راه اقتصادی شهید‌جمهور پیش روی رئیس‌جمهور منتخب

جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای کابینه دولت سیزدهم در روز گذشته گفتند: «دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود. یکی از مهم‌ترین خصوصیات شهید رئیسی مردمی بودن بود، این باید برای همه مسئولان دولت‌ها الگو باشد». رهبری در این دیدار بر تداوم راه شهید رئیسی تأکید داشتند. اکنون بر دولت فریضه است که راه اقتصادی عزتمندانه شهید رئیسی را در پیگیری همزمان رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها پی بگیرد.
 
دولت سیزدهم ایران با چالش راهبردی مهمی در جهت‌یابی به موضوع پیچیده تحریم‌ها و همزمان رشد و توسعه اقتصادی مواجه بوده است. رویکرد دولت برای خنثی کردن تحریم‌ها چند وجهی بوده است که هم شامل مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و هم طراحی مجدد تجارت انرژی ایران است. این استراتژی منجر به دستاورد‌های قابل توجهی از جمله جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اقتصادی و شکستن رکورد‌ها در صنعت نفت و گاز شده است. یکی از موفقیت‌های کلیدی راهبرد دولت سیزدهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم‌ها بوده است. دیپلماسی فعال انرژی دولت نقش مهمی در این دستاورد ایفا کرده است؛ زیرا به ایجاد اعتماد و همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی کمک کرده است. به ویژه صنعت نفت و گاز شاهد سرمایه‌گذاری قابل توجهی بوده است که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۷ سال گذشته در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است که در مجموع ۵/ ۵ میلیارد دلار بوده است. این سرمایه‌گذاری نه تنها به تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز ایران کمک کرده، بلکه به رشد کلی اقتصاد نیز کمک کرده است. 
تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی ایران نیز در دستیابی به رشد اقتصادی و شکستن رکورد‌ها در صنعت نفت و گاز مؤثر بوده است. ایران با گسترش روابط تجاری انرژی و ایجاد بازار‌های جدید توانسته درآمد خود را افزایش دهد و جایگاه خود را در بازار بین‌المللی تقویت کند. این رویکرد با افزایش چشمگیر تولید نفت و گاز همراه بوده و صنعت نفت و گاز به موتور محرکه اقتصاد ایران تبدیل شده است. موفقیت دولت سیزدهم، در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و دستیابی به رشد اقتصادی با وجود چالش‌های تحریم، گواه کارآمدی راهبرد آن است. پیگیری همزمان مذاکرات و خنثی‌سازی تحریم‌ها به ایران این امکان را داده است تا جایگاه خود را در بازار بین‌المللی حفظ کند و در عین حال فرصت‌های جدیدی برای رشد و توسعه ایجاد کند. تمرکز دولت بر صنعت به ویژه نفت و گاز مؤثر بوده است، زیرا نه تنها به رشد اقتصادی کشور کمک کرده، بلکه جایگاه ایران را در بازار جهانی انرژی نیز تقویت کرده است. 


 دولت شهید رئیسی با رویکرد نوآورانه خود در خنثی‌سازی تحریم‌ها و طراحی مجدد تجارت انرژی ایران به موفقیت‌های چشمگیری از جمله جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اقتصادی و شکستن‌رکورد‌ها در صنعت نفت‌وگاز دست یافته است. تمرکز دولت بر دیپلماسی فعال انرژی و پیگیری همزمان مذاکرات و خنثی‌سازی تحریم‌ها به ایران این امکان را داده است تا ضمن ایجاد فرصت‌های جدید برای رشد و توسعه، جایگاه خود را در بازار بین‌المللی حفظ کند.   بی‌اثرسازی تحریم‌ها در صنعت نفت و گاز  با تکیه بر توان داخل
اسماعیل سیاوشی، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه انرژی به «جوان» می‌گوید: اعتقاد ما بر این است که اگر کسی روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد؛ می‌تواند تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند. دشمنان تلاش کردند با تحریم و محدودیت نظام جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار دهند، اما دیدیم که طی سه سال گذشته، بر اثر مدیریت خوبی که شهید رئیسی داشتند، امور به خوبی پیش رفت و دستاورد‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف کسب کردیم. 
