بازگشت بورس به مرز تعادل


گروه اقتصاد کلان: در روزهای پایانی دولت سیزدهم به نظر می رسد تصمیم جدیدی به نفع بازار یا به ضرر بازار گرفته نخواهد شد و اگر گرفته بشود هم از تضمین اجرایی نزدیک به صفری برخوردار خواهد بود. به گزارش تجارت، کارشناسان معتقدند به نظر می رسد تا آمدن دولت جدید بسیاری از فعالان بازار تماشاگر هستند، وجود دو روز تعطیلی در وسط این هفته کمی بازار سرمایه را به دور از هیجانات همراه کرد و این موضوع ررا هم می توان در ارزش معاملات به وضوح دید.
البته اخبار مثبت حول بازار همچنان زیاد است و می توان به روند فعلی بازار بسیار امیدوار تر از روند های قبلی بود. از سوی دیگر همچنان سهم های کوچک و متوسط مورد توجه هستند و سهم های بزرگ در تعادل به سر می برند . از سوی دیگر رشد خزنده و آرام دلار نیما هم نکته ای است که بسیاری از فعالان بازار این روزها از آن غافل هستند و به نظر این رشد خزنده تاثیرات خودش را در گزارشات فصل های بعدی شرکت ها نشان خواهد داد. نرخ دلار نیما طی همین مدت 43600 را لمس کرد و به سمت کاهش اختلاف با دلار آزاد پیش می‌رود و این اختلاف به دی ماه سال قبل رسیده و شرایط رفته رفته در حال منطقی‌تر شدن است و حتی به نظر با استقرار دولت جدید این فضا منطقی‌تر و این فاصله کمتر خواهد شد. از سوی دیگر در نرخ بهره نیز تغییرات جدیست از دخالت‌های بانک مرکزی گرفته شود. کنترل جریان نرخ بهره یکی از مهمترین دستاوردهای مدت اخیر بازار بود که آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و زیر سایه سیاست گم شد اما از این پس به نظر این دو عامل می‌تواند نقش آفرینی ویژه و خاصی را برای بازار به همراه داشته باشد. یک نکته خاص دیگر را نیز باید به بحث مذکور اضافه کرد. باید گفت به نظر می رسد ترامپ موفق خواهد شد که دموکرات‌ها را شکست بدهد و این یک اتفاق عجیب و خاص برای بازار ما خواهد بود و از همین حالا باید استراتژی هایی را برای آن روز در نظر گرفت. گزارش‌های میان دوره‌ای ،برگزاری مجامع و گزارش‌های ماهانه و در نهایت رفت و آمد نمادها مهمترین اتفاق بازار خواهد بود که نبض اتفاقات و رویدادها را به دست می‌گیرد و طول موج ایجاد شده ناشی از تحولات بنیادی بازار قوی نیست ولی روی سهم های کوچک اثار قوی دارد. گزارش‌های سه ماهه گزارش‌های قوی برای بازار نخواهد بود.. هرچه تیم اقتصادی سریعتر مشخص شود و با اظهار نظرهای خود کار را آغاز کند تکلیف بازار روشن‌تر خواهد بود به نظر رفتار فعلی بازار که میلی به رشد ندارد توجیه پذیر است و البته همه در انتظار یک چرخش بزرگ در سیاست‌های اقتصادی هستند که می‌تواند بازار را نیز خوشبین کند.

کاهش خروج پول حقیقی از بورس تهران



اما روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 29 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روزهای پیشین کاهش چشمگیری داشته است. دیروز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی، وپاسار، ثفارس و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شتران، انرژی، شاوان، فزر، وآفر، وآذر و خنور تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای شتران، وپاسار و حکشتی نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وپارس، ومعادن و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شاوان، فزر و شرانل بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای بساما، بپاس و مادیرا نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد فملی بیشترین تراکنش را داشت و شتران و ثامان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، شفام و معین بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 988 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 472 میلیارد تومان بود که 27 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 871 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 179 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و فزر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شفام و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام زملارد با تعداد 260 میلیون و 531 هزار و 223 سهم در صدر قرار گرفته است. فملی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. دو نماد بترانس و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات چهارشنبه، 39 نماد صف خرید داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 141 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 18 درصدی به رقم 151 میلیارد تومان رسید.
تحلیل روز چهارشنبه
پایان بورس دیروز در حالی رقم خورد که از فشار فروش در بازار سهام کاسته شد و شاخص‌های بورسی در محدوده مثبت نوسان ایستادند. با این حال، معاملات بازار سهام همچنان با قدرت کمی بسته می‌شود؛ چراکه حجم و ارزش معاملات، روند نزولی داشته‌اند. پایان بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز شاخص کل با افزایش هزار و 557 واحدی که معادل 0.07 درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 202 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز بالا رفت؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 825 واحد که معادل 0.12 درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح 704 هزار واحدی رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری، حجم معاملات را پنج میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و 959 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
برخلاف روند روز معاملاتی گذشته ورود و خروج پول حقیقی، این عدد در معاملات دیروز مثبت بود. به طوری که در پایان بورس امروز حدود هشت میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شده است. موضوع دیگری که باید عنوان کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 68 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. در جریان معاملات دیروز سه سهم فملی، شتران و فزر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های زملار، شتران و شستا به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند.
همچنین سهم فملی نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. همچنین قلرست با افزایش 6 درصدی بیشترین بازدهی و ودی با افت 10.53 درصدی کمترین بازدهی روز را از آن خود کرده‌اند. بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های انرژی، شاوان و فزر تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات دیروز سهم‌های انرژی، شاوان و فزر ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند پول هوشمند از نمادهای توریل، شیراز و بوعلی خارج شده است. شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شرنگی، لخزر و ثفارس رقم خورد.
همچنین سآبیک در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد غگیلا بود.