پرداخت مبالغ همسان سازی؛ به زودی


صادق غفوریان-با ابلاغ آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان، امیدها برای عادلانه شدن حقوق بازنشستگان  که در سال های اخیر اولین قربانیان کاهش قدرت خرید بوده اند، زنده شد.با ابلاغ این آیین نامه که با پرداخت علی الحساب به بازنشستگان آغاز شد، قرار است حقوق آن ها طی سه سال به 90 درصد میزان حقوق شاغلان برسد. بند الحاقی یک ماده 29 برنامه هفتم توسعه، می گوید: به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‎تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به‌عمل آورد؛ این افزایش از سال 1403 در سال اول معادل چهل درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام سی درصد ما‌به‌التفاوت تا نود درصد یادشده خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

همسان سازی در بودجه 1403


نکته مهم در اجرای این قانون، این است که در قانون بودجه 1403 که اجرای آن با سال اول برنامه هفتم توسعه همزمان است، برای همسان سازی، اعتبار لحاظ شده است. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره توضیح داد: منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

همسان سازی و بازنشستگان دولتی و تامین اجتماعی
حال اگر بخواهیم به جزئیات بیشتری از محل تامین بودجه اجرای همسان سازی ورود کنیم، باید گفت که برای اجرای این قانون دو محل تامین منابع پیش بینی شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در این زمینه سه روز قبل گفته است: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس منابع آن دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون مشکل انجام شود؛ به طوری که یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای آن پیش‌بینی شده است.
او درباره منابع اجرای بخش تامین اجتماعی هم گفت: در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان سازی اجرایی شود و در حال برگزاری جلسات با تامین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود. در همین زمینه، بابایی کارنامی از نمایندگان مجلس و پیگیر امور کارگران و بازنشستگان هم گفته است:  منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی است و بدین منظور، همین امسال سهام‌های درنظر گرفته شده برای رد دیون امسال سازمان، با انتقال سهام باید انجام شود و این اقدام باید همزمان با پرداخت دیون سایر صندوق‌ها باشد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام،‌ باخود سازمان تامین اجتماعی است.

همسان سازی از چه زمانی اجرا می شود؟
پاسخ این پرسش هم مهم است که بدانیم همسان سازی از چه زمانی اجرا می شود که باید گفت، دولت و تامین اجتماعی مکلف‎اند، مابه التفاوت اجرای این قانون را از ابتدای سال 1403 به بازنشستگان پرداخت کنند. بابایی کارنامی با بیان این که «متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز امسال انجام خواهد شد و دولت متعهد به آن است»، افزود: از آغاز برنامه هفتم توسعه باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری امسال انجام شود و فرمول اجرای آن نیز مشابه فرمول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری است. مبالغ این متناسب سازی نیز توسط خود سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت شود.

احکام به مرور صادر می شود
طبیعتا میزان افزایش حقوق ها بر اساس میزان حقوق بازنشستگان است که تا احکام آنان صادر نشود، نمی توان درباره آن دیدگاهی مطرح کرد. وزیر کار برای بازنشستگان تامین اجتماعی، سه روز قبل این طور گفت: احکام را هم به مرور صادر می‌کنیم و بعد از آن هم معادل احکام پرداخت می‌شود و حقوق آن هایی که کمتر یا بیشتر حقوق می گرفتند، اصلاح می‌شود و کار پیش خواهد رفت.

واریزها به زودی
در بخش بازنشستگان تامین اجتماعی، موسوی رئیس سازمان تامین اجتماعی روزگذشته 8 تیر اعلام کرد: با توجه به ابلاغ برنامه هفتم توسعه و ماده ۲۹ الحاقی در زمینه متناسب‌سازی و همچنین تأکید دولت محترم بر پرداخت علی‌الحساب، در اسرع وقت پرداخت مبالغ متناسب‌سازی به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی آغاز خواهد شد. محاسبه مابه‌التفاوت متناسب‌سازی برای بازنشستگان عزیز تأمین‌اجتماعی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود و در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی نیست.

بازنشستگان دولتی؛ ماهانه یک میلیون
پرداخت مابه التفاوت همسان سازی در بخش دولتی با بخش تامین اجتماعی متفاوت است و آن طور که در ابلاغیه اجرای این قانون آمده، مقرر شده است: تا زمان ابلاغ آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان(کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی فولاد) و جداول مربوط به هر یک از گروه‌های بازنشستگان براساس قانون برنامه هفتم پیشرفت، ماهانه مبلغ ده میلیون ریال به هر یک از بازنشستگان به‌صورت علی‌الحساب از ابتدای سال ۱۴۰۳ توسط صندوق بازنشستگی ذی‌ربط پرداخت می‌شود.