ربات‌های غریق نجات

[سیما فراهانی] هلال‌احمر هر بار برای نجات جان انسان‌ها که اصل مهم فعالیت‌هایش است، روش‌های به روز و تازه‌ای را به‌کار می‌برد. این جمعیت برای حفظ جان مردم و مراقبت از آنها هر بار درخشان‌تر و موفق‌تر از قبل عمل می‌کند و این بار نیز به سراغ ابزار نوین‌تری رفته است تا بتواند از خطر جلوگیری کند. بهره‌گیری از ابزارهای نوین، هم سرعت امدادرسانی را افزایش می‌دهد و هم کیفیت خدمات را بیشتر می‌کند. در سال‌های گذشته همکاری بسیار خوب و موفقی بین هلال‌احمر و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده و در این مسیر بهره‌گیری از ایده‌های جدید نخبگان در راه دستیابی به تولیدات تازه، بسیار مؤثر بوده است. با توسعه علم و دانش، هم ابزارها و هم ساختارهای امدادونجات تغییر خواهد کرد. در کنار همه اینها ربات‌های امدادگر نقشی اساسی در امدادونجات خواهند داشت. دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، سال گذشته تأکید کرد: «استفاده از نخبگان در هلال‌احمر یک هدف اصلی است. استمداد ما از نخبگان کشور این است که دانش خود را در جهت بهبود عملیات‌های امدادونجات و اقدامات بشردوستانه در اختیار هلال‌احمر قرار دهند تا سرعت و کیفیت خدمات ما افزایش یابد و سرانه رضایت خدمت‌گیرندگان از هلال‌احمر بیشتر از پیش شود.»  حالا هلال‌احمر در اقدامی تازه در زمینه به‌روزرسانی تجهیزات برای حفظ جان انسان‌ها، از ربات‌های امدادگر در سواحل شمالی کشور استفاده کرده است. ربات‌هایی که به جای غریق نجات، به سراغ انسان‌ها می‌رود و آنها را از مرگ نجات می‌دهد. صبح دیروز بود که مدیرعامل هلال‌احمر گیلان از تشکیل تیم‌های رباتیک امدادونجات هلال‌احمر استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «ربات های نجاتگر به کمک نیروهای عملیاتی هلال‌احمر گیلان می آیند.»

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید انبوه ربات‌های نجاتگر
هادی سلیمی، از پایان نخستین مانور کاربردی ربات نجاتگر جمعیت هلال‌احمر استان گیلان در جریان مانور پویش ملی «غرق نشویم» در نوار ساحلی خزر خبر داد و گفت: «ما باید تمام تلاش و برنامه‌ریزی‌مان بر این اصل استوار باشد که نباید جان انسان‌ها را به خطر بیندازیم. به همین منظور از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید انبوه ربات‌های نجاتگر در حوادث و بحران‌های گوناگون استفاده خواهیم کرد.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان با اشاره به‌وجود توان داخلی در این بخش، افزود: «در جریان برگزاری جلسات کارشناسی با چند شرکت دانش‌بنیان داخلی و دانشگاه علمی کاربردی در استان در این خصوص به توافقاتی رسیده‌ایم. در نمایشگاه سازمان مدیریت بحران در تهران از این ربات‌ها رونمایی شد که تحسین و حمایت مسئولان مربوطه را در پی داشت.»
سلیمی در ادامه از راه‌اندازی دبیرخانه امدادونجات رباتیک در استان گیلان خبر داد و اضافه کرد: «این دبیرخانه به ارزیابی ایده‌های موجود در این زمینه می‌پردازد و به‌زودی تیم‌های رباتیک امدادونجات هلال‌احمر استان را تشکیل می‌دهیم.»



وی به متنوع بودن محصولات ارائه شده در رابطه با ربات‌های امدادگر در این دبیرخانه اشاره کرد و افزود: «این ربات‌ها براساس محیط‌های جغرافیایی و جنس حوادث در موقعیت‌های شبیه‌سازی‌شده ارزیابی می‌شوند که درصورت موفقیت به تولید خواهند رسید. جهان در حال حرکت به سمت تکنولوژی‌های پیشرفته است که این امر باعث کاهش زحمات نیروی انسانی خواهد شد.»
سلیمی با تأکید بر اهمیت استفاده از علوم و فناوری‌های نوین، اضافه کرد: «استفاده از علوم نوین که یکی از شاخه‌های آن علم رباتیک است، علاوه بر کاهش آسیب‌ها و خطراتی که حین کار به افراد وارد می‌شود، راندمان فعالیت‌ها را افزایش داده و از سوی دیگر دستاوردهای مثبتی به همراه خواهد داشت.»

تغییر رفتار اجتماعی مردم در آموزش و پیشگیری اثربخش بود
هادی سلیمی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیات دیگری از این طرح را روایت کرد و در این‌باره گفت: « بحث سواحل در استان‌های شمالی کشور یکی از موضوعات مهم برای هلال‌احمر است. دریا و تفریحات مردم در کنار سواحل، موضوعی است که دستگاه‌های امدادی و حاکمیت را درگیر می‌کند. در گذشته پیش از اینکه رئیس‌جمهور شهیدمان، بحث آزادسازی سواحل برای مردم را مطرح کند، مغروقین زیادی داشتیم. بحث استفاده مردم از سواحل یک امر طبیعی است. رئیس‌جمهور شهیدمان، بحث ورود و دخالت هلال‌احمر را مطرح کرد و این موضوع در اولویت قرار گرفت. در نهایت با دستور دکتر کولیوند و همچنین به‌دلیل مسئولیت اجتماعی هلال‌احمر که نجات جان انسان‌هاست ما وارد عمل شدیم. در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر و بخش‌هایی که ساحل دارند طرح‌های مختلفی راه‌اندازی شد. ما هر ساله شاهد فوتی افراد زیادی بودیم. سال گذشته با دستور دکتر کولیوند کمیته کاهش مغروقین در سواحل تشکیل شد. بعد از آن اعضای جوان هلال‌احمر، در سواحل حضور پیدا کردند و با اطلاع‌رسانی و پیشگیری، در نهایت موفق شدیم 75درصد غرق‌شدگی را در سواحل استان گیلان کاهش دهیم. این آمار نسبت به سال 1401بود که سالی کرونایی بود و محدودیت‌های بسیار زیادی در سواحل داشتیم. یعنی اگر سالی عادی بود آمار کاهش مغروقین بیشتر هم می‌شد. قبل از ایام کرونا 150تا 160نفر در سواحل غرق می‌شدند. ما در حوزه پیشگیری اقدام کردیم. شعار ما در جمعیت و اعضای داوطلبان این است که خانواده خود را ایمن نگه دارید. بنابراین در سواحل آموزش سی.پی.آر را برقرار کردیم. مردم ترغیب می‌شدند که آموزش ببینند. چون به آنها می‌گفتیم اگر یکی از افراد خانواده‌تان در سواحل غرق شد خودتان می‌توانید درصورت نیاز، آنها را احیا کنید. وقتی این مسائل را آموزش می‌دهیم دو هدف داریم، یکی رسالت سازمانی خود را انجام می‌دهیم تا مردم خودشان بی‌گُدار به آب نزنند یا آموزش‌های لازم را ببینند تا درصورت خطر وارد عمل شوند. یکی دیگر از اهداف‌مان هم این است که همکاران ما خودشان در مراقبت از ساحل با لباس هلال‌احمر وارد عمل شوند. اگر فردی بی‌احتیاط بود او را هدایت کنند و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و سواحل را امن کنند. ما با همین اقدامات سال گذشته 4هزار نفر را نجات دادیم. مردم آموزش دیدند و تغییر رفتار اجتماعی مردم در آموزش و پیشگیری اثربخش بود و باعث شد مغروقین کمتری داشته باشیم.»

شاهد نجات جان انسان‌ها از طریق ربات‌ها خواهیم بود
سلیمی در ادامه صحبت‌هایش به ورود ربات‌های امدادگر در سواحل برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: «امسال طرح «زیرو» یا همان «صفر» را دنبال می‌کنیم. می‌خواهیم تعداد غرق‌شدگان صفر باشد. بنابراین در اقدامی جدید بحث ورزش در سواحل را راه‌اندازی کردیم. معمولا در سواحل دو گروه بیشتر غرق می‌شوند یکی سالمندان که آشنا نیستند و آمادگی جسمانی زیادی ندارند که با همین ورزش‌ها می‌توانند آمادگی جسمانی لازم داشته باشند. هم‌اکنون 10 تیم ورزش‌های آبی را در سواحل آموزش می‌دهند. دومین گروه هم کودکان هستند که از دید والدین دور می‌شوند. سال گذشته از 9غرق‌شده‌ای که در سواحل گیلان داشتیم 50درصدشان را کودکان تشکیل می‌دادند. بنابراین فضای بازی کنار ساحل قرار دادیم، ایستگاه نقاشی و تاب و سُرسُره را در نقاط خطرآفرین راه‌اندازی کردیم تا کودکان سرشان به بازی گرم شود و وسوسه شنا در آب نداشته باشند، اما آخرین پازل ما مربوط به به‌روزرسانی تجهیزات‌مان است. ما با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد همکاری شدیم تا ناجی ربات، کنار آب قرار دهیم. این ناجی ربات همانند یک حلقه نجات خودش را به فرد مغروق می‌رساند، فرد هم با وصل شدن به آن، خودش را نجات می‌دهد. این ربات تحت کنترل نیروهای ماست. وقتی فردی در حال غرق شدن باشد، به جای اینکه نیروی انسانی به آب بزند و خودش هم در خطر قرار بگیرد یا زمان بیشتری از دست برود، این ربات‌ها وارد آب می‌شوند و در کمترین زمان خود را به فرد مغروق می‌رسانند تا او را نجات دهند. وقتی نیروی انسانی برای نجات وارد آب شود، تجهیزات زیادی نیاز دارد که همه اینها هزینه‌بر هستند. این ربات‌ها در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند. همین اقدامات ما باعث شده که تا امروز هیچ فوتی در سواحل نداشته باشیم. فعلا این ربات در سواحل رشت فعال شده و تولید یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است. هدف‌مان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و فعلا داریم این ربات را آزمایش می‌کنیم. اگر اثربخشی آن تأیید شود، از سال بعد تولید بیشتری از آنها خواهیم داشت. همچنین اگر ایرادی هم داشت مطرح می‌کنیم تا برطرف شود و به‌زودی شاهد نجات جان انسان‌ها از طریق این ربات‌ها خواهیم شد.»