فریب این گروه را نخوریم

تکلیف قرعه‌کشی انتخابی جام‌جهانی مشخص شد و تیم‌ملی فوتبال ایران در خان آخر رویارویی با قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره‌شمالی را پیش‌رو دارد. قرار گرفتن در گروه اول مسابقات و مواجه نشدن با قدرت‌های اصلی قاره کهن، همانقدر که خوشحال‌کننده به نظر می‌رسد به همان اندازه نیز می‌تواند به ضررمان تمام شود. 
سرمربی تیم‌ملی در اولین اظهارنظرش تأکید کرده قطعاً یکی از دو سهمیه مستقیم گروه به ایران خواهد رسید! رئیس فدراسیون نیز متعقد است گروهمان از برخی گروه‌ها بهتر است. با اینکه افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۶ افزایش تعداد سهمیه‌ها را نیز به همراه داشته، اما باید حواسمان باشد که تیم‌های دیگر نیز دست روی دست نگذاشته و آن‌ها نیز برای استفاده از این فرصت نهایت تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند. ضمن اینکه سرمست شدن از همگروه نبودن با ژاپن، کره، استرالیا و عربستان به شدت خطرناک است. 
شرایط فوتبال ما مشخص است و نتایج هم همین‌طور. تیم‌ملی در ادامه مسیر صعود به جام‌جهانی مجبور است به مصاف تیم‌هایی برود که هر کدام سبک و سیاق خاص خود را دارند، به همین خاطر کادرفنی باید برنامه‌های متفاوتی را برای آماده‌سازی تیم درنظر داشته باشد. قطر همان تیمی است که طی دو دوره متوالی قهرمان آسیا شده و اجازه نداده هیچ رقیب دیگری مقابلش قدعلم کند. علاوه بر بحث‌های فنی از بعد سرمایه‌گذاری نیز از فوتبال ایران و حتی آسیا فاصله‌ای نجومی گرفته است. 
در جام ملت‌ها هم تیم امیر قلعه‌نویی را شکست داد و حسرت فینال را به دلمان گذاشت. امارات نیز قاعدتاً فوتبالی عربی و البته متفاوت از سال‌های گذشته‌اش به نمایش خواهد گذاشت. قرقیزستان و کره‌شمالی نیز شیوه خاص خودشان را دارند و اتفاقاً بازی با آن‌ها راحت نخواهد بود. می‌ماند ازبکستان؛ در مرحله قبلی رقابت‌های انتخابی، دو بار با ازبک‌ها روبه‌رو شدیم و اتفاقاً در هر دو مسابقه نیز مقابل‌شان به بن‌بست خوردیم. دو بار توقف برابر ازبکستان، برای تیمی که از هم‌اکنون خودش را یکی از صعودکرده‌ها می‌داند اصلاً خوب نیست. 


تیم‌ملی فوتبال در ادوار مختلف و با مربیان متفاوت همواره مشکلاتی داشته و در این دوره نیز نمی‌توان برخی ایراد‌ها و چالش‌ها را کتمان کرد. منتها قلعه‌نویی دوباره شمشیر را برای منتقدانش از رو بسته و معتقد است برخی از منتقدانش با حب و بغض حرف می‌زنند. هرچند اختلافات شخصی نیز در اظهارات برخی کارشناسان و پیشکسوتان وجود دارد، اما انتظار می‌رود سرمربی در این شرایط بیش از پیش به فکر برطرف کردن نواقص تیم باشد و خودش را از اختلافات دور نگه دارد. نکته اصلی اینجاست که رقبا را آسان تلقی نکنیم. درست است که نگران تقابل با کانگوروها، چشم‌بادامی‌ها و کره‌ای‌ها نیستیم و مسیر رفت و آمد پرواز‌های تیم نیز کوتاه‌تر شده، ولی این همه ماجرا نیست. 
شکست تلخ برابر قطر را فراموش نکرده‌ایم، از پس ازبک‌ها برنیامدیم و زورمان به این تیم نرسیده، در رویارویی با امارات حواشی غیرفوتبالی احتمالی را نیز باید مدیریت کنیم و بازی با کره‌شمالی و قرقیز‌ها هم سختی‌های خاصی خود را دارد. استارت کارمان بازی با قرقیزستان خواهد بود و تا آن زمان دو ماه فرصت داریم. در این مدت باید برنامه‌ها مشخص و مدون شده باشد. مهدی تاج که از نزدیک شدن مسیر پروازی خوشحال است باید بداند فاکتور‌های دیگری نیز در موفقیت تیم‌ملی نقش دارند؛ کنترل حواشی کلی فوتبال و مدیریت صحیح از جمله این فاکتور‌ها هستند. در نتیجه نباید فرصت به دست آمده را با هیجان‌های غیرحرفه‌ای و ارزیابی‌های غیرکارشناسی از دست بدهیم.