صفوف وطن‌پرستی

جوان آنلاین: صفوف وطن‌پرستی حتی پیش از آغاز رأی‌گیری در روستا‌های مناطق محروم پشت در شعبه‌ها برپا شد. همیشه همین گونه بوده است. راضی‌ترین و پشتیبان‌ترین قشر‌ها از نظام و در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات، محروم‌ترین مردم بوده‌اند. این حقیقت را قبلاً نتایج یک پژوهش نیز نشان می‌داد که در ایران هرچه از مواهب دولتی بی‌بهره‌تر، در پشتیبانی از نظام راسخ‌تر! و این معنایی جز معنویت‌گرایی قشر وفادار به نظام ندارد. اما کسانی که بیشترین نفع مادی را از کشور می‌برند و همیشه مدعی و طلبکار بوده‌اند و با افتخار در چند انتخابات اخیر شرکت نکردند، نه اهل وطن‌پرستی هستند و نه اهل فروتنی در بزنگاه‌های انتخابات. کبر و دروغ و بلوا، تمامی هنر آن‌ها در شرایط صدق و صفا و یکرنگی مردم است. 
پیش‌بینی انتخابات در ساعاتی که روزنامه برای انتشار تحویل چاپخانه می‌شود و قبل از اعلام وزارت کشور اگرچه خلاف قانون است، اما امکان‌پذیر هم نیست و نبود. نه میزان مشارکت را می‌توان با قطعیت اعلام کرد و نه وضعیت سبد نامزد‌ها را. حتی به نظرسنجی‌های قبل از روز جمعه نیز نمی‌توان اعتماد کرد که متأسفانه ده‌ها نمونه نظرسنجی نامطمئن منتشر شد و سپس نظرسازی‌های دروغین در روز‌های پایانی اوج گرفت. اما برآورد تحلیلگران منصف آن بود که آرای سه نامزد پیشتاز، نزدیک به هم و مشارکت هم حدود ۵۰ درصد است. با این‌حال، این دوره پیش‌بینی‌ناپذیرتر از هر دوره دیگر بود، هم در میزان مشارکت و هم در پیروزی قطعی یک نامزد. اگرچه هیاهوی رسوایان از ستاد‌های هر سه نامزد، آبروی اخلاقی آنان را برد و کسانی را که عمری در گوشه عافیت بودند، به میدان هیاهو و دروغ‌سازی و پیش‌بینی‌پذیری آورد و عده‌ای از فعالان سیاسی را به التماس و عجز و لابه کشاند، اما به نظر نمی‌رسد که نتیجه انتخابات در مرحله اول روشن شود. فرض یک جریان مدعی همیشه این بوده که آرای خاموش و خاکستری که در ساعات پایانی به انتخابات می‌آیند، متعلق به آنان است. دلیل‌شان چیست؟ یک یا دو دوره چنین شده است! با آنکه دقیقاً دو دوره نیز خلاف این شده است! و دوره‌ای که بالاترین نرخ مشارکت رقم خورد و از ۸۵ درصد گذشت، نامزد این جریان شکست خورد. با این حال، این جریان همچنان مدعی آرای خاکستری هستند و از این حربه برای ادعای تقلب و تخلف بهره‌ها برده‌اند! آن دو دوره‌ای هم که مدعی‌اند آرای خاکستری به سبد آنان آمده، در بار اول هنوز جریان‌شان شکل نگرفته بود و مردم کاملاً غیرجریانی رأی دادند و بار دوم نیز بعداً آن نامزد پیروز را گردن نگرفتند و حتی از او ابراز برائت کردند! کسی نمی‌تواند ادعا کند که اکنون و در این مرحله، کسانی که با تردید و تحت‌شرایط خاص رأی می‌دهند به کدام جریان یا کدام نامزد مستقل گرایش دارند. این موضوع در گذر زمان و در هر دوره‌ای متفاوت می‌شود. با این‌حال، غیر از برخی بی‌اخلاقی‌های اعضای ستاد هر سه نامزد، مدال رسواترین فعالان سیاسی تعلق می‌گیرد به کسانی که سه دهه علیه نظام سیاه‌نمایی کردند و خوب در گوش مردم آواز «ما نمی‌توانیم» و «کشور در حال سقوط است» خواندند و ناگهان در این دوره به طمعی وارد انتخابات شدند و خواستند تا مردم در مدت دو هفته، سی سال سیاه‌نمایی آنان را فراموش کنند که گویا در این موضع موفق نبودند!
