رئیسی مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی بود

جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری و اعضای هیئت دولت سیزدهم، تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات توده‌های مردم (نه خواص و ویژه‌خواران)، اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگی‌ناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزتمندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل را از ویژگی‌های برجسته فردی و کاری شهید رئیسی خواندند و تأکید کردند: رئیسی عزیز به عنوان یک الگو نشان داد می‌توان به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که آخرین دیدار اعضای دولت سیزدهم بود، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: شهید رئیسی واقعاً امیدوار و بحق، به آینده خوش‌بین بود و تصمیم قاطع داشت که به اهداف ترسیم شده برسد.   بامردم بودن، ویژگی رئیسی بود
ایشان در تبیین ویژگی‌های برجسته آقای رئیسی، مردمی بودن او را خصوصیتی بسیار مهم و الگویی حقیقی برای همه مسئولان خواندند و گفتند: رئیسی عزیز به مردم احترام می‌گذاشت و با حضور در میان مردم، حقایق و نیاز‌ها را لمس می‌کرد و حل مشکلات و تأمین نیاز‌های توده‌های مردم را محور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار می‌داد. 
رهبر انقلاب ویژگی «با مردم بودن» را خواست اسلام از مقامات و مسئولان خواندند و با استناد به فرمان امیرمؤمنان (ع) به مالک اشتر افزودند: حضرت امیر (ع) به مالک تأکید می‌کند محبوب‌ترین کار‌ها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی توده‌های مردم را جلب کند، چراکه در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمنی و ایجاد وحدت، همین توده‌های مردم یار تو هستند نه خواص و ویژه‌خوارانی که توقعشان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آن‌ها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود. 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: همین حقایق و ویژگی‌ها را از توده‌های مردم در دفاع مقدس و دیگر عرصه‌ها دیده‌ایم و شهید رئیسی همین خط و روش امیرمؤمنان (ع) را دنبال می‌کرد که این نیز باید برای همه الگو باشد. ایشان اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی را دیگر خصوصیات برجسته شهید رئیسی خواندند و گفتند: در دوره‌های مختلف با مسئولان در این باره صحبت کرده‌ایم، کسی هم مخالف نبود؛ اما انسان می‌فهمد که رئیسی از بُن دندان به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد داشت. صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی و «پرهیز از بیان حرف‌های دوپهلو یا ملاحظه خوشامد دیگران»، ویژگی دیگر رئیس‌جمهور شهید بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.   رئیسی به آنچه می‌گفت  در عمل نیز پایبند بود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: رئیسی به آنچه با صراحت می‌گفت، در عمل نیز پایبند بود؛ مثلاً در اولین مصاحبه از او سؤال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار می‌کنید، پاسخ داد «خیر» و تا آخر هم به همین خط صریح و روشن پایبند بود. خستگی‌ناپذیری از کار، یکی دیگر از ویژگی‌های شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب از آن تمجید کردند. ایشان گفتند: من مکرر به رئیسی توصیه می‌کردم برای ادامه بدون مشکل فعالیت‌ها قدری استراحت کند، اما او می‌گفت «از کار خسته نمی‌شوم» و واقعاً هم خسته نمی‌شد و این ویژگی عملی، حقیقتاً تعجب‌آور بود. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مأیوس نشدن شهید رئیسی از مشکلات و زخم زبان‌ها افزودند: انسان غالباً از ناسپاسی یا انتقاد دیگران بدش می‌آید و دلسرد می‌شود، اما رئیسی با وجودی که رنج می‌برد و گاهی هم به من شکایت می‌کرد، هیچ گاه از این مسائل مأیوس و از پیگیری کار‌ها دلسرد نمی‌شد.   رئیسی اهل تعامل بود، اما از موضع عزت
رعایت همزمان تعامل و عزتمندی نیز از جمله خصوصیات برجسته آقای رئیسی بود که رهبر انقلاب به تبیین آن پرداختند: رئیسی به اصل ارتباط عقیده داشت و اهل تعامل بود، اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دورکننده بحث می‌کرد که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین می‌گرفت و امتیاز می‌داد. 
