فرهنگ و جامعه در آیینه 2 رقیب

گروه اجتماعی- اگر اقتصاد و سیاست خارجه، امور راهبردی هستند، بی شک فرهنگ و اجتماع و باورهای حوزه های عرفی نیز هم ردیف آن ها دارای اهمیت و جایگاه است. نمی توان، حکمرانی و امر جامعه را در اقتصاد و سیاست خلاصه و از سایر بخش ها و نیازها چشم پوشی کرد.
آسیب های فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه ایرانی که در بخشی از حوزه ها در مدار نگرانی قرار دارد، نتیجه بی توجهی های تاریخی متولیانی است که در تمامی این سال ها جرم «ترک فعل» را مرتکب شده اند. خانواده، جوانان، دهه هشتادی ها و نودی ها، آموزش، تفریح و نشاط، سلامت و انبوهی دیگر از مسائل حوزه اجتماع فقط بخشی از دغدغه هایی است که «رئیس جمهور» الزاما نقش اساسی در راهبری اجرایی آن دارد. ما در این گزارش، بخش هایی از دیدگاه های دو نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را مرور می کنیم.

 ما فرهنگ مقاومت را داشتیم، فرهنگ «می‌توانیم» را داشتیم، فرهنگ باهم بسازیم را داشتیم در مقاطع مختلف و این قدرت فرهنگی به نظرم امروز نقطه قوت ماست و بسیاری از هجمه‌هایی که دشمنان ما علیه ما می‌کنند، اتفاقاً به نقطه قوت ما که می‌دانند فرهنگ ماست، این را هدف قرار دادند.

 ما اگر می‌گوییم فرهنگ، اگر می‌گوییم کار فرهنگی، یک بحث این است که مثلاً مساجد شما به عنوان یک ظرفیت بسیار ارزشمند، یک وقت این فقط خلاصه می‌شود در این که مثلاً در روز دو بار نماز خوانده شود، یک وقت این است که نه این ظرفیت ۲۴ ساعت از آن استفاده شود و کار‌های مختلفی شود.

  اگر عمق راهبردی را درک کنیم وقتی می‌گوییم موضوع زن، موضوع اصلی می‌شود نه در این مسائلی که این طور مطرح می‌شود، زن را می‌بینید، زن خانه دار دارید، زن دانشمند دارید، زن پزشک، زن روستایی دارید و تیپ‌های مختلف است، زن سرپرست خانوار دارید، زن سرپرست بد دارید، ده‌ها موضوع دارید که دولت شما باید برای این‌ها برنامه داشته باشد و این کار را انجام دهد، اتفاقا خیلی از آن آسیب‌ها را بخواهید بررسی کنید، این جا اگر آن‌ها را خوب عمل کنید آسیب‌ها برطرف می‌شود.

 طبیعی است همان چیزی که گفته شده است، هر چیزی که در کشور چه حجاب باشد، چه موضوع دیگر باشد، قوانین راهنمایی و رانندگی یک قانونی دارد، قانون نباید تابع سلیقه‌ها باشد، اگر این را سلیقه‌ای کردیم، آن وقت مشکلات پیش می‌آید.

 الان بعضی‌ها می‌گویند که همه در دوره آموزش و پرورش دوست دارند مدارس غیر انتفاعی باشند، در دوره آموزش عالی می‌خواهند دانشگاه دولتی باشند، چرا در دوره دبیرستان و آموزش و پرورش همه دوست نداشته باشند در دولتی باشند، چرا در دانشگاه می‌خواهند در دولتی باشند، این یک ایرادی است و ما بررسی کردیم، اگر یک مدرسه غیر انتفاعی در بهترین جای تهران هزینه می‌کند، اگر هزینه اش آن مقدار است، اتفاقا هزینه‌ای که برای این دانش آموز در سطح دولتی می‌کنیم بیشتر است، نشان می‌دهد که این جا یک اخلالی وجود دارد، این میزان بودجه‌ای که شما می‌گذارید خوب هزینه نمی‌شود.

 اگر ما می‌گوییم فرهنگ یک فرصت است و باید برای آن برنامه داشت، در عرصه‌های مختلف فرهنگی این برنامه باید ظهور و بروز پیدا کند، برخی را آن جا توضیح دادم، برخی‌ها ماند، یکی از بحث‌هایی که بسیار اهمیت دارد، ارتباط فرهنگ است با اقتصاد، یکی از بحث‌های بسیار مهمی که به نظر من باید به آن پرداخت این است که اگر ما مثلا یک فرهنگ تمدنی، تمدنی ایرانی داریم، یک فرهنگ مقاومت داریم، یک فرهنگ ضد استعمار داریم یا همکاری در بریکس داریم این روابط فرهنگی می‌تواند به همین میزان گسترده شود و متناسب با هر یک از حوزه‌ها محصولاتی داشته باشد که بازار خواهد داشت و از آن استقبال خواهد شد.

  پیام رسان های بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه. امروز سکوهای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد؛ خیلی از قدرت ها و دولت ها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند یا قوانین سختگیرانه گذاشتن برای سکوهای دیگران. مثلا کاری که آمریکا با تیک تاک کرد. اروپا هم قانون دوقلو تصویب کرد و برای آمریکا و کشورهای دیگر هم حتی محدودیت هایی قائل شد.

