۸ برابر دنیا می‌سوزیم!

جوان آنلاین: هشت برابر دنیا می‌سوزیم! این آماری است که رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی ارائه داده‌است، اما رکورد‌های سوختگی به همین خلاصه نمی‌شود و نکته قابل‌تأمل دیگر کمبود هزار تخت سوختگی در کشور است. از سوی دیگر هزینه‌های درمان سوختگی گران است و پوشش بیمه‌ای آن هم چندان مناسب نیست، به گونه‌ای که درمان هر درصد سوختگی ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد. از همه مهم‌تر اینکه طبقات فقیر جامعه بیشتر درگیر سوختگی می‌شوند. درست همان‌هایی که از وسایل غیراستاندارد استفاده می‌کنند یا کارگرانی که با برق و وسایل الکترونیکی بیشتر سر و کار دارند. با تمام این‌ها به گفته رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی پانسمان‌های سوختگی مفید که می‌توانند از مرگ و میر بیماران جلوگیری کنند و عوارض آن را کاهش دهند، بیمه نیستند، این پانسمان‌ها آنقدر گران هستند که اکثر بیماران نمی‌توانند آن‌ها را تهیه کنند. حالا آنطور که مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید، پیشنهاد در تعهد قرار گرفتن سایر پانسمان‌های نوین به دبیرخانه شورایعالی بیمه سلامت کشور ارائه شده‌است.  آمار‌های سوختگی در کشورمان بالاست. از سوی دیگر هزینه‌های این بیماری هم بالاست و امکانات مناسبی هم برای درمان آن وجود ندارد تا بدانجا که بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ به ۲هزارو۴۰۰ تخت سوختگی نیاز داشتیم ولی آمار فعلی تخت‌های سوختگی در سال ۱۴۰۲ حدود هزارو۳۵۰ تخت است؛ بنابراین حدود هزار تخت سوختگی در کشور کم داریم و هزینه تجهیز هر یک تخت سوختگی هم بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. در همان سال همچنین پیش‌بینی شده‌بود که نیاز به ۴۵۰ تخت ویژه سوختگی داشتیم، اما اکنون تعداد این تخت‌ها شاید حدود ۱۵۰ تخت باشد که مشخص می‌شود کمبود شدیدی در این بخش وجود دارد. 
 سالی ۲۰۰ هزار سوختگی 
دکتر محمدجواد فاطمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به اینکه بروز سوختگی در کشور ما هشت برابر آمار جهانی است، تصریح می‌کند: «آمار در مورد سوختگی خیلی دقیق نیست و به شکل تقریبی اعلام می‌شود، اما حداقل ۲۰۰ هزار نفر در سال می‌سوزند که از این تعداد، ۳۰ هزار نفر کارشان به بستری شدن در بیمارستان می‌رسد که ۳ هزار نفر از دنیا می‌روند و ۲۷ هزار نفر ترخیص می‌شوند. البته باید بدانیم که تقریباً نیمی از کسانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند نیز درجاتی از معلولیت و از کار افتادگی خواهند داشت.»
به گفته وی، بین ۲ تا ۵ درصد موارد سوختگی بستری در بیمارستان به دلیل سوختگی الکتریکی است و به طور کلی سالی ۲هزار نفر با این شیوه دچار سوختگی و از این تعداد حدود هزارو۳۵۰ نفر دچار قطع عضو می‌شوند.   همبستگی سوختگی و فقر


کسانی که می‌سوزند نیاز به حمایت‌های جسمی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی، لباس سوختگی، پماد‌های خاص، جراحی پلاستیک و حمایت اجتماعی دارند که متأسفانه اکثر این مواردی که نیاز به حمایت دارد پس از ترک بیمارستان وجود ندارد. اغلب این بیماران نیز پس از سوختگی چند درجه از نظر مالی فقیرتر شده‌اند و این سبب می‌شود که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند. 
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با تأکید بر اینکه بیماران دچار سوختگی چهار معلولیت جسمی، روانی، اجتماعی و مالی خواهند داشت، تصریح می‌کند: «به طور کلی سوختگی و فقر با یکدیگر همبستگی دارند و هر چقدر فقر بیشتر باشد، سوختگی بیشتر می‌شود. از طرفی به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها بیمارستان‌های سوختگی هم در تأمین تجهیزات و پانسمان‌ها دچار مشکل هستند، چون قیمت‌ها خیلی بالا است و وزارت بهداشت هم در این زمینه بودجه محدودی دارد.»  ۱۰ میلیون هزینه درمان هر درصد سوختگی
هزینه‌های سنگین درمان سوختگی ضرورت ورود جدی‌تر بیمه‌ها به این بخش را جدی‌تر می‌کند. بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، هر درصد سوختگی هزینه ۱۰ میلیون تومانی به بیمارستان تحمیل می‌کند. 