هر کدام از نامزد‌ها که چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم پیروز شوند، این جمهوری اسلامی است که جشن پیروزی خود را با نمایش مردمان خاکی و صفوف وطن‌پرستان همیشه در صحنه برپا می‌کند. هرچند نظام گوشه چشمی هم به صفوف توبه‌کاران و پشیمانان و عذرخواهان که انتخابات‌های گذشته را تحریم کردند ولی جمعه صبح زود «همه آمدند» دارد و این را هم به فهرست موفقیت‌های سلسله‌وار سه سال اخیر خود اضافه می‌کند، موفقیت‌هایی در داخل و خارج که شکوه ایران و ایرانی را ده‌ها برابر کرد. 
با این توصیف با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مردم منتظرند وزارت کشور، نتایج انتخابات را اعلام کند. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار رسمی از میزان مشارکت مردم در انتخابات منتشر نشده است، اما برخی معتقد هستند که به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم می‌رود. برای داوری در این زمینه بیش از گمانه‌زنی‌ها باید منتظر اعلام نظر وزارت کشور باشیم. مهم این است که دیروز شاهد تجلی وطن‌پرستی در شهر‌های مختلف کشورمان بودیم. تحریم انتخابات شکست خورد و ضد انقلاب دوباره از مردم نه شنیدند. در واقع از همان اول صبح شاهد شلوغی برخی شعب شناخته شده در تهران بودیم. اما متأسفانه بداخلاقی در فضای مجازی ادامه داشت و با اینکه تبلیغات ممنوع بود، اما زد و خورد‌های رسانه‌ای حامیان نامزد‌ها ادامه پیدا کرد. دولت چهاردهم در حالی قرار است تشکیل شود که انتظارات مردم با شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم آیت‌الله‌سید ابراهیم رئیسی از آن بالا رفته است و مردم خواهان ادامه مسیر و رویکرد شهید رئیسی در دولت چهاردهم هستند.   واجدین شرایط انتخابات


در این دوره از انتخابات ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور بودند و بیش از ۹۰ هزار نقطه اخذ رأی هم برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده بود. 
انتخابات روز جمعه را بیش از ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی، از جمله خبرنگاران رسانه‌های امریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس و دیگر کشور‌ها پوشش دادند. رئیس ستاد انتخابات کشور هم اعلام کرده که ظهر امروز نتایج انتخابات اعلام می‌شود. سیدمحمدتقی‌شاهچراغی در گفتگو با رسانه ملی این‌طور بیان داشته که «روز شنبه تا قبل از ظهر به هر میزان که اطلاعات انتقال داده شود، نتایج در اولین فرصت اعلام می‌شود».   انتخابات روز نشاط و شادی ملت ایران
در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم، مقام معظم رهبری همانند سنوات گذشته، در اول صبح شرکت و بعد از انداختن برگه رأی خود در صندوق با خبرنگاران گفتگو کردند. 
رهبر انقلاب انتخابات در ایران را روز نشاط و شادی دانستند و گفتند: «بخصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس‌جمهور است که چند سال آینده کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود؛ لکن به نظر من یک موضوع مهمی در کنار این هست و آن حضور پرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است». 
رهبری معظم انقلاب سپس با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری تأکید کردند. «این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است. کلمه جمهوری در «جمهوری اسلامی» حاکی از این است که در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده؛ بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است».
