۲/۶ میلیون مسکن در حال ساخت است

  جوان آنلاین: زمانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مبارزات انتخاباتی خود وعده داد مسکن مهر را تکمیل می‌کند و مسکن ارزان برای مردم می‌سازد، اما نه تنها مسکن مهر را تکمیل نکرد که طرح‌های جدید مسکن را هم روی کاغذ نگه داشت و موجب عقب‌ماندگی بخش مسکن شد، اما دولت سیزدهم در ۳۳ ماه خدمتش، ضمن تأمین زمین، ساخت ۲ میلیون‌و ۶۰۰‌هزار واحد مسکن را کلید زد. از این تعداد بیش از ۶۰۰‌هزار واحد تحویل داده شده که ۱۳۰‌هزار واحد آن مسکن مهر است. همچنین متوسط پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز ۳۰‌درصد است، اما دائماً پروژه تعریف می‌شود. 
 
با شروع دولت یازدهم و بعد هم ادامه سیاست‌های آن در دولت دوازدهم، وعده‌های ساخت مسکن مهر و مسکن ارزان‌قیمت به فراموشی سپرده شد و روحانی نیز با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به صحبت‌های پیشین خود به صراحت اعلام کرد، اصولاً احداث فرودگاه، کشیدن خط‌آهن، ساخت مسکن یا احداث اتوبان به عهده دولت نیست بلکه دولت موظف به بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌وکار و ارتقای روابط کشور با دولت‌های خارجی است تا امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد. بعد از گذشت هشت سال، مردم مانده بودند و واحد‌های نیمه‌تمام و طرح‌هایی که بعداً معلوم شد فقط برای روی کاغذماندن مطرح شده‌اند. «مسکن امید»، «مسکن اجتماعی» و «طرح اقدام ملی مسکن» از جمله این طرح‌ها بودند که هیچ وقت شکل اجرا به خود نگرفتند و حدود هشت سال دولتمردان خود را به صحبت درباره آن‌ها مشغول کردند. 
به این ترتیب دولت سیزدهم میراثدار پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌های روی کاغذ مانده مسکنی دولت گذشته شد. با تلاش‌های دولت مردمی، طرح نهضت ملی مسکن در این دولت اجرا شد. رشد تولید مسکن از منفی ۹/۶ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۱/۷ درصد، به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این دولت مطرح است که متأسفانه برخی جناح‌ها آن را انکار می‌کنند. 


