عیدی دولت سیزدهم به بازنشستگان 

جوان آنلاین: بر اساس تکلیف قانون بودجه امسال و قانون برنامه هفتم توسعه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار دولت قرار گرفته است، از این رو تا زمان ابلاغ آیین‌نامه‌های متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در ماه‌های آتی از سوی وزارت رفاه، ماهانه مبلغ ۱۰‌میلیون ریال به هر یک از بازنشستگان به صورت علی‌الحساب از ابتدای سال ۱۴۰۳ از سوی صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌شود. واریزی این مبالغ از دوم تیر ماه آغاز شده، علاوه بر این مبالغ دیگری تحت عنوان عیدانه غدیر و قربان نیز به حساب بازنشستگان واریز شده است. 
 
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف برنامه هفتم توسعه است که باید از ابتدای امسال اجرایی شود. علاوه بر این طبق قانون بودجه امسال نیز باید بخشی از همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری پرداخت شود. تأخیر دولت در واریز مبالغ همسان‌سازی در سه ماه نخست امسال، برخی شایعات را مبنی بر خلف وعده دولت و عدم‌واریز معوقات به راه انداخت، اما چند روز بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه دولت مبالغی را به عنوان علی‌الحساب برای تمام بازنشستگان در نظر گرفت که از دوم تیر ماه بر اساس حروف الفبا به حساب مستمری‌بگیران واریز شد. داود منظور، رئیس سازمان برنامه در این خصوص گفت: منابع افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص خواهد یافت. بنا داریم در گام اول ۴۰‌درصد همسان‌سازی را انجام دهیم. مقرر شده است آیین‌نامه‌های مرتبط در سه ماه نخست امسال در وزارت رفاه تدوین و معوقات بازنشسته‌ها از خرداد ماه واریز شود. 
وی افزود: بر اساس حکم قانون بودجه، قرار است منابع ریالی برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده فراهم شود و حالا دولت اعلام کرده در فروردین ماه امسال از محل یک‌درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از ۹‌درصد به ۱۰‌درصد، حدود ۴۴۰میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد شده است. این درآمد علی‌القاعده صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد. در این خصوص «علی بهادری‌جهرمی» سخنگوی دولت پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اهم مصوبات هیئت دولت با توجه به مطالبه بحق بازنشستگان در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش از این با هماهنگی مجلس احکامی پیش‌بینی شده بود و دولت منتظر بود قانون برنامه ابلاغ شود و، چون تأخیر در ابلاغ برنامه صورت گرفت، دولت در ابلاغ برنامه تصویب کرد تا به صورت علی‌الحساب مبلغی برای عید غدیر و قربان برای بازنشستگان عزیز واریز داشته باشیم. 


بهادری‌جهرمی خاطر نشان کرد: پس از ابلاغ قانون برنامه و احکام مندرج قانون برنامه مبالغ قطعی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود و بعد احکام نهایی خواهد شد، به همین دلیل گفتیم تا فعلاً معطل نمانیم و عیدی برای بازنشستگان یادگاری از شهید رئیسی پرداخت کنیم. 
وی اضافه کرد: آیین‌نامه التزام‌بخشی شرکت‌های دولتی برای ساماندهی بیشتر و افزایش بهره‌وری و اصلاحاتی به تصویب رسید و نظام پاداش و پرداخت مدیران عامل پرداخت شد تا تنظیم بسیار جدی‌تری برای شرکت‌های دولتی داشته باشیم و پیش از این صورتحساب‌های شرکت‌ها روی سامانه‌های عمومی قرار گرفت تا اصلاحیه‌ای داشته باشیم.   افزایش یک‌میلیون‌تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان  از فروردین
علاوه بر واریز عیدانه به حساب مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری، هیئت وزیران در تاریخ سوم تیرماه با واریز مبالغی به عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان موافقت کرد. 
به گزارش تسنیم، با توجه به لازم‌الاجرابودن قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و تا زمان ابلاغ آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و جداول مربوط به هر یک از گروه‌های بازنشستگان بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت، ماهانه مبلغ ۱۰ میلیون ریال به هر یک از بازنشستگان به صورت علی‌الحساب از ابتدای سال ۱۴۰۳ از سوی صندوق بازنشستگی ذی‌ربط پرداخت می‌شود. بار مالی مربوط به بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی فولاد از محل بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و بار مالی مربوط به بازنشستگان تأمین اجتماعی از محل بند (د) تبصره (۱۵) قانون یادشده تأمین و پرداخت می‌شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به ابلاغ و تخصیص اعتبار از محل منابع یادشده برای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه اقدام کند و هر یک از صندوق‌ها نیز موظفند فوراً نسبت به پرداخت مبلغ علی‌الحساب سه‌ماهه یادشده اقدام کنند.   توضیحات مرتضوی درباره واریزی به حساب بازنشستگان
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد و طبق آن، احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی را صادر خواهیم کرد. دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تأمین کرده است و برای صندوق تأمین‌اجتماعی هم بحث شد به محض اینکه منابع آن تأمین شود، پرداخت انجام می‌شود. مرتضوی ادامه داد: دستور آقای مخبر این بود تأمین منابع با قید فوریت صورت بگیرد، امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم، قانون و مصوبه دولت علی‌الحساب تأمین و پرداخت می‌شود و احکام را صادر می‌کنیم و معادل احکام، پرداخت‌ها انجام خواهد گرفت. پرداختی آن‌ها که کمتر گرفته‌اند نیز اصلاح خواهد شد.   متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی  شامل چه کسانی می‌شود؟
یک کارشناس مسائل بازنشستگان گفت: بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که از فوق‌العاده‌های ویژه، خاص یا رتبه‌بندی در دستگاه‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند، این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی‌شان مؤثر بوده است. 
آنچه برخی رسانه‌ها از قول حسین قاسمی، کارشناس مسائل بازنشستگان مطرح کرده‌اند، اینکه تأمین اجتماعی از محل پرداخت بدهی دولت که در سال جاری ۱۳۰همت است، باید همسان‌سازی بازنشستگان را اجرایی کند. این ۵۰همت به طور میانگین برای حدود ۳/۲ میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری مشمول همسان‌سازی (حداقل ۲۰۰هزار نفر از مجموع ۵/۲ میلیون در سال اول مشمول نیستند) به طور میانگین ماهانه ۸/۱ میلیون بابت همسان‌سازی به ارمغان خواهد آورد. از طرف دیگر دولت موظف است آیین‌نامه را بر مبنای شاغل مشابه و همتراز تعیین کند و یقیناً ملاک‌شان در هر دستگاه میانگین خواهد بود. به گفته وی، در سال اول اجرای برنامه ۴۰‌درصد تفاوت حقوق بازنشسته با ۹۰‌درصد حقوق مشمول کسور شاغل همتراز مبنای محاسبه احکام خواهد بود و در سال دوم ۳۰‌درصد و در سال سوم هم ۳۰‌درصد تفاوت مدنظر است تا حقوق بازنشسته به ۹۰‌درصد حقوق مشمول کسور شاغل مشابه و همتراز برسد، بنابراین بازنشستگان سال‌های۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که از فوق‌العاده‌های ویژه، خاص یا رتبه‌بندی در دستگاه‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند و این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی‌شان مؤثر بوده، حقوق بازنشستگی‌شان فعلاً از حقوق بازنشستگی سنوات قبل به اضافه ۴۰‌درصد همسان‌سازی بیشتر است و در سال اول مشمول نخواهند شد.