سریال بیمارستان‌های نا ایمن به «شریعتی» رسید!

جوان آنلاین: پس از حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت و مرگ ۹ تن از بیماران بستری در آی‌سی‌یوی این بیمارستان، کسی فکر نمی‌کرد کمتر از یک ماه بعد دوباره حریقی دیگر این‌بار در دل یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های پایتخت یعنی بیمارستان شریعتی رخ دهد! حادثه‌ای که طبق آنچه تاکنون اعلام‌شده کشته‌ای نداشته، اما آنقدر مهم است که یک‌بار دیگر بحث ایمنی بیمارستان‌ها را در رسانه‌ها مطرح کند و بیمارستان‌های ناایمن و امنیت جانی و روانی بیماران را به چالش بکشد، چراکه با تکرار این حوادث و کوتاه‌تر شدن فاصله زمانی این تکرار، بیماران و خانواده‌های آنان در کنار نگرانی از بیماری و درد و رنج و هزینه‌های آن باید یک نگرانی دیگر هم داشته‌باشند، اینکه آیا از حوادثی که به دلیل فرسودگی و ایمن‌نبودن بیمارستان رخ می‌دهد، جان سالم به در می‌برند یا خیر! حادثه به خصوص حوادث آتش‌سوزی، تلخ و ترسناک هستند. حالا در نظر بگیرید این حادثه در شرایط غیر‌عادی همچون یک بیمارستان رخ دهد. قطع به یقین حادثه حریق در بیمارستان و مرگ و آسیب به بیماران می‌تواند بار تراژیک این حادثه را چندین برابر کند، چراکه اینجا با افراد ناتوانی مواجهیم که قدرت محافظت از خودشان را ندارند و به بیمارستان آمده‌اند تا تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند؛ آن هم بیمارستان‌هایی که آنچنان فرسوده یا ناایمن هستند که نمی‌توانند از خودشان هم مراقبت کنند چه رسد به بیماران! بدتر از همه اینکه حوادث سریالی در بیمارستان‌ها به شکلی متناوب در حال تکرار است و فاصله زمانی این تناوب هم کاهش یافته به گونه‌ای که هنوز یک ماه از حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت و مرگ ۹ بیمار بستری در بخش آی‌سی‌یوی این بیمارستان نمی‌گذرد که دوباره یک آتش‌سوزی دیگر رخ داد؛ آن هم در بیمارستانی به اهمیت بیمارستان شریعتی.   بی‌توجهی به اخطار‌ها
بیمارستان شریعتی یکی از قطب‌های درمان سرطان در ایران است؛ مرکزی دولتی که بیماران زیادی از اقصی نقاط کشور به امید درمان به آن مراجعه می‌کنند. بیمارستانی که قدمتش به سال ۱۳۴۹ باز می‌گردد و جزو بیمارستان‌های قدیمی تهران است و طبیعتاً باید تحت نظارت ایمنی و بهسازی قرار گیرد، اما حادثه روز پنج‌شنبه نشان داد این بیمارستان هم مانند بسیاری از بیمارستان‌های دیگر کشور به حال خود رها شده‌است. آن هم در شرایطی که جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی می‌گوید: «اخطار ناایمنی دریافت کرده‌بود، ولی توجهی نکردند.»  سریال آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها 
بعد از فاجعه آتش‌سوزی در بیمارستان سینا اطهر با مرگ ۱۹ نفر و مصدومیت ۱۴ نفر در سال ۱۳۹۹ که به یکی از دردرناک‌ترین حوادث آتش‌سوزی تبدیل شد، انتظار می‌رفت بحث ایمن‌سازی بیمارستان‌ها جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد، اما بعد از این حادثه نه فقط ایمن‌سازی اتفاق نیفتاد که هر سال بر تعداد حوادث آتش‌سوزی در بیمارستان‌های کشور افزوده‌شد!
 در ساعت ۱۴:۵۴ روز ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ساختمان دو طبقه‌ای در محوطه بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز، که محل نگهداری لباس‌های بیمارستانی بود، از قسمت انبار لباس‌ها در یک اتاق ۱۶ متری واقع در طبقه دوم دچار آتش‌سوزی شده‌بود. این حادثه خسارت جانی نداشت. 


در ۲۲ مهر همان سال، طبقه منهای یک بیمارستان دی و در یک اتاقک ۱۰ متری که محل نگهداری مواد مصرفی از جمله دستمال، دمپایی و پنبه بوده دچار آتش‌سوزی شد. این حریق بدون سرایت به مراکز درمانی بیمارستان بدون مصدومیت مهار شد. ۷ مهر ۱۴۰۰ هم دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان شهید مدنی کرج دچار آتش‌سوزی و با تلاش آتش‌نشانان این آتش‌سوزی مهار شد و کسی در این حادثه مصدوم نشد. 