روز گذشته کاندیدای جبهه اصلاحات در مناظره تلویزیونی، ساخت مسکن در دولت مردمی را انکار و تأکید کرد: «دولت شهید رئیسی گفته بود یک‌میلیون مسکن می‌سازم، اما مجلس منابع آن را در نظر نگرفته بود. کل مجوز‌های داده‌شده برای ساخت مسکن در دولت شهید رئیسی تغییری نداشته است.»
در همین خصوص مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌و‌شهرسازی در واکنش به اظهارات مطرح‌شده در مناظره‌های انتخاباتی درباره ساخت مسکن گفت: تاکنون ساخت بیش از ۶/۲ میلیون مسکن آغاز و حدود ۵۶۰‌هزار واحد تکمیل شده است. 
وی تأکید کرد: آمار ارائه‌شده از سوی یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، بخشی، فاقد کل‌نگری، ناقص و ظلم در حق رئیس‌جمهور شهید است. به گفته بذرپاش، با اجرای برنامه هفتم توسعه و عرضه ۳۰۰‌هزار هکتار زمین، جهش تولید مسکن مردمی در آستانه شروع ۶‌میلیون واحد قرار می‌گیرد.   فردی که مسکن مهر را یتیم کرد الان مدعی شده است
هادی عباسی، معاون وزیر راه‌وشهر‌سازی در نشستی خبری درباره عملکرد وزارت راه‌و‌شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: موضوعاتی که در مناظره اخیر از سوی یکی از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری درباره ساخت مسکن ارائه شد، ناقص، فاقد اطلاعات و به صورت بخشی بود. وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش شهری و روستایی اجرا می‌شود. چیزی که از سوی یکی از کاندیدا‌ها ارائه شد به نظر می‌رسد فقط بخش شهری بود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: وقتی ما زمین را تخصیص می‌دهیم، اولین گام آماده‌سازی است. متقاضیان مشخص می‌شوند و مردم پول واریز می‌کنند. آماده‌سازی یک فرایند زمانبر و هزینه‌بر است. باید کاربری‌ها، خدمات روبنایی، خیابان‌ها و بسیاری مؤلفه‌های دیگر مشخص شود، در غیر این صورت پروانه صادر نمی‌شود. اینکه پروانه را صرفاً ملاک ساخت مسکن قراردهیم، یعنی نگاه بخشی و ناقص داریم.   مسکن مردم را سیاسی نبینیم
عباسی با بیان اینکه حدود ۴۰مرحله باید قبل از صدور پروانه طی شود، گفت: همه این کار‌ها باید انجام و پول شهرداری پرداخت شود تا پروانه ساخت صادر کند. اینکه مسائل فنی را با مسائل سیاسی تلفیق کنیم، اشتباه است. الان در آستانه جهش تولید مسکن هستیم. بر اساس برنامه هفتم بیش از ۳۰۰‌هزار هکتار از اراضی به منظور ساخت مسکن باید ملحق شود که اگر از تراکم استفاده نکنیم، قابلیت ساخت ۶‌میلیون واحد مسکونی را دارد. 
وی افزود: نباید در گفتگو‌های سیاسی، مسکن مردم تحت تأثیر قرار گیرد. هرکس سر کار می‌آید، باید مشکل مسکن مردم را حل کند. بعضی دولت‌ها در سال‌های گذشته شانه خالی کرده‌اند. فارغ از اینکه در دولت آینده چه کسی رئیس‌جمهور، چه کسی وزیر یا معاون وزیر می‌شود، باید از سوی خبرنگاران مطالبه مسکن انجام شود. پروژه ۶/۲ میلیون واحدی که الان شروع شده است، حداکثر باید دو ساله به اتمام برسد. وقتی مردم مشکل مسکن دارند و قانون تأکید کرده است نیاز آن‌ها را تأمین کنیم، نمی‌توانیم از کنار آن بگذریم. در کشور خودمان مسئله اصلی تأمین مالی است که سیستم بانکی اقتصاد کشور را زمینگیر کرده است. امیدواریم هر کس رئیس‌جمهور می‌شود تناسب اختیار و مسئولیت را در سیستم بانکی اعمال کند.   بیش از ۶۰۰‌هزار مسکن تحویل داده شده است
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: از ۶/۲‌میلیون واحد نهضت ملی مسکن بیش از ۶۰۰‌هزار واحد تحویل داده شده که ۱۳۰‌هزار واحد آن مسکن مهر است. متوسط پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز ۳۰‌درصد است، اما دائماً پروژه تعریف می‌شود. مثلاً یک‌دفعه ۱۰۰‌هزار واحد افزایش می‌یابد که میانگین پیشرفت کل پایین می‌آید، بنابراین ممکن است میانگین همواره روی ۳۰‌درصد باقی بماند. 
وی با اشاره به پروژه اقدام ملی مسکن دولت قبل خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی با کمتر از ۵‌درصد پیشرفت فیزیکی به ما تحویل داده شد. ۱۳۰‌هزار واحد مسکن مهر نیز در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. می‌گویند کار را که کرد، آن‌که تمام کرد. کار‌های رها‌شده را وقتی می‌بینیم، شرایط سخت را متوجه می‌شویم. این‌ها زحمت و انرژی می‌برد. کار دولت‌ها و کار نظام است. آنچه می‌توان برای این دولت فاکتور کرد، مسئولیت‌پذیربودن آن در حوزه مسکن است. 
عباسی‌اصل درباره اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن، قانون ساماندهی اجاره، مالیات خانه‌های خالی و الزام به ثبت املاک و به صورت فعالانه در این دولت انجام شد. اینکه گفته شود مسکن به ما ربطی ندارد، بسیار خطرناک است و به ضرر مستأجران تمام می‌شود. مسئله مسکن را باید با جدیت دنبال کرد. می‌خواهیم داشبورد مدیریتی ارائه کنیم که تک‌تک پروژه‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم. 
وی درباره آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر گفت: به تازگی آماری هم آقای آخوندی منتشر کردند که صرفاً در بحث انبوه‌سازی و اجاره ۹۹ساله بود. نباید به صورت بخش‌به‌بخش اطلاعات ارائه شود. کسی که مسکن مهر را یتیم کرد، الان خودش مدعی شده است. ما داریم تمام تلاش خود را برای تکمیل این طرح انجام می‌دهیم. ۱۳۰‌هزار واحد تکمیل شده و ۱۲۰‌هزار واحد باقی مانده است که امیدواریم درصد قابل توجهی از آن‌ها تکمیل شود. حدود ۲۰‌درصد هم درگیر مسائل حقوقی است که آن هم در حال پیگیری است. عباسی‌اصل یکی از معضلات ساخت مسکن را عدم‌تأمین منابع از سوی سیستم بانکی دانست و گفت: گلوگاه‌هایی در سیستم بانکی داریم که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. بانک‌ها تنها شرکت‌هایی هستند که اختیار خلق پول ملی دارند. بحث ما این است که بانک‌ها متناسب با اختیارات خود باید مسئولیت بپذیرند. در حال حاضر عدم‌تناسب بین اختیار و مسئولیت را در بانک‌های خصوصی شاهدیم. 
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: هر کس رئیس‌جمهور می‌شود، باید اقدامش این باشد که بانک‌ها را ملزم به پرداخت تسهیلات کند. اگر بانک‌ها نمی‌خواهند به مسکن وام بدهند بانک مرکزی باید به بخش مسکن خط اعتباری بدهد.   سقف افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن 
هادی عباسی‌اصل در پاسخ به سؤالی درباره میزان تعیین سقف اجاره‌بها مسکن در تهران اظهار کرد: دفتر ریاست جمهوری به صورت رسمی جدول افزایش سقف اجاره‌بهای مسکن را به مراکز ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است. بر این اساس حداکثر افزایش سقف اجاره‌بهای مسکن با ۲/۲۵ درصد مربوط به شهر یزد و کمترین آن با ۲۲‌درصد برای شهر زاهدان است. در شهر تهران نیز سقف افزایش نرخ اجاره‌بها ۲۵‌درصد است. 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی همچنین از مصوبه شورای عالی مسکن در خصوص تعیین اقساط ۵ میلیون‌و ۹۰۰‌هزار تومانی وام ۸۰۰‌میلیون تومانی نهضت ملی مسکن در دو سال ابتدای بازپرداخت خبر داد.