باز هم ازبکستان، دوباره قطر!

جوان آنلاین: حریفان ایران در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی مشخص شدند. صبح روز پنج‌شنبه هفته گذشته قرعه‌کشی مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی ای‌اف‌سی در کوالالامپور برگزار شد. قرعه‌کشی که براساس آن ایران به همراه قطر، ازبکستان، امارت، قرقیزستان و کره شمالی در گروه A قرار گرفت. 
با توجه به ۴۸ تیمی شدن جام جهانی و در نظر گرفتن ۵/۸ سهمیه برای قاره آسیا، مرحله سوم انتخابی جام جهانی برای نخستین بار در سه گروه شش تیمی برگزار می‌شود که براساس آن گروه A را ایران، قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی، گروه B را کره‌جنوبی، عراق، اردن، عمان، فلسطین وکویت و همچنین گروه C را تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، بحرین، چین و اندونزی تشکیل می‌دهند و سال بعد در این زمان قرار است شش تیم از مرحله سوم و دو تیم از مرحله بعدی به عنوان نماینده‌های آسیا راهی جام جهانی شوند و تیم نهم نیز در صورت برتری در پلی‌آف با نمایندگان سایر قاره‌ها جواز حضور در جام‌جهانی را دریافت خواهد کرد. 
ایران که به همراه ژاپن و کره‌جنوبی در سید یک قرار داشت با قرعه‌ای مواجه شد که به‌زعم بسیاری چندان سخت و دشوار نیست. با وجود این گروه A برخلاف تصور بسیاری گروه چندان ساده‌ای هم نیست. این را نگاهی به نتایج اخیر ایران مقابل قطر و ازبکستان به خوبی ثابت می‌کند. ضمن اینکه امارات هم‌تیمی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و مهم‌تر اینکه خود باوری بیش از اندازه و مطمئن بودن به کسب نتیجه جهت صعود از گروه می‌تواند کار قلعه‌نویی و شاگردانش را در مرحله سوم انتخابی جام جهانی سخت و دشوار کند. 
 


شکست تلخ برابر قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ هنوز به دست فراموشی سپرده نشده است، هرچند که این می‌تواند فرصتی برای اخذ انتقام از شاگردان تین‌تین مارکز باشد، اما بدون تردید ایران کار ساده‌ای مقابل میزبان جام‌جهانی قبل ندارد، خصوصاً که این تیم طی سال‌های اخیر هزینه‌های هنگفتی برای بالا کشیدن خود در فوتبال انجام داده، به‌طوری‌که اکنون در رتبه ۵ آسیا و ۳۱ دنیا قرار دارد. البته سهم آماری ایران از تقابل با قطر بسیار بالاست (۱۶ برد، پنج مساوی، چهار باخت، ۴۳ گل‌زده و ۱۹ گل خورده). با وجود این قطر حریفی جدی برای ایران محسوب می‌شود، درست مانند ازبکستان که کمتر از سه هفته قبل ایران در دیدار برگشت مرحله دوم مقدماتی به تساوی بدون گل مقابل آن رضایت داد تا مصاف دو تیم همانند بازی دور رفت برنده نداشته باشد. نتایجی که ثابت می‌کند ازبک‌ها می‌توانند حریف دست و پاگیری برای ایران باشند. امارات روی کاغذ حرفی برای گفتن مقابل ایران ندارد. یاران پائولو بنتو از ۱۹ رویارویی قبلی خود مقابل یوز‌های ایران ۱۵ باخت، سه تساوی و تنها یک برد کسب کرده‌اند، با ۲۸ گل خورده و تنها پنج گل زده، اما حتی دست‌کم گرفتن امارات هم می‌تواند کار ایران را در سومین مرحله انتخابی جام جهانی سخت کند. 
 
با وجود تمام دشواری‌های نهان و آشکار ایران برای تقابل با تیم‌های حاضر در گروه A، قلعه‌نویی به صعود شاگردانش از گروه اطمینان دارد: «در گروهی هستیم که قطر به عنوان قهرمان دو دوره جام ملت‌های آسیا در آن حضور دارد. همچنین ازبکستان که علاوه بر بزرگسالان و در رده‌های پایه برنامه‌ریزی خوبی دارد و رو به پیشرفت است. امارات هم جدیداً در حال برنامه‌ریزی برای کسب موفقیت است و صدالبته تیمی خوب. با وجود این ما ایران هستیم و با نتایجی که سال گذشته به دست آوردیم، مطمئناً با نتایجی که به دست خواهیم آورد، دل مردم را شاد کرده و یکی از دو تیم اولی خواهیم بود که صعود می‌کند.»
 
نخستین حریف ایران در این مرحله قرقیزستان است که ۱۵ شهریور در آزادی به میدان می‌رود. در ادامه ایران ۲۰ شهریور میهمان امارات و ۱۹ مهر میهمان ازبکستان است. ۲۴ مهر ایران از قطر در آزادی پذیرایی می‌کند، اما هنوز مشخص نیست ۲۴ آبان ایران مقابل کره‌شمالی در چین بازی می‌کند یا لائوس. همچنین قرقیزستان ۲۹ آبان پذیرای یاران قلعه‌نویی است و ایران ۲۰ اسفند سال جاری میزبان امارات. طبق برنامه‌های اعلام شده، سه بازی ایران در مرحله سوم مقدماتی در سال آینده برگزار می‌شود که در بازی پنجم فروردین و ۲۰‌خرداد‌ماه، ایران به ترتیب میزبان ازبکستان و کره شمالی است، اما ۱۵ خرداد میهمان قطر. 
 
بازی با قطر بی‌شک یکی از حساس‌ترین مصاف‌های ایران در این مرحله است. با وجود این تیموریان، دستیار قلعه‌نویی در تیم‌ملی تأکید دارد که نگاه ایران به بازی با قطر انتقامی نیست. او همچنین بر این باور است که قرعه خوبی نصیب ایران شده، اما تأکید دارد که هیچ دیداری آسان نیست. 
ابراهیم قاسمپور، اما تأکید دارد که ایران شانس اصلی صعود از گروه است و می‌تواند همه تیم‌ها را شکست دهد. تفکری که باعث شده برخی هواداران اماراتی از ایران به عنوان ترسناک‌ترین حریف خود یاد کنند. تاج هم با نگاهی مثبت، گروه ایران را بهترین می‌خواند: «در فوتبال هیچ چیزی ساده نیست و همه با قدرت می‌آیند، اما اگر از من بپرسند، معتقدم گروه ما از برخی گروه‌ها بهتر است.» درست برخلاف نبی، مدیر تیم ملی فوتبال که گروه کشورمان را سخت می‌خواند. جلال چراغپور هم معتقد است آن عده‌ای که می‌گویند راه همواری در این مرحله داریم به نظرم به درستی بررسی نکرده‌اند. به نظرم من تیم ملی ایران، نه راه مشکل و نه راه ساده، بلکه راه پیچیده تاکتیکی در پیش دارد. پیچیده تاکتیکی برای این است که تیم ملی با سه گونه فوتبال مختلف و سه مدل تاکتیکی روبه‌رو خواهد شد.