«تامین اجتماعی» بزرگ ترین وام گیرنده دولتی در زمستان 1402

 بانک مرکزی فهرست اطلاعات مربوط به تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هریک از دستگاه‌های اجرایی در زمستان ۱۴۰۲ را منتشر کرده است که بر اساس آن مشخص شد سازمان تامین اجتماعی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیشترین تسهیلات را گرفته اند. نکته قابل تامل دیگر، حضور صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بازنشستگی در فهرست 10 دستگاه دریافت کننده بیشترین تسهیلات بانکی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی اطلاعات مربوط به تسهیلات پرداختی به دستگاه های اجرایی را بر اساس استعلام دریافتی از سامانه سمات که ارسال و به روزرسانی آن راساً توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد، ارائه کرد.
بر اساس این اطلاعات، «سازمان تامین اجتماعی» با دریافت 123 فقره تسهیلات به ارزش 44 هزار و 209 میلیارد تومان تسهیلات رتبه نخست دریافت کنندگان تسهیلات را به خود اختصاص داده است. پس از این سازمان، «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» با دریافت 30 فقره تسهیلات به ارزش 38 هزار و 499 میلیارد تومان رتبه دوم و «شرکت خدمات حمایتی کشاورزی» با دریافت 30 فقره تسهیلات به ارزش 12 هزار و 750 میلیارد تومان رتبه سوم دریافت کنندگان تسهیلات در دستگاه‌های اجرایی هستند.«صندوق بازنشستگی کشوری»، با دریافت 6 هزار و 70 میلیارد تومان، «شهرداری شیراز» با دریافت 5 هزار و 274 میلیارد تومان، «آستان قدس رضوی» با دریافت 2 هزار و 808 میلیارد تومان و «شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور» با دریافت 2 هزار و 781 میلیارد تومان، «شهرداری مشهد» با دریافت 2 هزار و 8 میلیارد تومان ، «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس»   با دریافت هزار و 706 میلیارد تومان و بنیاد مسکن استان کرمانشاه با حدود هزار میلیارد تومان نیز در رتبه چهارم تا دهم دستگاه های اجرایی  با بیشترین تسهیلات دریافتی    قرار دارند.



دستگاه های دارای بیشترین بدهی های معوق
بر اساس این اطلاعات، در زمینه بدهی‌های غیرجاری به شبکه بانکی نیز، «عمران شهر جدید پرند» با مجموع تسهیلات غیرجاری 24 میلیارد و 211 میلیونی، «شهرداری گنبد کاووس» با بدهی 2 میلیارد و 791 میلیون تومانی، «شهرداری اهواز» با بدهی یک میلیارد و 290 میلیون تومانی، «شهرداری بهشهر» با بدهی یک میلیارد و 11 میلیون تومانی چهار دستگاه اجرایی هستند که طبق این اطلاعات بدهی غیرجاری دارند. در این گزارش بانک مرکزی درباره بقیه دستگاه‌ها هیچ تسهیلات غیرجاری دیگری گزارش نشده است.

2 صندوق  بازنشستگی در فهرست 10 تسهیلات گیرنده بزرگ
به گزارش خراسان، همان طور که ملاحظه شد، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دو صندوق بازنشستگی کشور در فهرست 10 تسهیلات گیرنده بزرگ بانک ها در زمستان گذشته قرار داشته اند. این نمود دیگری از وضعیت نامناسب صندوق های بازنشستگی در کشور است. بررسی ها نشان می دهد که سال گذشته سهم صندوق ها از بودجه افزایشی بوده و از 14.1 درصد در سال 1401 به 15.3 درصد در سال 1402 افزایش یافته است. کارشناسان اصلاح اداره صندوق ها و پرداخت بدهی های انباشته دولت به تامین اجتماعی را که به عنوان مثال تا سال 1400، بیش از 450 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است،از جمله راهکارهای برون رفت صندوق های بازنشستگی از بحران کنونی می دانند.