بزنگاه تاریخ ساز

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی پس از پایان دومین مناظره در جریان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، از مردم ایران خواستند که برای اعلام نظر نهایی و به‌عنوان تعیین‌کننده اصلی، روز جمعه با مشارکت در انتخابات، کار ناتمامِ دور اول انتخابات را تمام کنند. آنچه در ادامه می‌آید، اظهارات دو نامزد انتخاباتی پس از مناظره است که به‌ترتیب حروف الفبا منتشر می‌شود.

پزشکیان: مردم نظرشان را پای صندوق‌ها اعلام کنند
مسعود پزشکیان عنوان کرد: امیدوارم مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و هر نظری دارند اعلام کنند.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از پایان نخستین مناظره از دور دوم تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امیدوارم مردم پای صندوق‌های رأی آمده و نظرشان را اعلام کنند. من قطعا هیچ وقت به دور از صداقت با مردم رفتار نمی‌کنم. حتما آنچه می‌فهمم را می‌گویم و به حرف‌هایم عمل کرده و خلافش عمل نمی‌کنم. با مردم صادق خواهم بود و راست می‌گویم و برای رسیدن مملکت به عزت و سربلندی تمام تلاشم را می‌کنم.
وی افزود: همه مردم و ۶۰ درصدی که در مرحله اول انتخابات حضور پیدا نکردند، در انتخابات مشارکت کنند؛ مردم این کشور سرمایه‌های ما هستند، پس باید برای مشارکت آنها تلاش کنیم و به همه احترام بگذاریم و کشور را براساس شایستگی اداره کنیم.پزشکیان خاطرنشان کرد: مردم باید درباره این مناظره تصمیم بگیرند که چه‌کسی صادق‌تر و راستگو بود؛ البته خدا راستگویی را بیشتر می‌داند چون من می‌گویم حق با من است و طرف مقابل هم چنین عقیده‌ای دارد؛ در نهایت مردم قضاوت خواهند کرد.



نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آنچه در مناظرات اتفاق افتاد، خوب نبود. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و به مردم خدمت کند، باید در قدم اول صادق و راستگو باشد، نه اینکه در مقابل دیدگان مردم بگوید تو فلان کاره و متعلق به فلان حزب و گروه و دسته هستی. حال اینکه بارها اعلام کردم این موضوع درست نیست.
وی افزود: این مدل حرف زدن برای کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، خوب نیست چون در آینده با مردم دچار مشکل می‌شود.
پزشکیان گفت: یک وقتی حرف‌ها براساس مستندات و تجربیات گفته می‌شود و یک وقتی حرف‌ها برای تخریب یکدیگر مطرح می‌شود که کار درستی نبود.

جلیلی: اکنون مردم هستند که حرف آخر را می‌زنند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به مردم گفت: اگر شما امروز از مشکلات و مسائلی رنج می‌برید مانند بیکاری، گرانی، مسکن و خیلی از چیزهای دیگر که در مناظره هم به آنها اشاره شد، اکنون برای حل این مسائل نقش تعیین‌کننده دارید.
سعید جلیلی پس از پایان مناظره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم و رسانه‌ها بحث‌ها را شنیدند و امروز در آستانه یک انتخاب هستند؛ اگر شما امروز از مشکلات و مسائلی رنج می‌برید مانند بیکاری، گرانی، مسکن و خیلی از چیزهای دیگر که در مناظره هم به آنها اشاره شد، امروز شما نقش تعیین‌کننده دارید برای حل این مسائل. هم برای اینکه این مسائل حل شود و هم اینکه کشور در مسیری از پیشرفت قرار بگیرد که علاوه بر حل مسائل، شاهد موفقیت‌ها و جهش در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فناوری، فرهنگی و علمی باشیم.
وی افزود: امروز نقش شما به‌عنوان مردم تعیین‌کننده است؛ من در این مجموعه گفت‌وگوها بارها به شما گفتم که ما۱۰ تا ۱۱ سال برای موضوعات مختلف مطالعه و کار کردیم و در این مسیر، جوانان شما با ما همکاری و آسیب‌شناسی کردند؛ آن‌هم بدون هیچ‌گونه چشمداشت و دریافت حتی یک ریال پول.
جلیلی ادامه داد:‌ جمع‌بندی جوانان این است که ما امروز در شرایطی هستیم که یک جهان فرصت در برابر ما است و باید این یک جهان فرصت یک ایران جهش بشود،‌ اما لازمه‌اش این است که همه مردم برای نقش‌آفرینی وارد میدان شوند و این حرکت بزرگ شکل بگیرد.
این نامزد انتخاباتی گفت: مهم‌ترین آن روز جمعه است؛ امروز آن نقش پرشکوه را با حضور در پای صندوق‌های رأی انجام بدهید. هر چقدر شما مردم بیشتر به این آینده و موضوع و جهش کشور توجه دارید و به حل مشکلات و مسائلتان توجه دارید، بدانید امروز شمایید که تعیین‌کننده هستید؛ این افتخار نظام جمهوری اسلامی است که امروز هنوز که هنوز است همه دنیا منتظر هستند تا ببینند مردم چه فردی را انتخاب می‌کنند.جلیلی در پایان گفت: این مردم هستند که حرف آخر را می‌زنند و تعیین می‌کنند که مسائلشان را چگونه می‌خواهند حل کنند؛ اختیار با شماست.