نجات ایران از صفحه مرگ ساخت مایکروسافت

جوان آنلاین: نزدیک نیمه‌شب پنج‌شنبه به وقت ایالات متحده اولین اشکالات فنی در امریکا دیده‌شد و خطوط هوایی فرونتیر امریکا پروازهایش را به مدت بیش از دو ساعت متوقف کرد. این شرکت مقصر این مشکلات را خدمات آنلاین مایکروسافت خواند. 
بعد از آن گروه LSE که بازار بورس لندن را اداره می‌کند، اعلام کرد با یک مشکل فنی جهانی مواجه است. در آسیا، کاربران ژاپنی در بعدازظهر، گزارش اشکالاتی در سرویس‌هایی از جمله مجموعه نرم‌افزار اداری مبتنی بر اینترنت مایکروسافت ۳۶۵ را آغاز کردند. همچنین خطوط هوایی در فرودگاه‌های بمبئی و هنگ‌کنگ به بررسی دستی اطلاعات مسافران روی آوردند. 
روز جمعه خطوط هوایی بزرگ امریکا با اشاره به مشکلات ارتباطی، زمینگیر شدند. همزمان، شرکت‌های رسانه ای، بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان، اختلال فعالیت‌های خود را گزارش کردند. 
در حالی از شرق تا غرب جهان یکی‌یکی بسیاری از بخش‌های عمومی کشور‌ها از خطوط هوایی گرفته تا نظام بهداشت و درمان به یکباره از دسترس خارج می‌شدند. مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشغول فعالیت است تا اپ‌های مختلف تحت‌تأثیر این اختلال از جمله مایکروسافت ۳۶۵ و سرویس‌های دیگر را دوباره فعال کند. 


این اتفاق البته بیشتر از یک اختلال است و کاربران وقتی سیستم خود را راه‌اندازی می‌کنند با صفحه‌ای آبی روبه‌رو می‌شوند که به صفحه مرگ گفته معروف است. صفحه آبی مرگ به عنوان یک صفحه خطا است که به وسیله سیستم عامل‌های خانواده مایکروسافت ویندوز در برخورد با خطا‌های بحرانی نمایش داده می‌شود و دلیل آن عدم پاسخگویی و فعالیت رایانه با هدف جلوگیری از آسیب‌دیدگی سخت‌افزار‌ها به طور خودکار است. در اخبار منتشر شده ادعا شده این صفحه مرگ نتیجه یک به روزرسانی معیوب در نرم‌افزار آنتی‌ویروس شرکت کراوداسترایک CrowdStrike بوده که برای کابران مایکروسافت ۳۶۵ ارائه شده‌است. کراوداسترایک CrowdStrike شرکت امنیت اطلاعات امریکایی است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و مایکروسافت ۳۶۵ که قبلاً آفیس ۳۶۵ شناخته می‌شد نیز نام یک نشان تجاری است که مایکروسافت آن را برای سرویس اشتراک گروهی از نرم‌افزار‌ها و خدمات استفاده می‌کند. آفیس ۳۶۵ برای مصرف‌کنندگان امکان استفاده از مایکروسافت آفیس روی ویندوز و همچنین فضای ذخیره‌سازی روی سرویس ابری را می‌دهد. همچنین برای کاربران کسب‌وکار‌ها نیز طرح‌های پیشنهادی زیادی دارد که می‌توانند مدیریت امور خود را در فضای ابری به شکل آنلاین انجام دهند. 
اتفاقی که ادعا‌شده افتاده این است که در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها و حتی ارائه دهندگان خدمات عمومی در جهان از سرویس مایکروسافت ۳۶۵ برای تبادل اطلاعات بین یکدیگر استفاده می‌کنند و اطلاعات ایجاد شده در این بستر نیز در فضای ابری مایکروسافت آزور ذخیره‌سازی می‌شود؛ به واسطه به روزرسانی معیوب آنتی ویروس کراوداسترایک کاربران مایکروسافت ۳۶۵ که این به روزرسانی را دریافت کرده‌بودند به یکباره با صفحه مرگ روبه‌رو شده‌اند. گفتنی است مایکروسافت آزور نیز یک سرویس رایانش ابری است که توسط مایکروسافت برای مدیریت برنامه‌ها از طریق مراکز داده تحت مدیریت مایکروسافت اداره می‌شود. 
موضوع مهم در اینجا این مسئله است که ما در حالی از یک فاجعه جهانی ایجاد شده توسط شرکتی به نام مایکروسافت صحبت می‌کنیم که این شرکت بیش از ۴۹ سال پیش بنیانگذاری شده و ده هاست با سیستم عامل خود به نام ویندوز و به روزرسانی‌های بعدی آن شناخته می‌شود. همین چند روز پیش اعلام شده‌بود این شرکت که امروز به دلیل ایجاد اختلالات گسترده با سقوط سهام خود و کراوداسترایک در بازار‌های بورس روبه‌رو شده به همراه گوگل از ۱۰۰ کشور بیشتر برق مصرف می‌کند. همچنین طبق گزارشی از CNBC، اعلام شده‌بود از سال ۲۰۲۰ انتشار کل کربن مایکروسافت به دلیل وجود همین مراکز داده ابری که اکنون یک بخش اساسی مشکل است، تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته‌است. 
حال مایکروسافت که به دلیل تسلط جهانی خود بر رایانه‌ای شخصی و سرور‌ها در کنار نظام سلطه برای به زانو در آوردن ایران بسیاری از خدمات خود مانند همین مایکروسافت ۳۶۵ را برای ایرانیان تحریم کرده‌بود و البته به لطف همین تحریم ایران را از صفحه آبی مرگ نجات داد، ولی از طرف دیگر این سؤال را پیش می‌آورد که آیا واقعاً این اختلال جهانی فقط یک سهل انگاری بوده یا هدف مهمی پشت آن بوده که قرار است به اسم یک اختلال پایان یابد. در هر صورت ایران که پیش از این با خرابکاری‌های غربی ساز زیادی مانند استاکس نت روبه‌رو بوده مدت هاست خود را برای چنین شرایطی آماده کرده و امروز با خیال راحت وضعیت استفاده‌کنندگان از مایکروسافت ۳۶۵ را به نظاره نشسته است.