پیام قاطع تهران برای آینده صلح و جنگ در جهان


گروه سیاسی: علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران که از روز دوشنبه (25 تیر) در صدر هیاتی برای شرکت در نشست شورای امنیت در خصوص فلسطین و همچنین نشست شورای امنیت در زمینه چندجانبه گرایی وارد نیویورک‌ شده، پیام قاطع تهران را به جامعه جهاین مخابره کرد.
به گزارش «تجارت»، باقری ظهر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «همکاری چند جانبه در راستای نظام جهانی پایدارتر، دموکراتیک تر و عادلانه تر» سخنرانی کرد و گفت: چندجانبه‌گرایی، مستلزم احترام به تقسیم کار میان ارکان ملل متحد است. دست‌اندازی خزنده شورا به مسایل ورای دستور کارش، که به وضوح در منشور تشریح شده، تمامیت منشور به عنوان یک معاهده بین دولتی را به مخاطره می‌اندازد و شورا را از کارکرد مناسبش منحرف می‌کند. علاوه بر این، «اعضای ملل متحد توافق کردند که تصمیمات شورای امنیت وفق منشور را پذیرفته و اجرا کنند». در اینجا، می‌خواهم به قطعنامه‌های ناعادلانه تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اشاره کنم که نتیجه ادعاهای بی‌اساس آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، در تعارض با حقوق ایران تحت معاهده عدم اشاعه و ناقض حقوق بشر بنیادین مردم کشور من بود. تأکید می‌کنم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آن گروه از اعضایی که نقش اساسی در تحمیل آن تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند، نمی‌توانند از مسؤولیت خود در قبال نقض حقوق مردم ما شانه خالی کنند. او تصریح کرد: اقدامات قهری یک‌جانبه به شکل تحریم‌های فراسرزمینی کماکان مظهر یک‌جانبه‌گرایی افراطی و غیرانسانی است. آمریکا و متحدان غربی‌اش که آن تحریم‌ها را اجرا می‌کنند، باید برای ویرانی، مرگ و رنج‌ بی‌پایان ملت‌های تحت تحریم از جمله مردم کشور من پاسخگو شوند. دو نشست شورای امنیت به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ‌ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، برگزار می شود.

امیدواری تهران برای تعمیق مشارکت راهبردی با روسیه
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی دیدار در نیویورک، آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای رایزنی کردند. باقری با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، روند پیشبرد روابط دوجانبه را در مسیری درست ارزیابی کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد فرایند تشریفات قانونی نهایی‌سازی اسناد مهم در دستورکار همکاری‌های دوجانبه به ویژه معاهده جامع مشارکت راهبردی و توافقات همکاری میان دوطرف از جمله بهره‌گیری از ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی هر چه زودتر به سرانجام برسد. در رایزنی درخصوص تحولات منطقه و غزه، سرپرست دستگاه دیپلماسی بر لزوم جلوگیری هر چه سریع تر از ادامه جنایات و حملات صهیونیست‌ها بر علیه مردم مظلوم غزه تاکید کرد. او بی‌توجهی به این موضوع و گسترش حملات رژیم صهیونیستی را منشا تنش تصاعدی بحران در منطقه عنوان کرد. باقری در واکنش به برنامه روسیه برای طرح مساله فلسطین و جنایات صهیونیست ها در جنگ غزه در مدت ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت، از تلاش‌های روسیه تقدیر کرد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود ضمن تبریک مجدد بابت برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران و با ابراز خرسندی از روند همکاری‌های دوجانبه، پیشبرد موضوعات در دستور کار با ایران را مورد اهتمام رهبران روسیه دانست. سرگئی لاوروف با اشاره به نگرانی مشترک روسیه درباره احتمال گسترش دامنه درگیری و تجاوز فراگیر صهیونیست‌ها از جمله به لبنان، اعلام داشت که کشورش به دنبال جلوگیری از چنین رویدادی است و بر مسئولیت همه طرف‌ها در این زمینه تاکید کرد. در این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نشست‌های سه‌جانبه منطقه‌ای تبادل‌نظر و نسبت به برنامه‌ریزی لازم اقدام شد.

لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها



علاوه بر دیدار با سرکئی لاوروف؛ سرپرست وزارت خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی جدید در منطقه هشدار داد. «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه با بیان اینکه «صهیونیست‌ها نمی‌توانند شکست‌های غزه را با توسعه جنگ افروزی در دیگر مناطق در سطح منطقه جبران کنند بلکه بیشتر خود را در باتلاق مخاطرات بسیار جدی‌تر فرو می‌برند»، هشدار داد: «لبنان زنده کننده شکست‌های تاریخی برای صهیونیست هاست، چه در سال ۲۰۰۰ و چه ۲۰۰۶؛ لذا، لبنان قطعا جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود». باقری که پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ سوالی درباره تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان و ادعاهای این رژیم و نیز واکنش جمهوری اسلامی ایران گفت: «این تجربه‌ ثابت شده است، هر چه که صهیونیست‌ها بیشتر در منطقه تنش‌آفرینی کنند و بیشتر جنایت انجام دهند، خودشان را در باتلاق تهدیدات و مخاطرات جدی‌تر فرو می‌برند».

هشدار صریح ایران نسبت به آتش‌افروزی در منطقه
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، ۲ طرف پیرامون روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. باقری ضمن تبریک مجدد به مجارستان برای آغاز ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا، اظهار داشت که روابط ایران و مجارستان همواره مثبت و رو به جلو بوده است. او بر ضرورت تقویت ثبات منطقه و جلوگیری از گسترش تنش‌ها تأکید کرد و به تهدیدات اخیر علیه لبنان و جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین اشاره کرد. باقری هشدار داد که هرگونه تنش‌آفرینی جدید در منطقه به ضرر آتش‌افروزان خواهد بود.

اراده جدی ایران برای گسترش روابط با کویت
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه دیدارها و رایزنی‌های خود در نیویورک با عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت، دیدار و گفتگو کرد. باقری با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان و روابط نزدیک دو کشور، همکاری نزدیک بین ایران و کویت و دیگر کشورهای منطقه را عاملی برای تقویت ثبات و استقرار پایدار در منطقه دانست. سرپرست دستگاه سیاست خارجی کشورمان با اشاره به سیاست دولت شهید آیت‌الله رئیسی در تحکیم روابط با همسایگان به عنوان یک اولویت اصلی در سیاست و روابط خارجی، تقویت اعتماد متقابل را نقطه شروع تعامل میان کشورهای همسایه دانست. وی همچنین تحکیم پیوندهای اقتصادی میان ایران و کویت را لازمه تقویت روابط دو طرف عنوان کرده و بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با کویت تأکید کرد. عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار به اشتراکات تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی بین دو کشور و مردم اشاره کرد و بر آمادگی دولت کویت برای توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود.

آمریکا به برجام بازگردد رفتار محترمانه خواهیم داد
علاوه بر دیدارهای باقری، ناصر کنعانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا در دولت‌های جدید دو کشور یادآور شد:‌ دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای در ارتباط با ملت ایران در پیش گرفته است. وی تصریح کرد: دولت آمریکا حتی به بزرگترین توافق بدست آمده از یک رویکرد دیپلماتیک چندجانبه یعنی توافق برجام هم پایبند باقی نماند و به طور غیرقانونی از آن خارج شد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ به اعتقاد من، زمانی شرایط در روابط ایران و آمریکا تغییر خواهد کرد که آمریکا در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران تغییر اساسی و ملموسی ایجاد کند. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد:‌ تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی ایران نشان داد که جمهوری اسلامی ایران تسلیم فشار نخواهد شد اما به یک رفتار منطقی و درست و به رفتار احترام‌آمیز پاسخ متناسب خواهد داد کنعانی تأکید کرد:‌ در این زمینه، بیش از هر چیز، انتظار آن است که دولت آمریکا،‌ چه دولت فعلی و چه دولت آینده آمریکا به تعهدات خود در خصوص توافق برجام برگردد و پایبندی خود را در عمل به این توافقات نشان دهد.