نتانیاهو؛ جلاد آتش‌به‌دست بر سر بشکه باروت

[شهروند] درحالی‌که در روزهای اخیر اخباری از طرح یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، برای تقسیم غزه به مناطق مختلف و برنامه‌ریزی برای مدیریت غزه پس از جنگ منتشر شده است، همزمان تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر آمادگی برای حمله به لبنان نیز شدت گرفته است. این تهدیدات در حالی است که منابع امنیتی و رسانه‌های صهیونیست در هفته‌های اخیر مرتبا بر خطرناک بودن و ریسک بالای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله تأکید کرده و در این رابطه هشدار می‌دهند. افزون بر آن، متحدان حزب‌الله لبنان، ازجمله جمهوری اسلامی، درباره احتمال حمله اسرائیل به لبنان هشدار داده و اتحاد محور مقاومت و غیرقابل پیش‌بینی بودن چنین جنگی را به سران اسرائیل و مقامات غربی یادآوری کرده‌اند.

تجمع و تحرکات مشکوک ارتش اسرائیل در مرزهای لبنان
روز پنجشنبه بود که کانال 12تلویزیون اسرائیل در گزارشی مدعی شد با صدور فرمانی از سوی مقامات صهیونیست تعداد زیادی از سربازان اسرائیل برای حمله احتمالی به لبنان در مرز شهرک‌های اشغالی با جنوب لبنان منتقل شده‌اند. ایسنا به نقل از این شبکه اسرائیلی نوشته است: «کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی از صدور فرمانی از سوی سطوح سیاسی این رژیم و با موافقت ارتش رژیم اشغالگر برای آغاز اعزام نیروهای اشغالگر به سمت جبهه شمالی و انتقال سربازان و افسرانی از جبهه جنوبی به شمالی باهدف وقوع هرگونه جنگ احتمالی با حزب‌الله لبنان پرده برداشت... انتقال نیروهای صهیونیست از جبهه جنوبی به شمالی در چارچوب انتقال به مرحله سوم جنگ غزه صورت گرفته است. در چارچوب آمادگی‌ها برای جنگ گسترده، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، عازم واشنگتن شده و با مقامات دولت آمریکا نشست‌هایی برگزار کرده است.»

هشدارهای تند محافل صهیونیست درباره جنگ با حزب‌الله
در پی تشدید تحرکات ارتش اسرائیل و افزایش احتمال حمله به لبنان، هشدارهای صریح محافل داخلی اسرائیل و مخالفت با چنین اقدامی روزبه‌روز در حال افزایش است. تسنیم به نقل از دیوید ازولای، رئیس شهرک المطله اسرائیل، (که ازجمله مناطقی است که بارها از سوی حزب‌الله هدف حملات موشکی و راکتی قرار داشته) درباره امکان جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله گفت: «درخواست‌های مطرح‌شده برای حمله به لبنان و نابودی حزب‌الله شبیه شعارهای انتخاباتی توخالی است. تردید دارم افرادی که این شعارها را سر می‌دهند درکی از این منطقه و تبعات این رویارویی داشته باشند. اوضاع امروز پس از گذشت هشت ماه بسیار بدتر از آن است که در هفتم اکتبر(۲۰۲۳) بود. کابینه الجلیل را به حال خود رها کرده است.۴۰ درصد از منازل شهرک‌نشینان آسیب دیده است.» همچنین ایسنا، به نقل از آلون بن دیوید، از تحلیلگران نظامی مشهور اسرائیل، در گفت‌وگو با کانال 13اسرائیل، آورده است: «ارتش هم‌اکنون آماده جنگ گسترده در لبنان نیست و نمی‌تواند یک دستاورد بزرگ در برابر حزب‌الله محقق کند و در بهترین حالت بتواند موقعیت خود را در شمال تغییر ‌دهد. یک جنگ در شمال به یک سازش بد با بهایی دردناک پایان خواهد داد؛ در حالت معقولانه‌تر اگر جنگ پایان نیابد اسرائیل خود را در میان یک جنگ فرسایشی بی‌وقفه می‌یابد که زندگی را در بیشتر نقاط فلج خواهد کرد.»

احتمال انتحار نتانیاهو و آمادگی محور مقاومت
در همین چارچوب، بسیاری از تحلیلگران مدت‌هاست عنوان می‌کنند با توجه به عدم‌تحقق اهداف نتانیاهو در جنگ غزه و احساس خطر وی از پایان عمر سیاسی خود، امکان انتحار وی و آغاز کردن یک جنگ بزرگ با حزب‌الله وجود دارد؛ جنگی که درصورت وقوع تمامی تحلیلگران غربی و منطقه‌ای متفق‌القول بر پیش‌بینی‌ناپذیری آن و سرایت آن به دیگر کشورهای منطقه نیز سخن می‌گویند.
بر این اساس، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در هشدار تندی در مورد احتمال جنگ اسرائیل با لبنان عنوان کرد: «گرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند، اما درصورت اقدام به تجاوز نظامی تمام‌‌عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. همه گزینه‌ها، ازجمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است.» این هشدار را باید در ادامه هشدار گروه‌های مقاومت عراق ازجمله عصائب اهل حق و کتائب سیدالشهدا به اسرائیل در زمینه آمادگی برای ورود به چنین جنگی برشمرد. افزون بر آن، تهدید اخیر سیدحسن نصرالله با مضمون آمادگی برای جنگ بدون ضوابط و قواعد و بدون سقف را باید برهم‌زننده موازنه جنگ خواند، چرا که بی‌اغراق، توان حزب‌الله از زمان جنگ 33روزه، ده‌ها برابر شده است. اکنون جهان منتظر است که بداند تهدیدات اسرائیل نمایشی است یا نتانیاهو جرقه بشکه باروت را در منطقه خواهد زد.