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با بیان اینکه سال ۳۰ هزار نفر در مراکز سوختگی بستری می‌شوند و سالانه ۳ هزار نفر نیز به دلیل سوختگی جان خود را از دست می‌دهند، می‌افزاید: «سالی به ۳ هزار میلیارد تومان برای درمان سوختگی نیاز است که یک دهم آن را هم وزارت بهداشت اختصاص نمی‌دهد.»
این جراح زیبایی و پلاستیک درمان سوختگی در کشور را استاندارد ندانست و تنها راه درمان آن است که بیماران از پماد استفاده می‌کنند که این روش سنتی بوده و هزینه آن و پانسمان نیز بالا است. 
بگذریم از اینکه همان پماد هم می‌تواند هزینه سنگینی را به بیمار تحمیل کند. همچنانکه به گفته مصطفی ده‌مرده‌ای، متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی هزینه ۲۰ تا ۵۰ گرم پماد‌های ضد سوختگی ۲ میلیون تومان برای مصرف سه روز است. 
فاطمی در خصوص پوشش بیمه‌ای درمان سوختگی، تصریح می‌کند: «در مورد درمان سوختگی حاد بیمه‌ها متأسفانه پانسمان‌های جدید و نوین را که با تکنولوژی نانو و با قراردادن آنتی‌بیوتیک در الیاف پانسمان است که به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کند، پوشش نمی‌دهند و این پانسمان‌ها هم گران هستند و بیمارانی که پول دارند از این نوع پانسمان استفاده می‌کنند و سایر بیماران که وضعیت مالی مناسبی ندارند، از همان پانسمان‌های قدیمی استفاده می‌کنند.»  پیشنهاد پوشش پانسمان‌های نوین 
محمد اسماعیل کاملی، مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران درباره خدمات بیمه‌ای برای بیماران سوختگی اینگونه توضیح می‌دهد: «کلیه هزینه‌های بستری بیماران سوختگی (همانند سایر بیماری‌های دیگر) در بخش بستری عادی، سوختگی و بخش مراقبت ویژه سوختگی (BICU) بر اساس تعرفه مصوب هیئت وزیران و با سهم سازمان ۹۰درصد (در برخی صندوق‌های بیمه‌ای دارای تخفیف بر اساس مصوبه هیئت دولت با سهم سازمان ۹۵ تا ۱۰۰ درصد) محاسبه و پرداخت می‌شود.» مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران می‌افزاید: «تعرفه تخت سوختگی به ازای هر روز اقامت بیمار در بخش سوختگی قابل‌پرداخت است. همچنین تعرفه تخت ویژه سوختگی، BICU به ازای هر روز اقامت بیمار در بخش ویژه سوختگی قابل پرداخت است.»
به گفته وی در سوختگی‌هایی که از پانسمان غیر نوین استفاده می‌شود جهت خدمات و لوازم مصرفی معادل ۱۲ درصد تعرفه تخت سوختگی در بخش سوختگی و معادل ۲/۴ درصد تعرفه تخت ویژه سوختگی BICU پرداخت می‌شود. ضمن اینکه در سوختگی‌هایی که از پانسمان نوین استفاده می‌شود (نقره) هزینه خدمات و لوازم مصرفی برابر تعرفه مربوطه پرداخت می‌شود. 
کاملی تأکید می‌کند: «پیشنهاد در تعهد قرار گرفتن سایر پانسمان‌های نوین به دبیرخانه شورایعالی بیمه سلامت کشور ارائه شده‌است.»
طبق توضیحات وی، جهت انجام گرافت برای بیماران سوختگی، هزینه‌های مربوط به عمل جراحی گرافت و لوازم مصرفی مربوطه برابر تعرفه اعلامی پرداخت‌شده و در موارد سوختگی که بیمار متحمل هزینه‌های گزاف می‌شود، به منظور جبران بخشی از هزینه‌های پرداخت از جیب بیمار، هزینه‌های پرداختی بیمار (فرانشیز پرداختی بیمار) با تأیید کمیته استانی (صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج) در قالب هزینه خارج از ضوابط قابل‌پرداخت است.   ضرورت پیشگیری 
طبق آمار‌ها یک دلار سرمایه‌گذاری در پیشگیری از سوختگی ۲۸ دلار سوددهی دارد، اما مجموع فاکتور‌هایی شامل قانون ناکافی و عدم اجرای قوانین موجود، نبود سیستم‌های استاندارد و فرهنگ نامناسب پیشگیری، سبب شده‌است که میزان سوختگی در کشور ما بسیار بالا باشد. این در حالی است که اینجا هم مانند همه موارد دیگر و حتی جدی‌تر از آن‌ها پیشگیری می‌تواند حیاتی باشد، چراکه سوختگی در عمل درمان قطعی ندارد و عوارض آن گاهی تا پایان عمر فرد را همراهی می‌کند.