روز سرنوشت

جوان آنلاین: فردا نوبت مردم است. تا دیروز نامزد‌ها سخن می‌گفتند و مردم گوش می‌دادند، فردا مردم تصمیم می‌گیرند و تکلیف نامزد‌ها را مشخص می‌کنند اینکه شنبه چه کسی به پاستور برود و چه کسی به خانه. 
سعیدجلیلی و مسعودپزشکیان با ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا انتخاب مردم باشند. شنبه معلوم خواهد شد نگاه غالب مردم به کدام یک از این دو نامزد انتخابات تعلق گرفته است. 
در دور اول هیچ یک از نامزد‌ها نتوانستند اکثریت آرا را از آن خود کنند. برای همین انتخابات به دور دوم کشیده شد. سعید جلیلی و مسعود پزشکیان بعد از دو دور مناظره حالا منتظرند ببینند ملت سرنوشت کشور را به کدام یک واگذار خواهند کرد و همای سعادت بر دوش چه کسی می‌نشیند. البته شاید اگر از بار امانت سخن بگوییم شایسته‌تر است. روز جمعه روز سرنوشت است؛ روز تعیین سرنوشت ملت برای کشور.   تکثر نظرات مردم در دور اول
دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر برگزار شد. با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، جلیلی و پزشکیان برای رقابت‌های انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند. در این دور، اما مشارکت به حدی که انتظار می‌رفت و نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند شکل نگرفت. مرددین بر تردید خود باقی ماندند و اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات هم نتوانستند بر یک نامزد به توافق برسند. برای همین آرا پراکنده شد. عدم وحدت بین نامزد‌های همسو هم در این زمینه مؤثر واقع شد. 


دوره اول انتخابات در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان برگزار شد که تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی اخذ شد. پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱و جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رأی به دست آوردند. بنابراین هیچ کدام حائز اکثریت نشدند. در این دوره از انتخابات دو استان قم و تهران به نسبت انتخابات سال ۱۴۰۰ مشارکت بیشتری داشتند، اما در بقیه استان‌ها به نسبت سال ۱۴۰۰ با کاهش مشارکت روبه‌رو بودیم که این امر نیازمند بررسی و تحلیل در روز‌های بعد از انتخابات است.   دور دوم دوئل سعید و مسعود
بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات در دوره اول نامزد‌های راه یافته به دور دوم پزشکیان و جلیلی سفر‌های استانی خود را شروع کردند و دو دور مناطره دو نفره هم برگزار شد که یکی با موضوع سیاسی و فرهنگی و دیگری با موضوع اقتصادی برگزار شد که به نسبت مناظرات دور اول چالشی‌تر برگزار شد و انتظار می‌رود همین امر مشارکت را تا حدی افزایش دهد. مشارکت هم در نظام جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار و متکی به مردم است. در همین زمینه رهبر انقلاب روز چهارشنبه در دیدار مسئولان و طلاب مدرسه شهید مظهری (ره) گفتند: «مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است. کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند. اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رأی ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملاً اشتباهی است». 
رهبر انقلاب در دوره اول این انتخابات بعد از اینکه رأی خود را در صندوق انداختند در مورد اهمیت مشارکت صحبت کردند: «روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها، روز نشاط و شادی است، به‌خصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس‌جمهور است که چند سال آینده کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود، لکن به نظر من یک موضوع مهمی در کنار این هست و آن حضور پرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است؛ این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است. کلمه جمهوری در «جمهوری اسلامی» حاکی از این است که در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده؛ بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است؛ برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسئله رأی دادن را، حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند؛ و اینکه شما می‌گویید بعضی‌ها مرددند، من وجهی برای تردید پیدا نمی‌کنم. این کار آسانی است که نتایج مهمی دارد. چرا انسان برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد، وقت‌گیری‌ای ندارد، فشاری ندارد ولی فواید زیادی دارد، باید تردید داشته باشد؟ تردید نکنند. بخصوص با توجه به همین نکته‌ای که من اشاره کردم و آن اینکه قوام جمهوری اسلامی به حضور مردم است و برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی، حضور مردم یک امر لازم و واجبی است». 
با این توصیف انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز شنبه تعیین تکلیف می‌شود و میهمان پاستور برای چهار سال آینده مشخص می‌شود. هر فردی که رئیس‌جمهور شود باید اولویت مردم را که مشکلات اقتصادی است، در دستور کار خود قرار دهد و از حاشیه‌های سیاسی که فرصت کشور را از بین می‌برد، دوری کند چراکه درگیر شدن کشور با حواشی باعث تشدید مشکلات مردم می‌شود. بنابراین اولویت‌سنحی رئیس‌جمهور آینده و عدم فراموشی وعده‌هایی که به مردم داده شده است، مهم است. 
نکته بعدی اینکه دولت چهاردهم مسئولیت خطیری برعهده داردکه با افزایش کارآمدی قوه مجریه و افزایش رضایتمندی مردم باعث شود که افراد بیشتری در انتخابات شرکت کنند. 
نکته آخر را باید درباره افرادی که تردید دارند نوشت. انتخابات استفاده از یک حق سیاسی و اجتماعی است و اگر کسی از حق خود استفاده نکند، دیگران از حق او استفاده می‌کنند. شرکت در انتخابات انجام یک عمل آرمانی نیست، شرکت در انتخابات استفاده از حق و تکلیف سیاسی است که مردم باید از این حقوق خود استفاده کنند. روز جمعه این هفته روز استراحت و تفریح نیست روز تعیین سرنوشت است.