آقاي قلعه‌نويي اگر گروه ايران براي شما سخت است استعفا كنيد!

علي ولي‌اللهي
اين سخني است با سرمربي تيم ملي ايران امير قلعه‌نويي! آن هم يكي، دو ماه قبل از شروع مسابقات انتخابي جام جهاني.
قلعه‌نويي سرمربي تيم ملي ايران كه از همان روز نخست نشستن روي نيمكت تيم ملي ايران شمشير را براي منتقدان از رو بسته و به هر كس انتقادي مي‌كند برچسب «مغرض» و«بي‌سواد» و «اجنبي‌پرست بودن» مي‌زند همين رويه را درست در روزي كه قرعه‌كشي مرحله آخر انتخابي جام جهاني انجام شد در پيش گرفت و گفت: «بعضي از كارشناسي‌هايي كه انجام مي‌شود، دليل فني ندارد. از همه عزيزان مي‌خواهم به ما كمك كنند. بعضي از كارشناسان از فوتبال دور بوده‌اند و بعضي از آنها با بغض صحبت مي‌كنند. در‌هاي تيم ملي به روي اين دوستان باز است. خواهش مي‌كنم به كساني تريبون بدهيد كه اهل فن و دلسوز ملت ايران باشند؛ نه اينكه حساب‌هاي شخصي خودشان را تسويه كنند.» اينكه چرا قلعه‌نويي بايد در روزي كه قرعه‌كشي انجام مي‌شود چنين بحثي را وسط بكشد جاي سوال دارد و نشان مي‌دهد ذهن سرمربي تيم ملي به جاي تمركز روي شرايط يوزها به صورت كامل درگير اظهارات منتقدان است. اما در روز قرعه‌كشي اتفاق عجيب ديگري هم رخ داد. در حالي كه بلافاصله بعد از انجام قرعه‌كشي و مشخص شدن همگروهي‌هاي ايران اهالي فوتبال و هواداران در شبكه‌هاي اجتماعي از آسان بودن گروه و كار ساده ملي‌پوشان براي صعود مي‌نوشتند، قلعه‌نويي در يك اقدام قابل تامل گفت گروه ايران سخت است! سرمربي تيم ملي گفت: «فوتبال در كشور‌هاي دنيا به هم نزديك شده است و نتايجي كه در جام ملت‌هاي اروپا به دست آمد، نشان مي‌دهد دولت‌ها در فوتبال سرمايه‌گذاري كرده‌اند. در گروه سختي قرار گرفته‌ايم. قطر قهرمان دوره گذشته جام ملت‌هاي آسياست و سرمايه‌گذاري كرده. نتايج ازبكستان در رده‌هاي مختلف هم نشان مي‌دهد كه اين كشور از قدرت‌هاي رو به پيشرفت است.» كاملا مشخص است كه چرا قلعه‌نويي همگروهي با قطر و امارات و ازبكستان و قرقيزستان و كره شمالي را سخت مي‌داند. او مي‌خواهد سطح توقعات را تا حد ممكن پايين بياورد تا صعود از چنين گروهي هم يك دستاورد بزرگ برايش محسوب شود. اما اين اظهارنظر به نوعي توهين به شعور هواداران فوتبال هم هست. به هر حال اين مردم و كساني كه بازي‌هاي تيم ملي را دنبال مي‌كنند، مي‌توانند با يك سرچ ساده بفهمند كه رنكينگ همگروهي‌هاي ايران در كجاي جدول رده‌بندي فيفاست و تا چه حد مي‌توانند براي بازيكنان ايران دردسر درست كنند. حتي مي‌توان گفت در اين زمينه نيازي به سرچ هم نيست. به صورت شهودي همه فوتبال‌دوستان به خوبي به تفاوت سطح فوتبال ايران و تيم‌هايي مثل امارات و قرقيزستان و كره شمالي واقف هستند حالا قطر و ازبكستان به كنار!
البته ما متوجهيم كه بخشي از اظهارات سرمربي تيم ملي به اين برمي‌گردد كه بازيكنان رقبا را دست‌كم نگيرند يا احترام رقبا حفظ شود ولي قلعه‌نويي مي‌توانست با ادبيات درست‌تر و منطقي‌تري اين موضوع را بيان كند. مثلا مي‌توانست اصلا به سختي و آساني گروه اشاره نكند و صرفا بگويد همه تيم‌ها در حال تلاش هستند و ما هم بايد بجنگيم تا به جام جهاني برسيم. خطاب به آقاي قلعه‌نويي مي‌گوييم همين امروز كه دو ماه تا شروع انتخابي جام جهاني باقي مانده اين رويه را تغيير دهد. قرار نيست هر رفتار و هر نتيجه‌اي و هر اظهارنظري كه مي‌كني مورد تاييد اهالي رسانه و كارشناسان و مردم قرار بگيرد. وقتي شما همگروهي با قرقيزستان و كره شمالي را گروه سخت جا مي‌زني حق بده كه تقابل ايجاد شود. حواست باشد كه در اين يك مورد حتي مهدي تاج هم حاضر نشد با تو هم‌داستان شود و ديروز رسما گفت گروه تيم ملي گروه آساني است.


آقاي قلعه‌نويي! منتقدان مغرض و حسود و بي‌سواد نيستند. شما نتيجه‌ بگير و تعامل درست داشته باش و كاري نكن به عقل خودمان شك كنيم. مطمئن باش هيچ پدركشتگي با شما نداريم. همه دوست داريم تيم ملي نتيجه بگيرد، به جام جهاني برود و از گروهش صعود كند ولي حس مي‌كنيم از اين مسير و با اين دست فرمان و با آدم‌هايي كه دور شما را گرفتند و در حال مشورت دادن هستند و تمام هنرشان نشان دادن آمار است، كار سخت مي‌شود.
همين چند روز قبل مهدي طارمي در يك برنامه تلويزيوني نشان داد كه جو و شرايط حاكم بر تيم ملي اصلا خوب نيست. طارمي از اتفاقات عجيب بازي ايران و ازبكستان در تاشكند و همين‌طور بازي برگشت با همين ازبك‌ها در تهران گفت. آقاي قلعه‌نويي! به جاي نمايش‌هاي رسانه‌اي و تمركز روي اينكه چطور جواب منتقدان را بدهي روي وضعيت تيم ملي و اردوها نظارت داشته باش! ما دوست نداريم پس فردا روزي اگر خداي نكرده تيم نتيجه نگرفت شاهد حرف‌هايي شبيه به حرف‌هاي طارمي در آن بازي باشيم!
جمله آخر اينكه با كمال احترام اگر تصور مي‌كنيد با اسكوادي كه در اختيار داريد كه به قول خودشان نسل طلايي فوتبال ايران هستند، ممكن است مقابل امارات و قرقيزستان و كره شمالي و ازبكستان و قطر به مشكل بخوريم همين حالا اعلام كناره‌گيري كنيد و اجازه بدهيد كسي روي نيمكت تيم ملي بنشيند كه تيم‌هاي بزرگ‌تري را به عنوان رقيب در نظر داشته باشد. هر چه باشد چشم همه مردم ايران نه صرفا به جام جهاني كه صعود به دور دوم جام جهاني است.