وی ادامه می‌دهد: تولید ۵ /۳ میلیون بشکه نفت در روز و صادرات ۵/۱ میلیون بشکه در شرایط تحریم به دست آمد که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. موفقیت دولت سیزدهم در زمینه وصول مطالبات نیز از اهمیت بالایی برخورداراست. طی سه سال گذشته، نه تنها افزایش تولید و صادرات نفت خام را داشتیم، بلکه توانستیم به دریافت پول نقد از کشور‌های خریدار بپردازیم. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دستاورد‌های دولت سیزدهم در زمینه انرژی نشان‌دهنده قدرت مدیریت انقلابی و جهادی شهید رئیسی است که به افزایش تولید و فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم و وصول مطالبات منجر شد. 
سیاوشی می‌گوید: بر اثر سیاستگذاری‌های صحیح و هوشمندانه در دولت سیزدهم، توانستیم تحریم‌کنندگان را مأیوس کنیم و امور را پیش ببریم. البته نباید تصور کنیم که کار تمام شده است. باید دولت چهاردهم نیز دست از تلاش برندارد و به ادامه روند‌های صحیح و چاره‌اندیشی برای رفع نواقص بپردازد. 
وی ادامه می‌دهد: باید به سمت ایجاد اقتصاد مبتنی بر مشارکت مردم و دریا محوری پیش برویم. به ویژه برداشت از میادین مشترک باید در دستور کار قرار بگیرد. از آنجایی که کشور‌ها هر چقدر بتوانند امکان بهره‌برداری از این میادین را دارند، باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که از دیگران در این حوزه‌ها عقب نمانیم. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد باید فرآوری نفت و گاز در دستور کار باشد و با جدیت دنبال شود. توسعه زنجیره ارزش محصولات برای‌مان مزیت بالایی دارد. در حالی که صادرات نفت و گاز به صورت خام ارزش افزود‌های ایجاد نمی‌کند. 
سیاوشی می‌گوید: دولت شهید رئیسی عملکرد موفقی در حوزه انرژی داشت. در حالی که قبلاً نمی‌توانستیم حتی تا مرز یک‌میلیون بشکه در روز فروش داشته باشیم، طی سه سال گذشته فروش خود را به ۵/۱ میلیون بشکه رساندیم. 
وی ادامه می‌دهد: افزایش تولید بنزین به میزان ۱۸‌میلیون لیتر در روز، بالا بردن سطح تولید روزانه نفت گاز یورو پنج به میزان ۲۰میلیون لیتر و افزایش کیفی‌سازی تولید فرآورده‌های نفتی کشور به ارزش ۳/۶ میلیارد دلار که در دولت سیزدهم انجام شد، قابل تقدیر است و اقدام مثبتی به شمار می‌رود. نیاز است در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم تا از واردات بنزین بی‌نیاز شویم. در این زمینه تا جایی که امکان دارد، باید سرمایه‌گذاری داشته باشیم. طی برخی سال‌ها ما صادرات بنزین داشتیم. باید با سیاستگذاری‌های صحیح کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کنیم. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: همانطور که در دولت سیزدهم مشاهده کردیم، در سایه مدیریت جهادی و انقلابی می‌توانیم مشکلات را حل و تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم. لازمه‌اش این است که خودباوری داشته باشیم و به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات روی بیاوریم. این همان سیاستی است که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد و نتایج مثبتی برای کشور به دنبال داشت.   قابلیت رفع تحریم‌ها بدون میز مذاکره خروجی عملکرد دولت سیزدهم 
ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که در دولت سیزدهم ۵/۵ میلیارددلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم، در حالی که در بهترین شرایط برجامی طی سال ۱۳۹۶ فقط ۲/ ۸ سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد؛ به «جوان» می‌گوید: موضوع را از این زاویه می‌بینم که برجام نه تنها برای ما منفعتی نداشت، بلکه خروج از برجام که عاملش ترامپ بود، سبب شد که ما در موقعیت بهتری قرار بگیریم. ما در صنایع نفت و گاز نیاز به سرمایه‌های کلانی داریم و شاید رقم ۵/۵ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری قابل توجه نباشد. اگر بخواهیم در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و صادرات جایگاه خوبی داشته باشیم، نیاز به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داریم. 
وی می‌افزاید: آنچه در بالا گفته شد به معنای نادیده گرفتن اهمیت جذب سرمایه خارجی در دولت سیزدهم نیست. جذب این میزان سرمایه خارجی در شرایط تحریم از اهمیت بالایی برخورداراست. اما نکته مهم این است که به این سطح از جذب سرمایه نباید بسنده کنیم. باید به اعمال سیاست‌های صحیح در راستای جذب حداکثری سرمایه‌ها بپردازیم. 
