چالش‌های آغازین دولت چهاردهم

در روز‌های شروع به کار دولت چهاردهم و در حالی که چند روزی بیشتر به مراسم تنفیذ و تحلیف (در هفتم و نهم مرداد ماه) نمانده و شورای راهبری به ریاست ظریف به نیابت از رئیس‌جمهور منتخب در حال گزینش افراد مناسب برای تشکیل هیئت (کابینه) دولت است، اتفاقاتی در سطح کشور در حال رخ دادن است که افکار عمومی را به خود مشغول کرده و در پاره‌ای از موارد غفلت از آثار و تبعات آنها، برای شخص رئیس‌جمهور، مردم و کشور ممکن است هزینه تولید کند. از این رو به حکم ضرورت حمایت از رئیس‌جمهور و به حکم رسالت و وظیفه رسانه‌ای به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱- ترکیب شورای راهبری انتخاب اعضای هیئت (کابینه) دولت، جداً سؤال برانگیز و محل تأمل است. حضور برخی «افراد جنجالی و حاشیه ساز»، «افراد مروج سیاه نمایی، بن‌بست نمایی و ناامید کننده مردم»، «متهمین و افراد مؤثر در فتنه ۸۸»، «عوامل و مسببان اصلی سوءمدیریت و ناکارآمدی در دولت غربگرا، اشرافی و پر خسارت روحانی»، «تحریم کنندگان انتخابات مجلس دوازدهم»، «کسانی که به دلیل تعارض منافع، همواره ارکان نظام را زیر سؤال برده اند»، «کسانی که رسماً و علناً نسبت به قانون اساسی اعلام موضع منفی کرده‌اند»، «متهمان پرونده‌های کلان فساد اقتصادی نظیر کرسنت» در کارگروه‌ها و کمیته‌های تعیین وزرا، تأمل برانگیز بوده و علاوه بر اینکه به پای شخص رئیس‌جمهور نوشته شده و استقلال دکتر پزشکیان را مخدوش می‌کند، اساساً ماهیت و استقلال این شورا را نیز زیر سؤال می‌برد. مضاف بر اینکه چنین شورایی چگونه می‌تواند مسئولان مؤمن به مبانی انقلاب، کارآمد، فسادستیز و ملتزم به اجرای قانون اساسی را گزینش و به رئیس‌جمهور معرفی کند. با فرض بر اینکه رئیس‌جمهور افراد معرفی شده در این شورا را نپذیرد، فلسفه وجودی آن زیر سؤال رفته و افکار عمومی را به شدت تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد. از این رو است که این روز‌ها در جامعه این جمله زبان به زبان می‌چرخد که آقای پزشکیان! با افراد متهم نمی‌توانید دولت کارآمد و گره‌گشا تشکیل دهید. 
۲- گزارش آقای ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری رسانه ملی، در پاره‌ای موارد بر خلاف نص صریح قانون اساسی و مغایر با شایسته‌سالاری است. ظریف در بخشی از گزارش خود از امتیاز دادن‌هایی سخن می‌گوید که غیرمستقیم بوی سهم خواهی می‌دهد و می‌تواند فتیله فتنه‌ای جدید را روشن کند. وی می‌گوید: «ما در شورای راهبردی برای برخی ویژگی‌ها امتیاز گذاشته ایم مثلاً اگر مرد باشید برای وزارت هیچ امتیازی نمی‌گیرید، اما اگر زن باشید ۱۰ امتیاز می‌گیرید! اگر از ادیان و مذاهب رسمی غیر از اکثریت! (شیعه) باشید امتیاز می‌گیرید، ولی اگر شیعه باشید هیچ امتیازی نمی‌گیرید! و...» 
ایران کشوری متشکل از اقوام و مذاهب مختلف و در عین حال به هم پیوسته و منسجم است که حول محور ایران و فرهنگ غنی هزاران ساله کشور به هم پیوند خورده و در برابر دشمنان این مرز و بوم ایستاده‌اند. بیان این گونه مطالب غیرعلمی، غیرعقلانی، تفرقه‌انگیز و در خوش بینانه‌ترین حالت سخنان خلاف شرع و قانون، آورده­‌ای جز فرصت‌سازی برای دشمنان نظام، جهت فعال‌سازی گسل‌های قومیتی، مذهبی و براندازی جمهوری اسلامی نخواهد داشت. 