دو سال قبل، حدود ساعت ۱۹ و در تاریخ ۱۹ تیر ۱۴۰۱، بیمارستان رسول اکرم گرفتار حریق شد و تمامی بیماران که در طبقات بالایی قرار داشتند، دچار دود گرفتگی شدند. گفتنی است که این حادثه خسارت جانی نداشت. در ادامه حوادث حریق بیمارستانی، حوالی ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، در انبار ضایعات بیمارستان شریعتی اصفهان نیز آتش‌سوزی رخ داد. این حادثه هم تبعات گسترده‌ای نداشت. در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران دچار حریق شد. این حادثه آسیب جانی نداشت. 
بامداد روز ۱۴ آذر ۱۴۰۲، در ساختمانی ۱۰ طبقه واقع در بیمارستان شهدای تجریش رخ داد که کانون آن اتاقی با دو بیمار در طبقه دهم بود. این حادثه بدون مصدومیت و آسیب جانی مهار شد. در همان ماه و بامداد روز ۱۴ بهمن ۱۴۰۲، قسمت انبار ملزومات طبقه زیر‌زمین بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان دچار حریق شد. به علت دودزدگی تعداد ۲۷ بیمار از دو بخش به بخش دیگر بیمارستان منتقل شدند؛ این حادثه خسارت جانی نداشت. 
۵ بهمن ۱۴۰۲، ضلع شرقی هتل بیمارستان گاندی در خیابان گاندی در تهران، دچار آتش‌سوزی شد. علت این آتش‌سوزی اتصالی سیم برق عنوان شد که در پشت نمای کامپوزیت ضلع شرقی بیمارستان بود. این حادثه بدون مورد مصدوم و فوتی به پایان رسید، اما نکته قابل‌توجه آن این بود که هتل بیمارستان گاندی یکی از گران‌ترین بیمارستان‌های کشور است از قضا چند سالی بیشتر از عمرش نمی‌گذرد و فرسوده نیست. این مسئله نشان داد فارغ از فرسوده بودن یا نبودن این بحث ایمنی بیمارستان‌هاست که اهمیت دارد و انگار به آن توجهی نشده‌است. حادثه بیمارستان گاندی، اما آخرین حادثه بیمارستان‌های ناایمن نبود! بامداد ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، انبار داروی بیمارستان امام حسین (ع) در خیابان شهید مدنی تهران دچار حریق شد. این حادثه تلفات جانی و مصدوم نداشت. 
خرداد ماه هم که حادثه بیمارستان قائم رشت رخ داد. بیمارستانی که اتفاقاً سال ساختش ۹۴ بود و آن هم نوساز محسوب می‌شد و در نهایت ۲۸ تیرماه که بیمارستان شریعتی تهران طعمه حریق شد!  ۳۵۰ بیمارستان فرسوده 
در جریان حریق بیمارستان گاندی، دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که «۳۵۰ بیمارستان در کشور هستند که بیش از ۲۵ سال قدمت و به اورهال نیاز دارند. وزارت بهداشت به این بیمارستان‌ها طی یک بازه زمانی شش ماهه فرصت دادیم که نسبت به رفع خطر اقدام کنند.» وی در آن بازه زمانی همچنین گفت که «۲۰۰ بیمارستان از ۳۵۰ بیمارستانی که باید نسبت به رفع خطر اقدام می‌کردند، در این زمینه اقدام کردند. پروانه ۱۰۰ بیمارستان هم به دلیل عدم رفع مشکلات، تمدید نشده‌است که بیمارستان گاندی نیز جزو همین بیمارستان‌هایی بود که مجوزش تمدید نشده بود.»
جالب اینکه به دلیل فقدان نظارت مناسب این بیمارستان‌ها با وجود عدم تمدید مجوز همچنان فعالند!   ایمن‌سازی و جایگزینی 
در دهه ۸۰ در کشور ارزیابی لرزه‌ای بیمارستان‌های کشور در دستور کار قرار گرفت و نتایج این ارزیابی نشان داد که حدود ۷۰ درصد ساختمان‌های درمانی یا همان بیمارستان، در کشور فرسوده‌اند. این میزان در تهران به دلیل قدمت بیمارستان‌ها بیش از ۸۰ درصد بوده است. نتایج همچنین نشان داد بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های فرسوده امکان مقاوم‌سازی نداشته و به عبارتی مقاوم‌سازی آن‌ها توجیه‌پذیر نیست، بنابراین این بیمارستان‌ها باید جایگزین شوند. 
برنامه جایگزین کردن ۵۰ هزار تخت فرسوده فعلی را در یک برنامه میان‌مدت در دستور کار قرار داده که البته این برنامه در آن زمان بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت؛ هزینه‌ای که اگر به آن بی‌توجهی شود با جان و سلامت مردم و بیماران پرداخته خواهد شد!