بدترین قمار سیاسی ماکرون

نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، منجر به نگرانی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور و همراهانش در کاخ الیزه شده است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فرانسه باید به دوران «همزیستی» سلام کند، یعنی دورانی که دو حزب رقیب باید با یکدیگر کشور را اداره کنند! این بدترین و پیچیده‌ترین وضعیتی است که می‌تواند در فرانسه ظهور و بروز پیدا کند. بی‌دلیل نیست که بسیاری از هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور فرانسه، تصمیم وی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام (پس از شکست حزب متبوع ماکرون در انتخابات پارلمانی اروپا) را مصداق نوعی حماقت سیاسی قلمداد کرده‌اند. 
این روز‌ها هم‌حزبی‌های ماکرون قویاً معتقدند که وی در یک قمار سیاسی دو سرباخت ورود پیدا کرده است. پس از آنکه جبهه ملی ۴/۱۳ درصد آرا را در مقابل ۶/۴۱ درصد حزب ماکرون به دست آورد، رئیس‌جمهور فرانسه گفت زمان آن رسیده است که آن دسته از مردم و سیاستمداران فرانسه «که به تب افراطی‌گری مبتلا نشده‌اند» ائتلاف جدیدی بسازند. اما به نظر می‌رسد محاسبات و پیش‌فرض‌های ذهنی و محاسباتی رئیس‌جمهور فرانسه نادرست از آب درآمده است! او نیازی به برگزاری انتخابات مجمع ملی نداشت، چون آخرین انتخابات آن در ماه ژوئن ۲۰۲۲ برگزار شده بود و انتخابات بعدی قرار بود سال ۲۰۲۷ برگزار شود. اما ماکرون از آن زمان شکست در انتخابات پارلمان اروپا تأکید کرده است که برگزاری انتخابات زودهنگام، «مسئولانه‌ترین راه حل» بود! 
در هر حال، رشد تصاعدی آرای جبهه ملی فرانسه در نظرسنجی‌ها، بسیاری از پیش‌فرض‌ها و محاسبات ماکرون را به چالش کشیده است. بدترین سناریویی که می‌تواند برای رئیس‌جمهور ناتوان فرانسه رخ دهد، تن دادن به همزیستی اجباری در رأس هرم قدرت است! ما اکنون در فرانسه آمادگی چندانی برای هم‌زیستی سیاسی که ممکن است بعد از اعلام نتایج رأی‌گیری ۷ ژوئیه رخ دهد، وجود ندارد، مثلاً اینکه اجتماع ملی یا کمونیست‌ها و حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر قرار باشد با یک رئیس‌جمهور میانه‌رو کار کنند. مارین لوپن سال‌ها تلاش کرده است حزب خود را از ریشه‌ها افراطی مربوط به دوره رهبری پدرش، ژان-ماری لوپن و بنیانگذاران «جبهه ملی» -که مارین لوپن نام آن را به «اجتماع ملی» تغییر داد- دور کند. با این حال، سیاست‌های سختگیرانه ضد مهاجرتی آن همچنان برقرار است و اوایل امسال بالاترین دادگاه اداری فرانسه در حکمی تأیید کرد که می‌توان این حزب را «راست افراطی» معرفی کرد. 
جبهه ملی فرانسه مدت‌هاست که خواهان ممنوعیت روسری سر کردن مسلمانان در مکان‌های عمومی شده است، هر چند بردلا اکنون گفته است که این مسئله تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی اولویت نخواهد داشت. اجتماع ملی از روسیه پول گرفته و مارین لوپن طرفدار کرملین، ضد ناتو و ضد اتحادیه اروپا بوده است. با وجود این بسیاری از مواضع افراطی آن‌ها در ارتباط با خروج از فرماندهی یکپارچه ناتو و افزایش روابط با روسیه، بی‌سروصدا کنار گذاشته شده است. خارج شدن از اتحادیه اروپا هم از سال ۲۰۲۲ میلادی در دستور کار این حزب نبوده است، اما کماکان مورد توجه سران جبهه ملی فرانسه قرار دارد.