مقامات سیاسی و شخصیت‌های مختلف فرهنگی و سیاسی هم دیروز در انتخابات شرکت کردند. آیت‌الله عبدالله جوادی آملی یکی از این شخصیت‌ها است که بعد از شرکت در انتخابات نکاتی را خطاب به مردم بیان کردند: «یک بیان نورانی از ائمه علیهم السلام رسیده است که «ولایت، امامت و محبت ما عامل پیوند بین امت است». ما نیز یک مَثَل رایج داریم که می‌گوییم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. این مثل، یک حرف عمیق علمی است، یعنی در ساختمان‌سازی تا یک ملات نرمی روی سنگ اولی نیاید، سنگ بعدی روی سنگ بند نمی‌شود! ائمه به ما فرمودند تربیتی که ما آوردیم، آن ادب، آن امانت، آن انسانیت، آن عدالت، آن صداقت، آن مهربانی و محبت، ملات نرمی است که جامعه را جمع می‌کند و جامعه بدون آن امامت و ولایت و ادب دینی هرگز نه انتخاباتی دارد و نه قیامی و نه انقلابی، بلکه آنچه جامعه را جمع می‌کند فهم دینی است و بس! مودت و دوستی عاقلانه، ملات یک مملکت است که این مهم، به برکت خون شهدا و تربیت امام و فداکاری مسئولان حل می‌شود، و لذا نباید همدیگر را مذمت کرد یا در مناظرات که یک علم است به جای نظریه پردازی، به نظر خود دادن و داعیه داشتن بگذرد که این حرکات با مناظره سازگار نیست!»  انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟
نظرسنجی‌های انتخاباتی این دوره عمدتاً نشان می‌داد که هیچ کدام از سه نامزد پیشتاز یعنی محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق نمی‌شوند در دوره اول پیروز انتخابات شوند. بنابراین به احتمال زیاد انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود. نظرسنجی‌هایی هم که توسط مراکز مختلف منتشر شده بر دو مرحله‌ای شدن انتخابات تأکید داشتند. با توجه به میزان مشارکت و حضور دو نامزد اصلی از حریان همسو احتمالاً انتخابات به دور دوم خواهد رفت. البته براساس گمانه‌زنی‌ها و آمار غیررسمی مشارکت مردم در انتخابات این دوره بیش از انتخابات سال ۱۴۰۰ بیشتر بود و نرخ مشارکت از ۵۰ درصد عبور کرد، البته باید منتظر اعلام نتایج رسمی میزان مشارکت باشیم. اما تا لحظه تنظیم این گزارش انتخابات دو مرحله‌ای محتمل‌ترین گزینه است. 
 تبلیغات غیرقانونی در فضای مجازی.
اما نکته بعدی انتخابات دیروز ادامه تبلیغات بود که به صورت غیرقانونی برخی هواداران نامزد‌ها در فضای مجازی ادامه دادند. بر اساس قانون، تبلیغات انتخاباتی در روز رأی‌گیری ممنوع است و نباید رسانه‌ها دست به تبلیغات می‌زدند، اما شاهد تبلیغات انتخاباتی و بهتر بگوییم تخلف انتخاباتی برخی رسانه‌ها و افراد در شبکه‌های اجتماعی بودیم که متأسفانه اقدامات قانونی برای ممانعت از این تخلف هم انجام نشد و همین امر به برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی هم دامن زد. 
پیروز انتخابات هر فردی که از سوی وزارت کشور اعلام شود پیروز دوم این انتخابات است چراکه پیروز اول مردم ایران بودند که با خواست ضدانقلاب همراه نشدند و یک همبستگی ملی در کشور حول انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت. رئیس‌جمهور آینده می‌تواند از این قدرت و ظرفیت ملی برای بهبود شرایط کشور استفاده کند. این همبستگی ملی نتیجه حماسه سیاسی است که در کشور شکل گرفته است و دولت چهاردهم متکی به این حماسه باید دولت کار و خدمت به مردم و کاهش مشکلات باشد.