مجاهدین عرصه‌های نو

بسیاری از مردم حسرت کسانی را می‌خورند که در جبهه‌های دفاع مقدس یا دفاع از حرم یا دفاع از امنیت یا هر جبهه دیگری حضور داشته یا دارند، حتی کسانی که این توفیقات را داشته‌اند آرزوی حضور مجدد در آن هنگامه را دارند، در حالی که لحظه‌لحظه زندگی بنابر حدیث منسوب به امام حسین علیه‌السلام که «ان الحیاه عقیده و جهاد» جبهه دفاع از آرمان‌هاست. با این نگاه، یک موسیقیدان می‌تواند با ساخت قطعاتی، چون سمفونی خرمشهر، سمفونی مقاومت یا موسیقی فیلم سینمایی بازمانده مانند یک مجاهد در صحنه دفاع، جهاد کرده باشد. توجه کنید به بخشی از سمفونی ایثار استاد مجید انتظامی که موسیقی متن همه روز‌های انتخابات مردم ایران در این سال‌ها شده است و اگر کسی نقش‌آفرینی بالای این قطعه را در تشویق و ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی انکار کند، یک واقعیت آشکار را نادیده گرفته است. 
همچنین به یاد بیاورید پزشکان و پرستارانی که در دوران فراگیری کرونا، از راحتی و استراحت و خانواده خود گذشتند و گاه هفته‌ها و ماه‌ها در محل کار بودند تا بیماران مبتلا به این ویروس منحوس را درمان یا مراقبت کنند. بسیاری از آن‌ها در این ماجرا خود بیمار شدند و بسیاری نیز در این راه به شهادت رسیدند تا مصداق تازه‌ای برای آن حدیث فوق‌الذکر باشند. 
در روز جمعه اخیر که شاهد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودیم، و ما با آرامش و امنیت و امید و خنده و نشاط به پای صندوق‌های رأی رفته بودیم، عده زیادی از هموطنانمان در خارج از کشور، رنج و هزینه زیاد سفر از شهر‌های مختلف کشور‌های گوناگون به مقصد پایتخت آنجا و حضور در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورمان را به جان خریدند تا به یکی از چهار نامزد محترم انتخاباتی که جمهوری اسلامی متولی برگزاری آن بوده و است رأی دهند و باز به همین ترتیب به شهر‌های محل سکونت خود برگردند. این اقدام و این تلاش و مجاهدت تا همین‌جا هم قابل تقدیر و ارزشمند است، اما وقتی به فیلم‌هایی که در خصوص این موضوع دست به دست می‌شود نگاه می‌کنیم، و می‌بینیم که چگونه عده‌ای از وحوش ضدانقلاب و وابستگان به منافقین و سلطنت‌طلبان با فحاشی‌های بسیار رکیک و آزار و اذیت‌های کلامی و غیرکلامی دیگر قبل و بعد از رأی دادن این عزیزان به آن‌ها حمله کرده‌اند، اشک در چشم‌های همه ما حلقه می‌زند و با قاطعیت می‌توان گفت که ارزش کار این عزیزان که بسیاری از آنان با معیار‌های ظاهری یا سیاسی ما همراه نبوده و نیستند، از مجاهدان در جبهه‌های جنگ و مقاومت کمتر نیست، به‌خصوص که سران دیکتاتور این وحوش صریحاً تأکید می‌کردند که فیلم تک‌تک این رأی‌دهندگان را گرفته‌ایم تا در موقع مناسب به حساب آن‌ها برسیم! آری اینجا هم عرصه بارز دیگری از همان جهاد در راه آرمان‌های حتی ملی است. 
نتیجه اینکه راه این مجاهدت هنوز هم بسته نیست و در لحظه‌لحظه بقیه حیات ما با مصادیق گوناگون و جدید می‌تواند ادامه داشته باشد و همان‌طور که میلیون‌ها نفر در جمعه گذشته با حضور در پای صندوق‌های رأی در داخل و خارج کشور نشان دادند که «ان الحیاه عقیده و جهاد»، جمعه آینده هم با پایمردی این مجاهدت را تکمیل کنند تا مصداق اتمّ حدیث باشند. نمونه‌ای از مصادیق این مجاهدت در این چند روز باقیمانده تا دور دوم و نهایی انتخابات می‌تواند این‌ها باشد: تلاش برای تشویق کسانی که به دلایل مختلف در رأی‌گیری مرحله اول شرکت نکردند و اقناع آنان برای حضور، تلاش برای معرفی و شناساندن «نامزد اصلح» به کسانی که در خانواده و فامیل و دوستان و همکاران و اهالی محل و مرتبطان، بین این دو شخصیت محترم شک یا ان‌قلت دارند و تبیین شرایط و موضوعات و سوابق برای رسیدن بهتر آنان به فرد مناسب‌تر. در این راه البته ضمن نقد و بررسی دقیق موضوع حتماً باید برخلاف بسیاری از تبلیغات‌چی‌های این روزها، از بی‌ادبی و بی‌اخلاقی و تهمت و افترا و برچسب و فحاشی و عربده‌زدن خودداری کرد و مستند و منطقی و آرام به وظیفه ملی، اخلاقی، انسانی و سیاسی خود عمل کرد که البته از انسان‌های مؤمن و انقلابی غیر از این هم انتظاری نمی‌رود.