اخبار کوتاه


رئیس جمهور منتخب در اتاق ایران مطرح کرد
توسعه اقتصادی در گرو
همکاری با بخش خصوصی
مسعود پزشکیان در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد، گفت: همه ما باید تابع سخنانی باشیم که مبنای علمی داشته، پایدار هستند و هر لحظه تغییر نمی‌کنند. نمی‌شود با علم و تجربه دعوا کرد. همه باید در مقابل حرف حق و کارشناسی شده، سر خم کنند.



رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه جمع‌بندی نظرات کارشناسی مبنای عمل دولت چهاردهم خواهد بود، ادامه داد: اگر کسی راه درست را به ما نشان داد باید به آن عمل کرد. ظلم این است که حرف درست را نپذیریم و آنچه دلمان می‌خواهد را اعمال کنیم و نه آنچه حق و کارشناسی شده است.
او در این نشست که علاوه بر هیات نمایندگان اتاق ایران، نمایندگانی از اتاق های تعاون و اصناف نیز حضور داشتند، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند با کمک شما خواهد بود. نمی‌توان با وجود موانع در مسیر تولید، انتظار افزایش تولید داشته باشیم، عده‌ای دلال هستند و مالیات نمی‌دهند اما فشار مالیاتی متوجه تولیدکننده می‌شود. رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تدوین طرح کارشناسی در حوزه اقتصاد، ادامه داد: در این کمیته نمایندگان بخش خصوصی، دانشگاه، صنعت، سازمان‌های مربوطه دولتی و وزارت امور خارجه حضور داشته باشند تا یک نقشه راه کارشناسی شده اقتصادی تعیین کنند. در این نقشه راه، تکلیف هر یک از بخش‌ها از دولت، دانشگاه، اتاق و بخش خصوصی و ... مشخص خواهد شد. بعد از تعیین وظایف این کمیته هر سه ماه یک‌بار جلسه تشکیل می‌دهد تا هر ارگان پاسخ دهد چه مقدار به وظایف خود عمل کرده و تکالیف مربوطه را به کجا رسانده است.  پزشکیان با این توصیه به فعالان اقتصادی که کسب‌وکارهای خود را از تهران بیرون ببرند، گفت: باید صنعت و اقتصاد را به شهرهای ساحلی و نزدیک دریا ببریم. این کار هزینه تولید را به واسطه کاهش هزینه‌های واردات و صادرات و تأمین آب و برق کاهش می‌دهد.
او تأکید کرد: هر اقدامی که در توان من باشد، برای هموار شدن مسیر تولید و توسعه اقتصادی انجام خواهم داد. دولت چهاردهم بستر توسعه اقتصادی را با همکاری خود بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.  

دیدار ویژه فراکسیون
مستقلین مجلس با پزشکیان
عضو هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم به تشریح جزییات جلسه اعضای موسس این فراکسیون با رئیس‌جمهور منتخب پرداخت. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته ۱۴ عضو موسس فراکسیون مستقلین ولایی محلس دوازدهم دیداری با آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب داشتند. وی توضیح داد: در این جلسه بحث کابینه مطرح شد و کمک هایی که فراکسیون می‌تواند برای رای اعتماد به وزرا داشته باشد. این عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: آقای پزشکیان نیز تاکید داشتند که فراکسیون پیشنهادات خود را برای انتخاب وزرا و کابینه به ایشان ارائه دهد لذا فراکسیون در جلسه هفته جاری خود نقطه نظراتش را به رئیس‌جمهور منتخب منعکس خواهد کرد. لاهوتی همچنین گفت: در این جلسه مباحثی درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی مطرح شد و آقای پزشکیان درباره برخی مسائل مواردی را بیان کردند؛ در نهایت مقرر شد این گونه جلسات و ارتباطات به قوت خود باقی بماند و حفظ شود. اعضای هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم، غلامرضا نوری قزلجه، مهرداد لاهوتی، همتی (ایلام)، احمد بخشایش، غلامرضا تاج‌گردون، فتح‌الله توسلی، حسین‌زاده، محمد باقری بناب، علاءالدین بروجردی، نصیرپور، مریم عبداللهی، قدرتی، سید فرید موسوی و مصطفی پوردهقان هستند که در جلسه با رئیس‌جمهور منتخب حضور داشتند؛ مسعود پزشیکان نیز از اعضای موسس این فراکسیون بود.

مواضع اشغالگران زیر آتش
حملات مقاومت در غزه
با گذشت ۲۸۸ روز از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مقاومت همچنان نیروهای اشغالگر را هدف قرار داده و عملیات خود را در محورهای «نتزاریم»، رفح و غلاف غزه متمرکز کرده و خسارات و تلفات جانی به آنها وارد می‌کند. همزمان با حملات رژیم صهیونیستی، درگیری زمینی رزمندگان مقاومت با اشغالگران نیز در مناطق مختلف نوار غزه همچنان ادامه دارد و آنها ضربات سنگینی را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد می‌کنند. در همین راستا، گردان‌های «القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از هدف قرار دادن یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها در رفح خبر داد. گردان‌های القدس در بیانیه‌ای اعلام کرد: در عملیاتی مشترک با گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس یک خودروی نظامی را با راکت «یاسین ۱۰۵» در خیابان «السکه» اردوگاه «الشابوره» در رفح هدف قرار داده و آن را منهدم کردیم. گردان‌های القدس دیروز -شنبه- همچنین اعلام کرد که پایگاه «ناحل عوز» در منطقه «غلاف غزه» را با خمپاره‌های سنگین هدف قرار داده است.

تلاش آمریکا برای جلوگیری
از آشتی ترکیه و سوریه
نشریه انگلیسی خبر داد آمریکا به دلیل عدم تمایل برای خارج‌کردن نیروهای خود از شمال شرق سوریه، به تلاش‌های بغداد برای میانجی‌گیری در مذاکرات ترکیه و سوریه بی‌اعتنایی می‌کند. مقامات آمریکایی در دیدار با دیپلمات ارشد عراقی به آشتی ترکیه و سوریه پرداختند. ۲ مقام سابق آمریکایی و یک مقام کنونی عرب به نشریه میدل‌ایست‌آی گفتند مقامات آمریکایی در دیدار با «فؤاد حسین» وزیر امورخارجه عراق در واشنگتن در اوایل ماه جاری (میلادی) به این موضوع پرداختند.