 نگرانی از هوش مصنوعی این است که داده غلط گسترش یابد. اگر با استفاده از ظرفیت‌هایی که هست برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد هزینه اینترنت را بپردازید، چقدر اشتغال ایجاد می‌شود و چقدر درآمد کسب خواهند کرد. میلیون‌ها نفر با تولید محتوایشان می‌توانند درآمد کسب کنند.
 



 عمل به دستورات حکومتی امام علی حلال مشکلات است، این مردم دو دسته اند، یا در دین و باور با تو برابرند یا در خلقت با تو برابرند، ممکن است اشتباه کنند، ممکن است تخلف کنند عمدا یا سهوا، بگذر از این‌ها، چطور که تو دوست داری خدا از تو بگذرد، تو هم با این مردم با محبت و با گذشت رفتار کن.

 ما حق نداریم مردم را از خودمان ناراضی کنیم و داریم با رفتارهایمان و سیاست هایمان و عملکردهایمان مردم را ناراضی می‌کنیم.

 من با هر اخراجی مخالفم، من اوایل انقلاب، چون بعد از انقلاب شدم مسئول گزینش و پاک سازی و این ها، چون اول انقلاب بود مسئول شدم، در دانشگاه مان یک استاد هم اخراج نکردم، یک کارمند هم اخراج نکردم، من چه کاره ام اگر او جرم دارد دادگاه حکم بدهد اخراجش کنیم.

 یک قصوری صورت گرفته هم از مریض، هم از مردم باید عذرخواهی کرد و بعد درسی گرفت که دوباره تکرار نشود، ما تا حالا هیچ وقت هیچ چیز را به گردن نگرفتیم، نتیجه اش همین است که در جامعه با آن مواجه ایم.

  می‌دانید چرا ما رسانه را نمی‌گذاریم حرف بزند؟ برای این که گیر داریم، رسانه بازش می‌کند، ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما کار غلط کردیم، خوردیم و بردیم، رسانه اگر آزاد باشد بتواند حرف خود را بزند من مدیر، من تاجر، من بانک، من آنی که در بنگاه نشستم، هستم.

 دانشجو فردای مملکت ماست، دانشجو آینده این کشور است، ما نمی‌توانیم به زور دانشجو را وادار بکنیم آن چه ما می‌خواهیم بگوید.

 روز قیامت دهان‌های ما را می‌بندند که می‌گویند چه کار کردید، آن کس که بچه اش پول ندارد، باید در مدرسه‌ای درس بخواند که محله اش خوب نیست، گرمایش آن خوب نیست، سرمایش آن خوب نیست و کسی که پول دارد دوپینگ می‌کند، سوالات را می‌گیرد و در کنکور نگاه کنید که بچه چه کسی می‌آید در کنکور، چپ و راست هم در این مملکت مسئول بودیم، اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب، ما بی خود با هم دعوا می‌کنیم، دعوای قدرت است، دعوای خدمت نیست.

 اگر هر آدمی که با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را پیاده کند و مردم از جهل و فقر و گرسنگی و تبعیض بیایند بیرون و یک زندگی راحتی داشته باشند، این سیاست در خط رهبری است یا آن آدمی که ادعا می‌کند مسلمان است و آدم درستی است، در خط ولایت است.

 با پول دولت در جا‌هایی، مدارس خوبی به اسم نمونه و سمپاد درست می‌کنیم و از این طرف یک عده خصوصی درست می‌کنیم و بعد آدم‌هایی که آشنا ندارند، فقیر هستند، دوردست هستند، پول ندارند باید بروند در مدارس دولتی که امکانات کم است و تجهیزات کم است و این ظلم و بی عدالتی است و بنده بی عدالتی نخواهم کرد.

 دانشجو اعتراض کرده است، اعتراضش هم به حق بوده است، تبعیدش کردند، پنج شش تا یک ترم محروم کردند و یک عده گفتند از این دانشگاه برو، یک دانشگاه دیگر چرا، چون اعتراض کرده است، این که کار درستی انجام دهیم من نمی‌گویم نه، این که الان برخورد می‌کنیم، یک عده آدم‌هایی را می‌آوریم بالای سرکار که نباید آن جا می‌آمدند.

 سیستم آموزش ما باید یک بازنگری اساسی در آن صورت گیرد، در پزشکی یکی مهارت‌های دانایی، علم، همان چیزی که درس می‌خواند، یک مهارت چیزی که یاد می‌گیرند، یکی رفتار، ما فقط در کلاس می‌نشانیم که محصل و دانشجو درس بخواند، اگر این‌ها را به میدان عمل آورده و فعالیت کنند، هیچ وقت به آن جا نمی‌رسد و به علاوه آموزش‌های تیمی و حل مشکل، این‌ها همه اش راه حل داشته و قابل اصلاح است با تغییر در نوع آموزش و رفتار کلاسی و رفتار فیلدی و کاری که انجام بگیرد.

 اگر به ریاست جمهوری برسم، قطع و یقین، این روند فیلترینگ که زندگی مردم را متاثر کرده و مردم را عصبانی می‌کند، تغییر خواهم داد.