ظهره‌وند می‌گوید: نیاز است منابع مالی را از سیستم بانکی و ربوی خارج کنیم و در بخش‌های مولد به کار بیندازیم. مردم را باید به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی سوق دهیم. مردم غریبه و بیگانه نیستند. در شرایطی که برای پروژه‌های نفت و گاز نیاز به منابع مالی داریم، باید از سرمایه‌های مردمی بهره بگیریم. به جای اینکه اموال مردم در بانک‌ها و بورس نابود شود، باید از آن‌ها در بخش‌های مولد و اثرگذار استفاده کنیم. نیاز است برای استفاده از دلار و طلا‌های مردم که در خانه‌ها خوابیده‌اند، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری داشته باشیم. 
وی ادامه می‌دهد: دولت سیزدهم قطعاً نسبت به دولت قبل در زمینه جذب سرمایه‌ها عملکرد بهتری داشته است. اما نیاز به برنامه‌ریزی‌های بیشتر داریم تا سطح جذب سرمایه‌ها را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم. واقعیت این است که برجام یک پروژه برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود که دولت سیزدهم در تله آن نیفتاد و ایستادگی کرد. به این ترتیب، دولت سیزدهم نشان داد که در شرایط غیربرجامی و تحریمی می‌تواند بیشتر از زمان اوج موفقیت برجام جذب سرمایه داشته باشد و امور را پیش ببرد. 
ظهره‌وند می‌گوید: استفاده از روش‌هایی مانند سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به نحوی که در شرایط تحریم توانستیم به بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور بپردازیم و صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور هدف را داشته باشیم، نشان داد که برجام یک پروژه مشترک بین شبکه نفوذ داخلی و امریکایی‌هاست. 
وی ادامه می‌دهد: عملکرد دولت سیزدهم در حوزه انرژی نشان داد که برجام و تحریم‌ها اهمیتی ندارند و کاغذ پاره‌ای بیش نیستند. به طوری که بر اثر سیاستگذاری‌های صحیح می‌توانیم آن‌ها را بی‌اثر کنیم. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در حد امتحان بود. توانستیم با فعالسازی دیپلماسی انرژی این سیاست را پیش ببریم و منافع کشور را تأمین کنیم. از طریق سهامداری در پالایشگاه‌های ونزوئلا توانستیم از یک طرف این کشور را از خطر سقوط نجات دهیم و از طرف دیگر دیپلماسی خود را در امریکای لاتین فعال کنیم و منافع کشور را در شرایط تحریم پیش ببریم. 
ظهره‌وند می‌گوید: شخص آقای رئیسی معتقد بود که ما باید مسیر انقلاب را طی کنیم و با اعمال اقدامات ابتکاری امور را پیش ببریم. در صورتی که ابتکارات مبتنی بر روحیه انقلابی را در دستور کار قرار دهیم، تحریم‌ها معنایی نخواهند داشت. این اتفاقی بود که در دولت سیزدهم رخ داد. سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از این ابتکارات بود. 
وی ادامه می‌دهد: واضح است که سرمایه موردنیاز برای انجام پروژه‌ها در حوزه انرژی در داخل کشور وجود ندارد. اگر روزانه یک‌میلیون و ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، چیزی حدود ۳۵ میلیارد دلار عایدی خواهیم داشت. درآمد سالیانه کشور در حوزه فروش محصولات پتروشیمیایی را هم باید به این رقم اضافه کنیم. از آنجایی که ما کشوری رو به توسعه هستیم و نمی‌توانیم تمام درآمد خود را از محل فروش نفت به توسعه صنایع نفت و گاز اختصاص دهیم به جذب سرمایه خارجی نیاز داریم. 
وی در پایان تأکید می‌کند: آنچه در دولت سیزدهم به دست آمد، رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت خام، رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز و رشد صددرصدی صادرات ال‌پی‌جی بر اثر سیاست‌های ابتکاری بود که مبتنی بر روحیه انقلابی حاصل شد. انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور طی سه سال گذشته پیشران اقتصاد کشور بود. استفاده حداکثری وزارت نفت از توان داخلی و دانش بنیانی سبب شد که زمینه برای تأمین اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز کشور مهیا شود و به رشد اقتصادی ۴ درصدی دست پیدا کنیم. دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی سیاست اتکا به خود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات را به اجرا گذاشت. در همین راستا، دیپلماسی فعال انرژی به اجرا گذاشته شد و توانستیم در شرایط تحریم امور کشور را پیش ببریم.