کاروان خادم‌الرضا در مسیر پاریس

 جوان آنلاین: ورزش ایران در بازی‌های الـمـپیـک ۴۰ ورزشکار خواهد داشت. بعد از اعلام سهمیه‌های رشته دوومیدانی از سوی فدراسیون جهانی و قطعی‌شدن تک‌سهمیه رشته شنا، پرونده کسب سهمیه ورزشکاران ما در پاریس ۲۰۲۴ بسته شد. 
سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک در شرایطی از پنجم مرداد در پاریس آغاز خواهد شد که کاروان ایران با نام «خادم الرضا» در این دوره ۱۲۴ نفره خواهد بود. بااینکه در ۱۴ رشته بازی‌ها موفق به کسب سهمیه شده‌ایم، اما باز هم نسبت به دو دوره گذشته تعداد ورزشکارمان کاهش یافته است!
 
پروسه گرفتن سهمیه پاریس از دو سال پیش استارت خورد و این هانیه رستمیان بود که با کسب سهمیه در رشته تیراندازی، نخستین سهمیه کاروان را نیز به ارمغان آورد. پس از آن سایر رشته‌ها و ورزشکاران نیز تلاش‌شان را کردند تا شانس حضور در بازی‌های المپیک را از دست ندهند. در این بین ۴۰ ملی‌پوش کشورمان به این موفقیت دست یافتند، اما بودند چهره‌هایی که انتظارات را برآورده نکردند و تیم‌هایی که دست‌شان به سهمیه نرسید. ۴۰ ورزشکار المپیکی (۲۹ مرد و ۱۱ زن) ایرانی در قالب کاروان ۱۲۴ نفره در پاریس حضور خواهند داشت. ندا شهسواری از رشته تنیس روی‌میز و مهدی الفتی از رشته ژیمناستیک پرچمداران‌مان در مراسم افتتاحیه و فاطمه مجلل، ملی‌پوش قایقرانی هم پرچمدار مراسم اختتامیه خواهند بود. 


افزایش تعداد بانوان ورزشکار ایرانی از نکات جالب توجه کاروان‌مان محسوب می‌شود، تا پیش از این اعزام ۱۰ بانو به المپیک توکیو ۲۰۲۰ بالاترین رکورد برای ورزش کشور بود، اما با سهمیه‌ای که فرزانه فصیحی به دست آورد، این رکورد شکست و به ۱۱ نفر رسید، با این حال کاهش تعداد ورزشکار همچنان محسوس است، در المپیک توکیو ۶۵ نماینده، در المپیک ریو ۶۴ نماینده، در المپیک لندن ۵۳ نماینده و در المپیک پکن ۵۵ نماینده داشتیم، ولی در المپیک‌پاریس ۴۰ ورزشکار از ایران به جنگ رقبای خود خواهند رفت. والیبال و بسکتبال دو رشته تیمی بودند که برخلاف المپیک توکیو، در پاریس غایب خواهند بود. 
 
تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تکواندو، وزنه‌برداری، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، سنگنوردی، شنا و دوومیدانی ۱۴ رشته ورزش ایران در پاریس هستند. فرزانه فصیحی و حسن تفتیان آخرین ملی‌پوشانی بودند که سهمیه‌شان برای اعزام به المپیک قطعی شد. فدراسیون جهانی با اعلام رنکینگ نهایی خود تکلیف المپیکی‌های دوی ۱۰۰ متر مردان و زنان را مشخص کرد؛ فصیحی در بین ۵۶ دونده المپیکی رتبه ۳۸ را به دست آورد و تفتیان نیز در بین ۵۶ نفر رنکینیگ ۳۳ را از آن خود کرد، این در حالی است که حمید اسماعیل‌نژاد با سقوط به رده ۶۳ شانس کسب سهمیه را از دست داد. این ملی‌پوش در رنکینگ قبلی در رده ۵۶ قرار داشت. 
به این ترتیب هانیه رستمیان، شرمینه چهل امیرانی، فاطمه امینی‌پژوه و محمد بیرانوند (تیراندازی)، رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع (کشتی آزاد)، مهدی محسن‌نژاد، سعید اسماعیلی، امین کاویانی‌نژاد، علیرضا مهمدی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده (کشتی فرنگی)، مهران برخورداری، ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده و آرین سلیمی (تکواندو)، علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی، فرزاد باهر ارسباران (سهمیه تیمی و انفرادی شمشیربازی)، میرمصطفی جوادی و علی داودی (وزنه‌برداری)، مهسا جاور، زینب نوروزی، نبی رضایی، فاطمه مجلل و علی آقامیرزایی (قایقرانی)، مهدی الفتی (ژیمناستیک)، نیما عالمیان، نوشاد عالمیان و ندا شهسواری (تنیس روی‌میز)، علی لبیب (دوچرخه‌سواری)، مبینا فلاح (تیروکمان)، رضا علیپور (سنگنوردی)، سامیار عبدلی (شنا) و حسن تفتیان و فرزانه فصیحی (دوومیدانی)، المپیکی‌های ایران در آوردگاه المپیک خواهند بود. 
 
پس از کامل‌شدن کاروان اعزامی به پاریس، دبیرکل کمیته ملی المپیک بر درست‌بودن پیش‌بینی‌ها تأکید کرد. مناف هاشمی پس از مجمع انتخاباتی فدراسیون ووشو با اشاره به این موضوع گفت: «پیش‌بینی‌ها روی همین عدد یعنی ۴۰ سهمیه بود، با توجه به شرایطی که فدراسیون‌ها در چهار سال گذشته داشتند و ۱۶ فدراسیون به لحاظ ریاست تثبیت شده نبودند و در شرایط سرپرستی اداره می‌شدند، همچنین با توجه به شرایطی که در رشته‌های والیبال و بسکتبال داشتیم و سهمیه نگرفتند که آن هم به خاطر مباحث مدیریتی و پوست‌اندازی بود.» 
هاشمی همچنین در خصوص تعداد نفرات اعزامی کاروان اظهار داشت: «تعداد نفرات کاروان نسبت به دوره قبلی کم است. با این جمعیت ۴۰ ورزشکار، ۷۵ نفر کادر فنی و سرپرستی و ۱۰ نفر کادر رسانه‌ای، عملاً ۱۲۴ نفر را می‌توانیم برای پاریس داشته باشیم. امیدوارم با حمایت‌های خوبی که وزارت ورزش در دو سال اخیر داشته است و حمایت‌های کمیته ملی المپیک و بسته‌های حمایتی که داشتیم و پاداش‌های خوب و اردو‌های خوب داخلی و خارجی، ورزشکاران نتایجی بگیرند که دل مردم را خوشحال کنند و شادابی و انسجام را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.»‌
 
گرفتن سهمیه یونیورسالیتی برای شنای ایران ارزشمند است. با توجه به اعلام فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی و بر اساس امتیازات فینا پوینت، سامیار عبدلی در رشته ۱۰۰ متر کرال سینه سهمیه یونیورسالیتی یا همان وایلدکارت المپیک را دریافت کرد. حمید اسکندریون رئیس کمیته‌فنی شنا در گفتگو با تسنیم از ادامه تمرینات عبدلی در آلمان خبر داد: «عبدلی به عنوان نماینده شنای ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس انتخاب و نامه آن به فدراسیون ورزش‌های آبی ایران و کمیته ملی المپیک ابلاغ شده است. عبدلی در حال حاضر، تمرینات خود را در آلمان دنبال می‌کند و از آنجا به بازی‌های المپیک اعزام خواهد شد. فدراسیون ورزش‌های آبی پیگیر شرایط حضور او در المپیک پاریس است.»