اصلاح‌طلبان در چالش اشتباه فاحش روزنامه اصلاح‌طلب

جوان آنلاین: تیتر یک روزنامه اصلاح‌طلب که مسعود پزشکیان را گورباچف ایرانی خطاب کرده بود، موجی از اعتراضات را در میان حامیان پزشکیان و اطرافیان او ایجاد کرد. برخی دیگر هم یادآور می‌شدند که پیش از این و در دولت اصلاحات هم برخی این توصیف را برای محمد خاتمی به کار بردند، ولی با عتاب رهبری در سخنرانی علنی مواجه شدند. 
روز پنج‌شنبه روزنامه «آرمان امروز» تصویر بزرگی از مسعود پزشکیان را با تیتر «مانیفست گورباچف ایرانی»، عکس و تیتر اول صفحه یک خود قرار داده بود. 
گورباچف نامیدن پزشکیان را می‌توان یک اشتباه فاحش از سوی روزنامه حامی او عنوان کرد. چه آنکه گورباچف نه می‌تواند خوشنام باشد و نه سیاست‌های موفقی داشته است. گورباچف، رئیس‌جمهور شوروی بود که برای کشورش دو ایده داشت؛ اول پروسترویکا که شامل کاهش تصدی دولت و باز کردن در اقتصاد کشور با هدف همسان‌سازی اقتصاد شوروی با نظام سرمایه‌داری بود و دوم، گلاسنوست که شامل تسری آزادی در کشور و به طور مشخص آزادی دین، عقیده و آزادی بیان می‌شد. شاید این دو مورد در ظاهر ایده‌های خوب و زیبایی بودند، اما در عمل پروسترویکا ابزاری برای گروکشی و تحمیل اراده سیاسی، نظامی و بین‌المللی غرب به شوروی در ازای اجازه دادن به اقتصاد شوروی برای اتصال به غرب شد. گلاسنوست هم به تفرقه ملت‌های گردهم آمده ذیل پرچم شوروی و باز شدن دریچه نفوذ غرب به حاکمیت شوروی انجامید. در نهایت هم گورباچف کمتر از سه سال پس از اعلام این شعارها، شکست آن‌ها را به طور رسمی اعلام کرد. اما در همان سه سال بنیان‌های اتحاد جماهیر شوروی را ضعیف کرد و آسیب وارد شده به پایه‌های حکومت کمونیستی در همان دو سال چنان شدید بود که در عرض پنج سال به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر شد!
حال آیا قیاس پزشکیان با گورباچف می‌تواند مدحی برای او باشد یا رسانه اصلاح‌طلب با کم سوادی، رئیس‌جمهور منتخب را به چالشی غریب کشانده است؟!


اگر یک روزنامه اصولگرا چنین تیتری زده بود، یقیناً تاکنون جریان اصلاح‌طلب موضوع را تبدیل به سوژه امنیت ملی کرده بود، کل جریان اصولگرایی را زیر سؤال می‌بردند، خواستار تعطیلی روزنامه می‌شدند و خدا می‌داند چقدر ناسزا و تهمت روانه می‌کردند. اما حالا هم خطا آن‌قدر بزرگ بود، که نمی‌توانستند از کنار آن با سکوت بگذرند، چه آنکه تیتر مذکور در فضای مجازی بسیار بازتاب یافته بود. بنابراین، تلاش کردند با آرامش و نه جنجال آفرینی و تخطئه کل جریان و روزنامه، در خصوص مطلب توضیح بدهند. 
محمدجواد آذری جهرمی از نزدیکان پزشکیان در توییتی نوشت: «این "اف" به رهرو کلام علی علیه‌السلام نخواهد چسبید ان‌شاءالله...». کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در دولت روحانی هم روی تصویر روزنامه آرمان امروز نوشت: «از دشمنان برند شکایت به دوستان /، چون دوست، دشمن است شکایت کجا بریم!»
عطاءالله مهاجرانی، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «بلاهتى که بوى خیانت مى‌دهد! بایست تفحص کرد که این تیتر مسئله دار و مشکوک چگونه انتخاب شده است؟ تیتر سفارشى است؟!» حسام‌الدین آشنا هم ترجیح داد تیتر مذکور را سفارشی توصیف کند. اصلاح‌طلبان البته در دوران خاتمی و سال ۷۹ هم او را گورباچف نامیدند و با واکنش دقیق و تحلیل حساب شده رهبر انقلاب مواجه شدند. ایشان فرمودند: «این‌ها در چند مورد اشتباه کردند؛ اشتباه اولشان این است که آقای خاتمی، گورباچف نیست. اشتباه دومشان این است که اسلام، کمونیسم نیست. اشتباه سومشان این است که نظام مردمى جمهوری اسلامی، نظام دیکتاتوری پرولتاریا نیست. اشتباه چهارمشان این است که ایران یکپارچه، شوروى متشکل از سرزمین‌های به هم سنجاق شده نیست. اشتباه پنجمشان این است که نقش بی‌بدیل رهبری دینی و معنوی در ایران، شوخی نیست.» تندروی رسانه‌ها و لایه‌های میانی اصلاح‌طلبان در سرمستی پیروزی، چالشی خواهد بود که دولت پزشکیان در طول عمر خود با آن بسیار مواجه خواهد شد و این تازه آغاز راه است.