اجازه دهید کار دست خود پزشکیان باشد

جوان آنلاین: بی‌گمان شکل کار دولت جدید در انتخاب وزیران مشابهت‌هایی با دولت‌های گذشته دارد و همیشه بحث از کمیته‌ها یا گروه‌های انتخاب وجود داشت،، اما وقتی شکل کار کمی افراطی شود تا آنجا که دستمایه طنز تفکیک «هیئت» از «دولت» قرار گیرد و همه اعتماد و حضور و تضمین این انتخاب‌ها در ذیل عنوان «شورای راهبری» به کسی سپرده شود که روزگاری امضای یک امریکایی برایش تضمین بود و تضمین نشد، موجبات نگرانی‌های دلسوزان واقعی نظام را فراهم آورده‌ایم. به‌همین‌خاطر بیشتر کسانی که در سمت دیگر ماجرا با نگرانی به صحنه می‌نگرند و انتظار موفقیت دولت پزشکیان را که موفقیت نظام جمهوری اسلامی است، می‌کشند، اکنون می‌پرسند چرا خود دکتر پزشکیان در تلویزیون حاضر نمی‌شود و بگوید شورایی تشکیل داده‌ام و رئیسش فلان و اعضایش بهمان؟ مردم قطعاً دوست دارند که کار دست خود آقای رئیس‌جمهور باشد. حتی اگر ادعا شود که در پشت‌صحنه چنین است، چنانکه خود دکتر پزشکیان دیشب تأکید کرد که کار به او دیکته نمی‌شود، چه بهتر که در ظاهر نیز چنین باشد. مردم انتظار دارند پزشکیان را در تلویزیون و مشغول عرضه سازوکار انتخاب وزیران ببینند، نه فی المثل در سوپرمارکت در حال تماشای ظریف از تلویزیون حین تبیین این سازوکار! روز پنج‌شنبه نیز روزنامه جوان نوشت که آقای رئیس‌جمهور کار را با قوت در دست بگیر، اکنون به اطرافیان او می‌گوییم که اجازه دهید کار دست خود دکتر پزشکیان باشد..
 روند و نحوه انتخاب وزیران و مسئولان ارشد دولت‌چهاردهم به مرور وضوح بیشتری پیدا می‌کند. محمدجوادظریف به عنوان رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم با حضور در صداوسیما توضیحاتی را درباره نحوه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی وزارت ارائه کرد. او همچنین فهرست اسامی شورای راهبری دولت چهاردهم را هم اعلام کرد که برخی افراد حاضر در آن چندان با گفتمان اعلامی رئیس‌جمهور منتخب همسو نیستند. هرچند ظریف اعلام کرد که از شخصیت‌های سیاسی شناخته شده چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا خواستیم گزینه‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند، اما با بیان اینکه افراد باید با گفتمان رئیس جمهور همسو باشند، نشان داد که این اقدام تعارفی بیش نبوده است. 
 سکوت رئیس‌جمهور منتخب و فعال بودن برخی افراد اصلاح‌طلب که سابقه محکومیت‌های امنیتی هم دارند، این نگرانی را ایجاد کرده که به مرور پزشکیان در یک فضای کانالیزه قرار بگیرد. نگاهی به فهرست اعضای این شورا هم نشان می‌دهد که سوابق سیاسی آنان برسوابق تخصصی غلبه دارد و همین مسئله براین نگرانی دامن زده که خروجی شورا هم چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.   شورای سیاسی راهبری
پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب طی روز‌های گذشته برنامه‌های مختلفی را سپری کرد. مهم‌ترین برنامه او حضور در بین اصناف و بازاریان بود. بحث انتخاب کابینه هم داغ است. نکته مهم عدم ورود خود پزشکیان در این زمینه است. در حالی که برای افکار عمومی و مردم رأی‌دهنده به پزشکیان مسئله انتخاب اعضای کابینه و تشکیل دولت چهاردهم مهم است، خود رئیس‌جمهور منتخب در خصوص انتخاب کابینه توضیحی به افکار عمومی نداده است. سکوت رئیس‌جمهور منتخب این تلقی را در برخی ایجاد کرده که شاید او انتخاب وزیران را به افراد دیگری تفویض کرده است. ظریف بعد از توضیحات در تلویزیون با انتشار پیامی اعضای شورای راهبری را معرفی کرد. 


