اسرائیل در صدر لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جهان

نماینده دبیرکل سازمان ملل با اشاره به قرار گرفتن اسرائیل در صدر لیست سیاه سازمان ملل اعلام کرد که این رژیم از هنگام آغاز جنگ علیه غزه، انواع جنایات وحشیانه علیه کودکان را مرتکب شده و فلسطین خطرناک‌ترین مکان برای کودکان در جهان است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ورجینیا گامبا» نماینده ویژه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه طی جلسه علنی شورای امنیت توضیحات مفصلی درباره گزارش گوترش در زمینه نقض حقوق کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه ارائه داد.
این گزارش، وضعیت بد و وحشتناک کودکان ساکن در مناطق درگیری مسلحانه که قربانیان مستقیم و غیرمستقیم این درگیری‌ها شناخته می‌شوند را آشکار می‌کند.
در این جلسه علنی شورای امنیت که حدود 80 مقام و دیپلمات حضور داشتند، نماینده دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد:سازمان ملل، نیروهای مسلح و امنیتی اسرائیل را در راس لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داده است. این تصمیم بعد از قتل عام، معلولیت و حملات سیستماتیک علیه کودکان فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی و همچنین حملات این نیروها به مدارس، بیمارستان‌ها و جلوگیری از دسترسی کودکان به کمک‌های بشردوستانه اتخاذ شد.



فلسطین، کانون درد و رنج کودکان در جهان
طبق گزارش دبیرکل سازمان ملل که توسط نماینده آن ارائه شد، در میان مناطق درگیری در جهان، فلسطین به عنوان خطرناک‌ترین منطقه برای کودکان شناخته می‌شود. به طوری که بیشترین آمار مربوط به نقض حقوق کودکان در جهان مربوط به اراضی اشغالی فلسطین از جمله غزه، کرانه باختری و قدس است. جنگ در غزه، کرانه باختری اشغالی و قدس به سطوح بی‌سابقه افزایش یافته و موجب رنج غیرقابل تصور هزاران کودک شده و اطلاعات حاکی از افزایش 155 درصدی نقض حقوق کودکان در این مناطق است.
نماینده دبیرکل سازمان ملل افزود: ما تاکنون 5698 مورد نقض حقوق کودکان توسط نیروهای اسرائیلی را ثبت کرده‌ایم و روند رسیدگی به 2051 مورد دیگر در این زمینه ادامه دارد.
تجاوز وحشتناک اسرائیل به حقوق کودکان غزه
داده‌های کلیدی این گزارش که جنایت‌های اسرائیل علیه کودکان غزه را تنها در سه ماه ابتدایی جنگ مستند کرده به شکل زیر است:
- از تاریخ 7 اکتبر 2023 تا 31 دسامبر، 2267 کودک فلسطینی قتل عام شدند که بیشترین مورد آن در نتیجه بمباران مناطق مسکونی توسط ارتش اسرائیل بود.
- 906 کودک فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شدند.
- 371 مورد حمله ارتش اسرائیل، شهرک نشینان و مزدوران اسرائیل به مدارس و بیمارستان‌های فلسطینی به ثبت رسیده است که در نتیجه آن کودکان از دسترسی به خدمات درمانی محروم شدند.
- یکی از وحشتناک‌ترین موارد نقض حقوق کودکان توسط اسرائیل در غزه مربوط به تکه تکه کردن اجساد کودکان و محرومیت آنها از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه است.
البته باید توجه داشته باشیم که این‌ها نمونه کوچکی از تجاوزات اسرائیل به حقوق کودکان در غزه محسوب می‌شود؛ زیرا دسترسی ناظران به اطلاعات در این زمینه همچنان یک چالش بزرگ است و این گزارش تنها مربوط به سه ماه ابتدایی جنگ اسرائیل علیه غزه است.
نگاهی به قطعنامه‌های سازمان ملل که توسط اسرائیل در جنگ غزه نقض شده است:
- قطعنامه 1265 در سال 1999 که مربوط به محافظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه است.
- قطعنامه 1612 در سال 2005 که یک ساز و کار برای محافظت از حقوق کودکان در جنگ ایجاد کرده است.
- قطعنامه 1882 در سال 2009 که شامل گسترش استانداردهای نظارتی با هدف جلوگیری از کشتار و تکه تکه کردن اجساد کودکان و خشونت جنسی علیه آنها است.
- قطعنامه 1998 در سال 2011 که بر ضرورت محافظت از مدارس و بیمارستان‌ها در جنگ تاکید می‌کند و خواستار محاکمه عاملان حمله به این اماکن غیرنظامی است.
- قطعنامه 2143 در سال 2014 که بر اهمیت ادامه روند آموزشی در مدارس و محافظت از آنها در زمان جنگ تاکید می‌کند.