رهبر انقلاب افزودند: تعامل رئیس‌جمهور شهیدمان از موضع عزت با همه کشور‌هایی که امکان داشت و با اولویت همسایگان، باعث شد پس از شهادت او، چند نفر از سران برجسته جهان در پیام‌های تسلیت از رئیسی به عنوان یک چهره برجسته یاد کنند نه سیاستمدار عادی. «اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ» از جمله انتقال آب دریا به شهر‌های تشنه آب و «بردباری و صبوری و مدارا»، دو ویژگی عملی دیگر شهید رئیسی از دیدگاه رهبر انقلاب بود. ایشان افزودند: رئیسی از اختلافات، اوقاتش تلخ می‌شد، اما با همه مدارا می‌کرد. در یک مورد هم که اختلافی جدی وجود داشت و ممکن بود دعوای بزرگی در کشور راه بیفتد، به ایشان گفتم مطلقاً عکس‌العمل نشان ندهد؛ برایش سخت بود، اما عکس‌العملی نشان نداد و مدارا کرد.   رئیسی مجموعه‌ای از فضائل فکری قلبی و عملی بود
آخرین ویژگی برجسته شهید رئیسی که مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفت، «معنویت و ذکر و دعا و توسل» رئیس‌جمهور سیزدهم بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان گفتند: این ویژگی‌ها برای تبیین یک الگو و ثبت در تاریخ بیان شد تا معلوم شود رئیس قوه مجریه می‌تواند مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی داشته باشد و آن‌ها را در عملکرد حاکمیتی و فردی خود دنبال کند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از اعضای هیئت دولت در همراهی و همکاری با آقای رئیسی، گفتند: اگر همکاری شما نبود، طبعاً این فعالیت‌ها امکان پذیر نمی‌شد. 
رهبر انقلاب با تشکر ویژه از آقای مخبر- هم به خاطر همراهی با دولت سه‌ساله شهید رئیسی و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرایی کشور بعد از شهادت رئیس‌جمهور- گفتند: تا آخرین لحظه کاری به این فعالیت‌ها ادامه دهید که این نیز یک الگوست؛ البته طبعاً تشکیلات دولت تغییراتی خواهد کرد، اما خدمات شما نه تنها در چارچوب عناوین و مدیریت‌های خاص بلکه در همه شرایط می‌تواند ادامه یابد. رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان بار دیگر از مردم و کار و تلاش مسئولان دولتی، وزارت کشور، رسانه ملی و نیرو‌های انتظامی و امنیتی برای برگزاری خوب و بدون حادثه انتخابات صمیمانه تشکر کردند و گفتند: در برخی کشور‌های دنیا، انتخابات با دعوا و یقه‌گیری همراه است؛ در حالی که در کشور ما انتخابات به بهترین وجه برگزار شد.   گزارش مخبر از فعالیت‌های سه ساله دولت سیزدهم
در ابتدای این دیدار آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری، درهم تنیدگی مدیریت و معنویت را از بزرگ‌ترین ویژگی‌های شهید رئیسی دانست و با اشاره به نگاه جامع و اولویت‌دار او در حل مسائل کشور، تکیه به توان داخلی، عدم احساس بن‌بست و یأس، تعامل کم‌نظیر با همه مسئولان و آحاد مردم و پرهیز جدی از حواشی را از دیگر خصوصیات برجسته رئیس‌جمهور شهید برشمرد. 
مخبر با اشاره به شرایط کشور در تابستان سال ۱۴۰۰، اقدام برای رفع «تورم به جامانده از دهه نود، بدهی سنگین دولت دوازدهم، کاهش سرمایه‌گذاری و رکود و شرطی‌شدن اقتصاد» را اولین برنامه دولت سیزدهم در آغاز کار خواند و با ارائه آمار مقایسه‌ای از عملکرد دولت شهید رئیسی با دولت پیش از خود در زمینه‌هایی، چون «تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده، نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد پایه پولی، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، آبرسانی و تولید برق، رشد صنعت، احیای کارخانه‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ترانزیت، یارانه نقدی، طرح‌های معیشتی و بیمه سلامت»، به فراهم شدن تمام ملزومات برای رشد اقتصادی در سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی دولت سیزدهم برای رشد اقتصادی در سال جاری، ۸ درصد است که اگر همین روند ادامه یابد، تردیدی برای تحقق آن وجود ندارد. 
سرپرست ریاست جمهوری در انتهای سخنانش با بیان اینکه کابینه شهید رئیسی تا روز آخر به خدمت به مردم ادامه می‌دهد، افزود: در این ایام نرخ ارز و بازار نیز ثبات داشت و با وجود فرصت کم برای برگزاری انتخابات، این کارزار سیاسی بدون هیچ گونه مشکل یا اعتراضی با موفقیت به پایان رسید.