۳- این روز‌ها سهم خواهی از رئیس دولت چهاردهم در میان طیف اصلاح‌طلبان به جدال و حملات به یکدیگر تبدیل و به کف جامعه کشیده شده است. 
به گفته بهزاد نبوی شعار «برای ایران» به شعار «برای وزارت» تبدیل شده است. آن چیزی که افکار عمومی جامعه از آن بی‌خبر است. دولت محترم مراقب باشد در تله سهم خواهی، زیاده خواهی، حاشیه سازی، فشار‌های اجتماعی، لابی گری، تصمیم سازی، مهره‌چینی و دستورات پنهان و آشکار پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب گرفتار نشود. 
۴- اگرچه دکتر پزشکیان مکرر بر غیرحزبی بودن خود تأکید کرده، اما حضور مؤثر و دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم اصلاح‌طلبان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های دولت آینده می‌تواند بر پیشبرد امور تأثیر منفی بگذارد. البته این شیوه در اردوگاه اصلاحات مسبوق به سابقه است که (مانند دوره روحانی) در عین حضور گسترده، نقش‌آفرینی و دخالت مؤثر در دولت، خود را به ظاهر خارج از دولت تعریف می‌کنند تا در صورت عدم موفقیت دولت به عنوان منتقد در حاشیه امن قرار بگیرند. به هر حال یکی از خطرات مهم و مؤثر بر کارآمدی دولت چهاردهم، نوع و شیوه دخالت کمی و کیفی اصلاح‌طلبان در وظایف قوه مجریه است. یادآور می‌شود که اصلاح‌طلبان نقشی فوق‌العاده پررنگ در دولت یازدهم و دوازدهم داشتند، اما هرگز حاضر به قبول مسئولیت و پذیرش نقش خود در سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت روحانی نشده و به جای پاسخگویی با جابه‌جایی شاکی و متهم، به عنوان مطالبه‌گر در نقش منتقد دولت وارد میدان شدند. 
۵- دکتر پزشکیان که در جریان تبلیغات انتخاباتی بار‌ها بر این نکته تأکید کرده که حمایت افراد حقیقی و حقوقی از وی به علاقه خودشان مربوط است و دلیلی بر همسویی و هماهنگی وی با آنان نیست، اینک که ایشان مسئولیت ریاست‌جمهوری را به عهده گرفته‌اند باید به آفت‌ها و مخاطرات دخالت غیرمسئولانه این‌گونه افراد در امور دولت توجه کنند. خطر مهم این است که پدرخوانده‌هایی که به دلایل مختلف از جمله ناکارآمدی، سوءمدیریت و نقش آفرینی در فتنه‌ها در افکار عمومی جامعه به عنوان افرادی منفی و منفور شناخته می‌شوند فراتر از دخالت در کار دولت، به جای دولت تصمیم‌گیری و تدبیر کرده و مخاطرات و هزینه‌های سنگینی بر دوش دولت بگذارند. 
۶- همه کسانی که در طول دولت سیزدهم به دلیل تعارض منافع با حاشیه سازی، بن‌بست نمایی و سیاه نمایی به ناامید کردن و بی‌اعتمادی مردم پرداخته و با کارشکنی در کار دولت سیزدهم موجب آزار شهید آیت‌الله رئیسی شده و دل رهبری را سوزانده بودند، اینک برای توقف مسیر سیدالشهدای خدمت و بازگشت به عقب با تمام توان وارد میدان شده‌اند. مصلحت کشور و وظیفه دولت محترم، ناکام گذاشتن این افراد از طریق زنده نگه داشتن نام و یاد شهید رئیسی و استمرار راه و اتمام کار نیمه تمام دولت سیزدهم است. 
۷- با توجه به حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان، مواضع ضدنظام و براندازانه برخی رسانه‌های متعلق به اردوگاه اصلاح‌طلبان (نظیر تیتر اصلی روزنامه آرمان تحت عنوان «مانیفست گورباچف ایرانی») از سهم خواهی از رئیس قوه مجریه فراتر رفته و از براندازی نظام سخن می‌گویند. این گونه مواضع، به فتنه سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ و تلاش برای بالکانیزه کردن کشور (که رهبر معظم انقلاب به تشریح آن تحت عنوان طرح بازسازی شده فروپاشی شوروی پرداخته بودند) شباهت‌های عجیبی دارد. حفظ نظام و ناامیدکردن و پشیمان ساختن فتنه‌گران و براندازان مستلزم اعلام مواضع صریح و شفاف شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی است.