و شربت درمان کنیم بلکه نیاز به تجربه و دانایی دارد. این‌ها را نمی‌شود فقط با شعار و حرف و روی کاغذ دنبال کرد. قانونی که در مجلس می‌نویسیم، اگر اجرا نشود ارزش آن فقط همین کاغذ است و زمانی جان می‌گیرد که به اجرا تبدیل شود. اجرای قوی نیازمند اشراف مدیر است.
وی تاکید کرد: والله قسم، قوه اجرایی جای آزمون و خطا نیست، محل کسب تجربه نیست، بلکه محل زندگی، آبروی مردم، جان، وقت و مال مردم است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم! شما رأی به یک نفر نمی‌دهید، بلکه درباره زندگی و آینده خودتان تصمیم می‌گیرید و تصمیم می‌گیرید که تورم کشور چقدر باشد؟ شما تصمیم می‌گیرید که قیمت گوشت و مرغ چند باشد؟ وضعیت مسکن چگونه باشد و آبادانی به روستاها بیاید یا صدای شما در میان هیاهوی سیاسی گم شود.