اخبار کوتاه


نقد مجلس به روند حذف ارز ترجیحی

حسین صمصامی، عضو کمیسیون انتقادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدافعان حذف ارز ترجیحی، علت گرانی معیشت مردم و افزایش قیمت کالاهای مصرفی را دقیقا به دلیل حذف ارز ترجیحی عنوان کرد. به گزارش تسنیم، حسین صمصامی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی رادیویی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی بر افزایش تورم گفت: یکی از دلایل حرکت اقتصاد ما به این سمت که با تورم های بالا دست و پنجه نرم می کند، اقامه ی همین نوع استدلال های غلطی است که تا کنون اتفاق افتاده است. از ابتدای سال تا کنون حبوبات با 50 درصد افزایش قیمت، پوشک بچه با افزایش 30-40 درصدی، جو حدود 42 درصد و .... که همگی بخاطر حذف ارز ترجیحی آن ها بوده است. وی ادامه داد: متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که همان استدلال های غلطی که برای حذف ارز 4200 تومانی عده ای آوردند و آن بلا را بر سرسفره ی مردم آوردند هم اکنون دقیقا همان استدلال ها را می آورند تا به واسطه ی آن مجددا ارز ترجیحی کالاهایی همچون برنج را حذف کنند. این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی شما ارز ترجیحی برنج را حذف می کنی قیمت برنج وارداتی که در بازار هم اکنون با تخصیص ارز ترجیحی 57 هزار تومان است، قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. مشکل اینجا تخصیص ارز ترجیحی نیست، مشکل جاهای دیگه است، مشکل در نظام توزیع و نظارت شماست. دقیقا با همین استدلال های غلط که این ارز اصابت نمی کند، ارز 4200 تومانی را حذف کردیم و مرغ 30 هزازتومانی به 60 هزار تومان رسید.

 

رشد تولید مسکن در تولید سیزدهم

مهرداد بذرپاش وزیر راه در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: در کلان پروژه مسکن دو نگاه وجود دارد. اول اینکه دولت چه نقشی باید در بخش مسکن ایفا کند و اینکه آیا باید مداخله ای در این بخش داشته باشد یا خیر؟ اگرچه دارای نقش حداکثری در این بخش بودیم و تا آخر نیز پای کار هستیم.
وی افزود: بر اساس آمارها با کاهش ساخت و ساز در مسکن مواجه بودیم. وقتی تولید مسکن کم شود اثر مستقیمی در تورم می‌گذارد. طبق آماری که مرکز آمار ارائه داده است در سال ۱۳۹۹ تولید مسکن رشد منفی ۱۳ درصدی را شاهد بود. در سال ۱۴۰۰ این رشد به منفی ۶.۹ درصد رسید که با اقدامات انجام شده این عدد در سال ۱۴۰۲ رشد ۷.۱ درصدی داشته است که نشان دهنده تولید ساخت و سازهای گسترده و رشد و تولید مسکن است‌.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر نگاه مداخله دولت را حداقل می‌دیدیم این حد از عملیات ساخت و ساز ملی را شاهد نبودیم.
بذرپاش در ادامه گفت: بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نهضت ملی یا ساخته شده یا در حال ساخت است که بخشی از آن به مردم تحویل و بخشی نیز در حال پیشرفت است.