براساس اعلام ظریف محمد جواد آذری جهرمی، نورالدین آهی، رحمت‌الله بیگدلی، علی تاجرنیا، احمد ترک‌نژاد، سمیه توحیدلو، محمد رضا جلایی‌پور، محسن حاجی میرزایی، الیاس حضرتی، هادی خانیکی، علی ربیعی، محسن رنانی، محمد رهبری، فیاض زاهد، علی شکوری‌راد، ابراهیم شیخ، سید رضا صالحی امیری، محمد صدوقی، علی طیب‌نیا، محمد جواد ظریف، امین عارف‌نیا، علی عبدالعلی‌زاده، حسین عبده تبریزی، عباس عبدی، رئوف قادری، محمد قائم‌پناه، محمد کبیری، حسین‌مرعشی، شهیندخت‌مولاوردی، مصطفی مولوی و فاطمه مهاجرانی به عنوان اعضای شورای راهبری فعالیت می‌کنند. 
همان‌طور که ذکر شد، بخش زیادی از این افراد سوابق سیاسی و امنیتی دارند که چندان با رویکرد رئیس‌جمهور منتخب سازگار نیست و باتوجه به همین مسئله معلوم نیست که خروجی این افراد چگونه می‌تواند مورد تأیید پزشکیان باشد. رئیس‌جمهور بهتر است خود در مورد اصلی‌ترین مسائل دولت چهاردهم سخن بگوید و وارد میدان شود.
نمای نزدیک
 پزشکیان: طبق شاخص‌ها تصمیم می‌گیرم
مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، اما روز گذشته در نشست با رؤسای ستاد‌های اصولگرا، با تأکید بر به کارگیری افکار و سلایق مختلف گفت: قرار بود طبق شاخصه‌ها کار را ادامه دهیم و کسانی که نسبت به آن اعتراض دارند، یکی از شاخصه‌ها را اضافه یا یکی را حذف کنند و اگر هم شاخص درست است طبق آن افراد را معرفی کنید. بنده به تمام افراد از جمله آقای قالیباف، رضایی و حتی جلیلی هم گفتم افرادتان را معرفی کنید. اگر معتقدید شاخصی ضعیف است شما شاخص دیگری بگویید تا اضافه کنیم. طبق این شاخص‌ها همه افراد را جمع می‌کنیم و از میان آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم، با این روش دستمان پر است. وی در خصوص اینکه باید با توجه به شرایط تصمیم گرفت، گفت: من معتقدم باید متناسب با شرایط تصمیم بگیریم. به همین سادگی نمی‌توان نیروی انسانی و رفتار انسان‌ها را تغییر داد. ابتدا باید مهندسی کنیم بعد تصمیم بگیریم. اینکه برخی فکر کنند به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است، بنده شاخص‌هایی تعیین کردم و طبق آن‌ها تصمیم خواهیم گرفت. وقتی تصمیم گرفتیم کاری انجام دهیم باید طبق آن هدف و آن راه حرف بزنیم و رفتار کنیم و به طور کلی آن راه را برویم اگر کسی نمی‌خواهد باید کنار برود. من اعتقاد دارم باید طبق قانون که میثاق مشترک است رفتار کرد، باهم تصمیم می‌گیریم که اینکار را انجام دهیم و اگر کسی قبول ندارد باید کنار رود. مشکل این است که در کار هم کارشکنی می‌کنیم، اگر با هم باشیم حتی اگر برنامه ضعیف داشته باشیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر برنامه قوی‌ای داشته باشیم، اما باهم نباشیم متأسفانه نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم.