اخبار کوتاه


تماس تلفنی بن سلمان با پزشکیان
خبرگزاری عربستان سعودی دیروز (چهارشنبه) از تماس تلفنی ولیعهد این کشور با رئیس جمهور منتخب ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری «واس» در این باره گزارش داد: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تماس تلفنی با دکتر «مسعود پزشکیان» برقرار کرد و پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت. طبق این گزارش، بن سلمان و پزشکیان در این تماس تلفنی پیشرفت در سطح روابط دوجانبه میان ایران و عربستان را ستودند. ۲ طرف همچنین بر ضرورت توسعه همکاری میان عربستان و ایران در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. دکتر پزشکیان نیز مراتب تشکر و قدردانی خود را از ولیعهد عربستان به خاطر احساسات خوب وی ابراز داشت. بن سلمان پیشتر نیز در پیامی پیروزی پزشکیان در انتخابات را به وی تبریک گفته و نسبت به توسعه همکاری میان ایران و عربستان در دوره ریاست جمهوری وی ابراز امیدواری کرده بود.

موضع خصمانه مشاور نخست وزیر جدید انگلیس علیه ایران
یک مشاور نظامی کر استارمر که از سوی این نخست وزیر جدید انگلیس به سرپرستی یک بررسی راهبردی وضعیت دفاعی این کشور منصوب شده، مدعی شد چین عامل ایجاد یک تهدید «مرگبار» علیه لندن است. «جورج رابرتسون»، مسئول اجرای این تحقیق و بررسی راهبردی که سابق بر این دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بوده در گفتگو با خبرنگاران همزمان با آغاز این تحقیقات دست به اتخاذ موضعی خصمانه علیه روسیه، چین، ایران و کره شمالی زده و مدعی شد «این چهار کشور تهدیداتی مرگبار را متوجه بریتانیا می‌کنند.» رابرتسون ادعا کرد: «ما با یک گروه مرگبار چهارگانه از کشورهایی مواجهیم که همکاری میان خود را هر چه بیشتر افزایش می‌دهند.» به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، این اظهارات رابرتسون و نتایج تحقیقاتی که او پیگیری می‌کند بازتاب دهنده سیاست‌هایی که دولت جدید حزب کارگر در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد خواهند بود. بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس گزارش نهایی تحقیقات او در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی انتشار پیدا کرده و به موجب آن مشخص می‌شود که هدف تعیین شده از سوی استارمر مبنی بر صرف ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برای بودجه نظامی چه زمانی محقق خواهد شد.

پرونده پرچالش حج ۱۴۰۳ بسته شد



پرونده حج ۱۴۰۳ با بازگشت ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر ایرانی از عربستان درحالی بسته شد، که به دلیل بروز برخی مسائل، از جمله بازداشت و بازگرداندن برخی از زائران به کشور و همچنین شمار فوتی‌ها بر اثر گرما، آن را به یکی از پرچالش‌ترین پرونده‌های حج تبدیل کرد. حج ۱۴۰۳ با اعزام نخستین کاروان‌ها از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد. گفته شده بود قرار است با مجوز عربستان، پروازهای حج توسط دو شرکت هواپیمایی ایران (هما و معراج) انجام شود، اما تا پایان حج، جابه‌جایی زائران فقط توسط یک شرکت هواپیمایی (هما) انجام شد. استفاده از یک شرکت هواپیمایی برای انتقال ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر در ۶۲ روز، تاخیرها را گاه به هفت ساعت رساند و در برنامه انتقال و بازگشت زائران، جابه‌جایی‌ها را ایجاد کرد، چنانکه در ابتدا گفته شده بود زائران تا ۱۸ تیرماه به ایران بازمی‌گردند، اما انتقال آنها تا بامداد ۲۴ تیرماه طول کشید. با این حال، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پایان عملیات پروازها حج، آن را در رسته آرام‌ترین و منظم‌ترین عملیات‌های پروازی حج تمتع قرار داد و درباره تأخیرها نیز گفت: «میانگین تأخیرهای رفت و برگشت حج ۴۰ دقیقه بود که رکورد جدیدی در میزان کمترین تأخیر در انجام پروازهای حج در سال‌های گذشته بود.»

تعداد شهدای نوار غزه
به ۳۸هزار و ۷۹۴ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را منتشر و اعلام کرد که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) تاکنون، ۳۸ هزار و ۷۹۴ نفر در این منطقه به شهادت رسیده اند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته، مرتکب ۴ مورد کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۸۱ نفر شهید و ۱۹۸ نفر دیگر هم مجروح شدند. طبق این گزارش، با احتساب این عدد، تعداد شهدای نوار غزه از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۳۸هزار و ۷۹۴ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۹ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. این خبر در حالی منتشر می شود که سازمان پزشکان بدون مرز بتازگی در بیانیه ای درباره وضعیت فاجعه بار بیمارستان های نوار غزه هشدار داد و اعلام کرد که بیمارستان های این منطقه فاقد ابتدایی ترین امکانات هستند و در نتیجه تداوم این وضعیت، هر ثانیه، تعداد بیشتری از مردم جان خود را از دست می دهند.

تاکید مصر بر لزوم
برقراری آتش‌بس فوری در غزه
رئیس‌جمهور مصر خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی جهت برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تماس تلفنی از پتر پاول، رئیس‌جمهور چک دریافت کرد و ۲ طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر تمایل خود به توسعه همکاری دوجانبه در شماری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه از جمله تحولات غزه تاکید کردند. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، رئیس‌جمهور مصر در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت دستیابی به راهکارهای مسالمت‌آمیز برای بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد. عبدالفتاح السیسی همچنین خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی جهت برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه و ارسال فوری کمک‌های امدادی به ملت فلسطین برای مقابله با اوضاع فاجعه‌بار انسانی شد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان برای دهمین ماه، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد.