یادگار ماندگار 1050 روز تلاش جهادی دولت سیزدهم

  [ شهروند]  جلسه هیأت دولت یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد و هر یک از اعضا به ارائه گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود پرداختند و گزارشی از میراث ارزشمند دولت سیزدهم از پیشرفت و رشد برای دولت چهاردهم ارائه دادند.

افزایش 4درصدی رشد اقتصادی بدون نفت در دولت‌سیزدهم
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: متوسط جمعیت شاغل کشور در دهه ٩٠ بیش از ٢٢میلیون نفر بوده است اما در سه سال دولت ‌سیزدهم این رقم به حدود ٢٤ میلیون نفر رسید.
وی گفت: در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراق بدهی بود که هم‌اکنون به ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی اظهار کرد: برای انجام تعهدات قبلی اوراقی منتشر کرده‌ایم. ۱۴۳ همت مانده تعهدات قبل بوده است. ۳۳۴ همت برای اصل و فرع اوراق قبل از ۱۴۰۰ منتشر کرده‌ایم.



رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۳۹ همت برای پرداخت بدهی‌های شفاف شده دولت‌های قبل منتشر شده است که هیچ‌کدام بدهی این دولت نیست.
وی خاطرنشان کرد: اوراق خالص این دولت ۲۶۸ هزار میلیارد تومان است.
وی گفت: ۵ درصد خالص بودجه در این سال‌ها انتشار اوراق داشته‌ایم درصورتی که این عدد در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۱۴ درصد بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: رشد اقتصادی دهه ۹۰ به‌صورت میانگین ۲.۱ درصد بوده است و در این دولت ۴.۴ درصد.
وی گفت: رشد غیرنفتی ما در تمام سه سال گذشته بالای ۵ درصد بوده است.
وی اظهار کرد: در دهه ۹۰ شاهد منفی بودن تشکیل سرمایه بودیم با نرخ منفی ۴.۳ درصد، اما در این سه سال میانگین ۳.۸ درصد سالانه رشد تشکیل سرمایه داشته‌ایم.
منظور گفت: از ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های خاتمه یافته ۱۳۸۰ پروژه بوده و در این دولت ۲ هزار طرح و پروژه به پایان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: تراز عملیاتی در سال ۹۹ منفی ۳۰ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۲ این عدد به منهای ۱۹ درصد بهبود یافته است.

 ضریب جینی ۳۶ درصدی یکی از پایین‌ترین ضرایب جینی در دهه‌های اخیر
محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی در این جلسه اظهار کرد: در دولت سیزدهم میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ۴.۵ درصد، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت ۴ درصد، میانگین رشد صنعت ۶.۵ درصد، میانگین رشد مصرف خصوصی ۶.۳ درصد، میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت کل ۶.۴ درصد، میانگین رشد تشکیل سرمایه ساختمان ۳.۲ درصد و میانگین رشد تشکیل سرمایه ماشین‌آلات ۱۱.۸ درصد بوده است که این آمار تفاوت معناداری با میانگین‌های بلندمدت دارد.
وی افزود: ضریب جینی ۳۶ درصدی یکی از پایین‌ترین ضرایب جینی در چند دهه اخیر است که در پایان ۱۴۰۲ با اجرای سیاست‌هایی همچون پرداخت یارانه نقدی و توزیع کالابرگ الکترونیکی حاصل شده است.

 تعامل دولت با مجلس در حوزه تقنین و نظارت
سیدمحمود حسینی‌پور معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: در طول سه سال گذشته تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد.
وی با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت برای پیشرفت امور، تعامل سازنده و کارشناسانه با مجلس شورای اسلامی است.
حسینی‌پور ادامه داد: در طول این سه سال تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد. در دولت سیزدهم تقویت لایحه‌محوری مورد توجه بود و بر این اساس در دولت دوازدهم در چهار سال ۲۲۰ فقره لایحه داشتیم، اما در سه سال گذشته ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس ارائه دادیم و دولت توانست بسیاری از این موارد را به نتیجه برساند.

 دسترسی ۴۰ درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در این دوره انجام شد در زمینه ارتباطات ثابت یعنی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها بود که از یادگارهای شهید جمهور محسوب می‌شود و اکنون در ۴۰ درصد شهرهای کشور اجرا شده و ۴۰ درصد خانوارهای شهری دسترسی دارند.
وی اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود و کار بزرگی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی انجام شد. لایه‌های مختلف ارتباطی متأسفانه متناسب با نیازهای کشور توسعه پیدا نکرده بود و ما همیشه در زمینه ارتباطات ثابت جزو کشورهای آخر لیست بودیم.

 ۴۸ سفر استانی در دولت سیزدهم انجام شد
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به ۴۸ سفر استانی در دولت سیزدهم، گفت: بیش از هزار پرونده مبارزه با فساد از طریق تماس‌های مردمی دنبال شد که ۵۰۰ پرونده به نتیجه رسید.
وی با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۴۸ سفر استانی انجام شد. رئیس‌جمهور همچنین به ۱۱ شهرستان استان تهران سفر داشت.
وی ادامه داد: در دور اول سفرهای استانی بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ مصوبه به اعتبار ۴۲۴ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. در دور دوم سفرهای استانی ۲ هزار مصوبه با اعتبار ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. حدود ۶۰ درصد اعتبارات مصوبات به‌طور کامل تامین شد که سازمان برنامه و بودجه بیشترین سهم در تامین این اعتبارات را داشت.

 بحران کمبود معلم مدیریت شد
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: در طول دولت بیش از ۷ هزار مدرسه و ۳۳ هزار کلاس درس با جهت‌گیری مناطق محروم و همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای ساخته و ۵ همت تجهیزات برای مدارس ارسال و ۱۹۲ هنرستان جدید تحویل شد و ۴۰۰ هنرستان هم در دست ساخت است.
وی با بیان اینکه «رهبر معظم، دولت سیزدهم را دولت کار، امید و حرکت نامگذاری کردند»، اظهار کرد: اجرای حقیقی سند تحول بنیادین در دولت در دستورکار رئیس‌جمهور، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. در این زمینه چند کار مهم انجام شد که مهم‌ترین آن کاهش فاصله سند با صحنه است؛ سند مدرسه در تراز تحول سندی بود که در شورای‌عالی آموزش و پرورش قرار گرفت و الان در دستور کار قرار گرفته ‌است.
صحرایی ادامه داد: نقشه راه سند تحول بنیادین بعد از ۱۲ سال و بیش از ۱۰ مرتبه تأکید رهبر انقلاب توسط رئیس‌جمهور شهید تدوین شد و تا پایان سال ۱۴۱۲ برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در دستور کار وزرای آموزش و پرورش آینده خواهد بود.

 پرداخت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیه طی سه سال اخیر
امیرحسین رحیمی وزیر دادگستری گفت: در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیه پرداخت کردیم.
وی در بیان گزارش عملکرد وزارتخانه تحت امرش طی سه سال گذشته، اظهار داشت: مطابق اصل ۱۶۰ برای تعامل بین دولت و قوه قضاییه نظم و انتظام دادیم.
رحیمی افزود: در دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۲ نوبت‌ها و صف‌های موجود پایان یافت. از نظر تعداد پرونده‌ها ۲۵۰ درصد پرونده‌های پرداخت دیه افزایش یافته است. در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیه پرداخت کردیم.

 سهم ۴۱ درصدی زنان از اشتغال در دولت سیزدهم
همچنین انسیه خزعلی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور اظهار کرد: از بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم، سهم بانوان ۴۱ درصد بوده است و همانطور که رئیس‌جمهور شهید قول داده بود ۵ گام برای حمایت از زنان سرپرست خانوار برداشته شد.
وی ضمن ارائه گزارش عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در طول سه سال گذشته، بیان کرد: رئیس‌جمهور شهید معتقد بود که باید زنان در تصمیم‌گیری نقش داشته باشند. دولت سیزدهم نخستین دولتی بود که از همان روزهای اول برنامه عملیاتی زمانبندی‌شده میان‌مدت، بلندمدت و کوتاه‌مدت داشت. برای معاونت ۱۹ اقدام تولی‌گری و ۴۵ اقدام همکاری با دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌های مختلف قرار داده شده بود.
وی اظهار کرد: معاونت در سه زمینه سیاستگذاری، وضع قوانین و مقررارت، هماهنگی و رصد و ارزیابی برنامه‌ریزی داشته و توانسته است اقدامات خوبی را در زمینه زنان و خانواده داشته باشد. ستاد ملی زن و خانواده تاکنون دو جلسه تشکیل داده و انشاءالله در روزهای آینده جلسه سوم تشکیل خواهد شد.
 دستگیری داعشی‌ها و تکفیری‌های سرگردان در کشور
سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات گفت: داعشی‌ها و تکفیری‌های سرگردان را در کشورمان دستگیر کردیم؛ همچنین از ورود گسترده، بی‌محابا و ارزان سلاح به کشور جلوگیری شد.
وی در بیان گزارشی از عملکرد وزارت اطلاعات، اظهار کرد: براساس طرح تحول رئیس‌جمهور شهید، وزارت اطلاعات گسترش ارتباط با مردم و دریافت اطلاعات مردم‌پایه را در پیش گرفت و در پیگیری سرنخ‌های اقدامات امنیتی خود، از گزارش‌های مردمی بهره ‌برد. همچنین بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم‌افزایی ایجاد شد که نتیجه آن را در ایجاد امنیت در شمال غرب و جنوب شرق کشور شاهد هستیم.
وی ادامه داد: با هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، شاهد برقراری امنیت در کشور هستیم. شبکه‌های تروریستی متلاشی و افراد آنها به موقع دستگیر شدند. پس از توقف جنگ در سوریه، شاهد گسیل گسترده داعشی‌ها و تکفیری‌های سرگردان از اتباع مختلف به‌سوی کشور خودمان بودیم که شاهد دستگیری کامل این افراد داعشی، تکفیری و انتحاری هستیم. همچنین با همکاری فراجا و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، از ورود گسترده، بی‌محابا و ارزان سلاح به کشور جلوگیری و مقادیر گسترده‌ای سلاح قاچاق کشف شد.

 تولیدات کشور در زمینه رادیوداروها پایدار شده است
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در آخرین جلسه هیأت وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: با سند جامع راهبردی که رئیس‌جمهور شهید در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رونمایی کردند، سازمان انرژی اتمی را به‌صورت برنامه‌محور و با هدف فعال‌سازی و توسعه همه سرفصل‌های فناورانه‌ای که در سازمان انرژی اتمی وجود دارد و به‌ویژه تأثیرگذاری در زندگی مردم، فعال کردیم.
وی افزود: در این دو سال ۳۳۰ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی را اکتساب کردیم و این دستاوردها در فرایند بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین با اجرای این سند به‌صورت همزمان در بخش غیرانرژی دو کار انجام دادیم؛ طی ده‌ها سال گذشته می‌توانستیم پرتودهی برای محصولات کشاورزی را به زندگی مردم بیاوریم تا باقیمانده آفات و سموم از محصولات کشاورزی زدوده شود، انبارمانی این محصولات افزایش پیدا کند، در بخش سلامت برای جامعه تأثیر بگذارد و همچنین امنیت غذایی تامین شود تا بتواند بازارهای صادراتی پایداری برای محصولات فراهم شود. ما در این خصوص باید فرایند طراحی و ساخت سامانه‌های لازم را در یک شبکه دانش‌بنیانی طی می‌کردیم و به لطف خدا هرچه سامانه مولد پرتو را که مفروض بود و می‌توانست در این زمینه استفاده شود، طراحی کردیم و ساختیم.

 رشد جهشی وزارت دفاع در ۳۳ ماه اخیر به روایت امیر آشتیانی
امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از عملکرد ۳۳ ماهه این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد.
وی اظهار کرد: وزارت دفاع در اکثر شاخص‌های عملکردی در ۳۳ ماه اخیر رشد جهشی داشته است. ما در میزان تولید تسلیحات و تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و ارائه خدمات با هدف پشتیبانی از نیروهای مسلح در طول این مدت رشد دوبرابری داشته‌ایم.
آشتیانی افزود: در میزان صادرات محصولات و خدمات نظامی رشد سه‌برابری داشتیم. در توسعه دیپلماسی دفاعی و ارتقای نقش وزارت دفاع در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عملکرد بسیار قابل‌قبولی داشتیم. تعداد شرکت‌های همکار بخش خصوصی با وزارت دفاع از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت به ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.

 از سال طلایی ترانزیت تا رشد تولید مسکن
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال سال طلایی ترانزیت در کشور است، گفت: سال گذشته در بخش ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی داشتیم و در چهار ماهه امسال نیز رشد ۵۶ درصدی در این بخش مشاهده می‌شود.وی افزود: طبق قانون برنامه هفتم در سال اول این برنامه ترانزیت ١۶ میلیون تنی هدف‌گذاری شده اما با این روند میزان ترانزیت تا پایان امسال از ٢٢ میلیون تن عبور می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت سیزدهم ۱۲ درصد به طول آزادراه‌ها نسبت به قبل از دولت سیزدهم اضافه شد و ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در کشور احداث شد. هشت درصد به طول۳۵۸۶ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شد.
 در دولت سیزدهم ۲ هزار ۲۰۰ خانه محیط‌زیست راه‌اندازی شد
همچنین علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست اظهار کرد: راه‌اندازی بیش از ۲ هزار ۲۰۰ خانه محیط‌زیست در کشور، جرم‌انگاری شکار یوزپلنگ آسیایی و احیای دریاچه ارومیه ازجمله اقدامات مهمی بود که در حوزه زیست‌محیطی در دولت سیزدهم صورت گرفت.
وی با اشاره به عملکرد سازمان حفاظت از محیط‌زیست در طول سه سال گذشته، گفت: براساس برنامه تحولی شهید رئیسی و رهنمودهای ایشان ما در سه بخش بنیادی، عملکردی و میدانی مسائل محیط‌زیست کشور را پیگیری کردیم. خوشبختانه در حوزه بنیادی ما دو قانون بنیادی در حوزه محیط‌زیست داشتیم که حدود ۵۰ سال قدمت داشت و براساس حوادثی که رخ می‌داد پدیده‌های نوظهور بایستی اصلاح می‌شد. خوشبختانه، هم قانون حفاظت و بهسازی و هم قانون شکار صید اصلاح شد.
وی در ادامه اظهار کرد: ما ۱۲ آیین‌نامه در این دولت داشتیم؛ مانند آیین‌نامه کسب‌وکار در محیط‌زیست که خیلی آیین‌نامه روبه جلویی از جنبه‌های مختلف است. یا آیین‌نامه مربوط به جمع‌آوری پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون که یک گام بسیار اساسی است. ۱۵ درصد مفاد و مواد برنامه هفتم توسعه به محیط‌زیست بازمی‌گردد ازجمله بحث تغییرات اقلیمی که موضوع بسیار مهمی است. چهار جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست داشتیم که مصوبات خوبی داشت. بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب نیز در زمینه فرهنگسازی‌ محیط‌زیست چاپ شد.

 در طول سه سال گذشته کشور هیچ‌گاه با بن‌بست مواجه نشد
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم ارائه و تأکید کرد: رویکرد تنوع راهبردی در مناسبات خارجی دولت سیزدهم نوعی چابکی و بالندگی به سیاست خارجی داد و عملاً شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته کشور هیچ‌گاه با بن‌بست مواجه نشد.وی در جلسه هیأت وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد وزارتخانه امور خارجه پرداخت و با بیان اینکه «ما دولت را در شرایطی تصویر می‌کنیم که در یک وضعیت سیال نظام بین‌الملل وارد عرصه عمل شد»، اظهار کرد: قبلاً شرایط محیط بین‌المللی دارای نظامات و ثباتی بود، اما شرایط کنونی به‌ویژه در مقطع اخیر و نبود قدرت محوری در سازوکارهای بین‌المللی و حتی مدعیان اصلی یکجانبه‌گرایی، شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین‌المللی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: این شرایط ویژه می‌توانست برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد کند، اما دولت سیزدهم رویکردی در عرصه سیاست خارجی اتخاذ کرد که مبتنی بر تنوع راهبردی در مناسبات خارجی بود و این رویکرد چابکی و بالندگی به سیاست خارجی داد و عملاً ما شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته کشور هیچ‌گاه با بن‌بست مواجه نشد. ما در عرصه‌های متنوع نقش‌آفرین فعال، تعیین‌کننده و بازیگردان بودیم و در مواردی هم که شرایط منطقه‌ای یا بین‌المللی وضعیتی را برای ما ایجاب می‌کرد، ما نه یک عنصر منفعل بلکه عاملی تعیین‌کننده بودیم و در وضعیت‌های مختلف توانستیم منافع کشور و امنیت ملی را تامین کنیم.

 شکسته شدن رکورد ۱۶ساله سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: در دولت سیزدهم رکورد ۱۶ساله سرمایه‌گذاری خارجی شکسته شد.
وی در آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم با تشریح اقدامات صورت گرفته و عملکرد اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: در ابتدا باید بگویم که هر دستاورد مثبتی که داشتیم تحت لوای حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید بود.
وی گفت: در حوزه‌های ماموریتی وزارت اقتصاد اول باید به حوزه خزانه‌داری اشاره داشت، در دولت سیزدهم، تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ هزار حساب به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد انجام شد و با تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای نخستین بار، خزانه‌داری هیچ تن‌خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد.

 هزار آمبولانس در کشور در حال توزیع است
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه هزار آمبولانس در کشور در حال توزیع است، گفت: در دولت سیزدهم ۱۷ هزار تخت بیمارستانی افزوده شد.
وی در گزارشی از عملکرد وزارتخانه بهداشت، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۱۷ هزار تخت بیمارستانی افزوده شد. در این دوره بیمارستان‌هایی افتتاح شد که از زمان آغاز ساخت آنها ۱۸ یا ۳۴ سال زمان گذشته بود. خود شخص رئیس‌جمهور شهید ۷ مرکز بهداشتی را افتتاح کرد.
وی ادامه داد: ۴۹۴ پروژه درمانی در دولت سیزدهم افتتاح شد. تجهیزات سنگین پزشکی به ۳۸۵ مورد و تعداد دستگاه دیالیز به ۱۴۵۳ مورد افزایش یافت. تعداد تخت بخش مراقبت‌ کودکان به ۱۰۵۰ تخت رسید.
همچنین ۱۲ هزار پزشک و ۲ هزار و ۸۰۰ متخصص به مناطق محروم اعزام شدند. سقف کارانه برای این افراد برداشته شد و مالیات آنها از 30 درصد به 10 درصد کاهش یافت.

 در دولت سیزدهم به مرجعیت علمی توجه ویژه‌ای شد
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در روزهای آغازین دولت سیزدهم در وزارت علوم یک برنامه راهبردی براساس اسناد بالادستی تنظیم کرده و از تمام روسای دانشگاه قبل از آنکه برای آنان حکم صادر کنیم، برنامه گرفتیم.
وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم در طول سه سال گذشته، بیان کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ما چهار رکن اصلی داریم. باید برای هر چهار رکن برنامه داشته باشیم؛ در وهله اول دانشجو که همه‌‌چیز آموزش عالی برای دانشجو است؛ اعضای هیأت علمی که یاوران ما هستند و محتوای آموزشی. از طرف دیگر، وزارت علوم باید هم برای علم هم برای تحقیقات و هم برای فناوری برنامه داشته باشد. قبلا این وزارتخانه، وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود.
وی اظهار کرد: ما وظیفه داشتیم که فرهنگ را نیز پررنگ ببینیم. نخستین کاری که کردیم این بود که یک برنامه راهبردی براساس اسناد بالادستی تنظیم کردیم. از تمام روسای دانشگاه قبل از آنکه برای آنان حکم صادر کنیم، برنامه گرفتیم. هر سال میزان پیشرفت آنان را بررسی کرده و به ۱۰ رئیس دانشگاه برتر و دو رئیس پژوهشگاه برتر نشان صدر را تقدیم می‌کنیم. از سرگیری آموزش حضوری وقت زیادی از ما گرفت. برای فناوری کمتر برنامه وجود داشت؛ ما با چابک‌سازی‌ ساختار آموزش عالی معاون فناوری و نوآوری تاسیس کردیم که پارک‌های علم فناوری و مراکز رشد را جدی‌تر دنبال کند.

 رفتن به سمت صنعت دانش‌بنیان به‌جای مونتاژکاری/ صف تقاضای ارز را کوتاه کردیم
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر اینکه در وزارت صمت دولت سیزدهم تأکید خود را بر توسعه حداکثرسازی ساخت داخل و ایجاد صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور گذاشتیم، مواردی نظیر شکستن صف‌های تخصیص ارز، تأکید بر خوداتکا شدن صنایع در بحث انرژی، تحول در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی، توسعه زنجیره ارزش در حوزه معدن و... را از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه برشمرد.
وی که حدود ۱۵ ماه، سکانداری این وزارتخانه را بر عهده داشت، در تشریح عملکرد حوزه وزارتی خود، اظهار کرد: اقداماتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت که با موفقیت‌های خوبی همراه بود؛ ارزیابی‌ها شرایط مثبتی را نشان می‌دهد و آثار سرمایه‌گذاری‌ها، قطعا در آینده خود را به خوبی نشان خواهد داد. نخستین و مهم‌ترین کاری که انجام دادیم تدوین نظام مسائل صنعت بود. کتابچه‌ای با موضوع تحلیل راهبردی از صنعت تهیه شده که به‌زودی منتشر خواهد شد.
سکاندار وزارت صمت درباره عملکرد این وزارتخانه در حوزه صنعت اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست، حداکثرسازی ساخت داخل بود. به‌طور مثال، در مورد خودرو، موکت کف و لاستیک و... ساخت داخل می‌شد اما موتور ساخت داخل نمی‌شد؛ اما درصدگیری صورت می‌گرفت و چون بالای درصد مجاز می‌رفت، تصور بر این بود که موفقیت حاصل شده است؛ بر همین اساس، راهبرد اول را تأکید بر مهندسی و تأکید بر ساخت تجهیزاتی که گلوگاه هستند یا وابستگی زیاد ایجاد می‌کنند، گذاشتیم.

 در دولت مردمی بودجه حوزه فرهنگ ۲۰ برابر شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بودجه حوزه فرهنگی در سه سال دولت مردمی ۲۰ برابر شد، گفت: بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۰ را به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رساندیم.
محمدمهدی اسماعیلی در نشست هیأت دولت اظهار داشت: افتخار همه اعضای دولت همکاری با شهید رئیسی بود؛ همه اعضای هیأت دولت بزرگ‌ترین افتخار دوران همکاری، همکاری با این شهید والامقام بوده است و امیدوارم در مسیر خدمتگزاری با عاقبت به خیری به این شهید عزیز و همراهان عزیزشان ملحق شویم.
وی افزود: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه یکی از حوزه‌های مهمی است که از ابتدای حضور آیت‌الله شهید رئیسی در عرصه مدیریت اجرایی تلاش می‌شد بین نشاط، آزادی بیان و اندیشه و آزادی رسانه‌ها، گفت‌وگوهای انتقادی و نشاط اجتماعی مردم با نگاه حکمرانی دینی، ایجاد تعارض و تباین وجود نداشته باشد.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد دولت آیت‌الله شهید در این بود که شادی، نشاط، آرامش و افزایش مصرف فرهنگی ۷۰۰ درصدی و پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را در تاریخ کشور خلق کرد بدون اینکه از اصول و موازین دین و معیارهای شرعی عقب‌نشینی کند. این مهم به واسطه شخصیت منحصر به فرد رئیس دولت محقق شد که شخصیت فرهنگی و دانشمند و مجتهد و مورد وثوق همه جریان‌های دینی مذهبی و سیاسی کشور بود.
اسماعیلی بیان کرد: در وزارت فرهنگ با دو مسئله و عارضه مهم در این کمتر از سه سال روبه‌رو بودیم. مسئله اول کرونا بود که در همه حوزه‌ها تأثیرگذار بود و حوزه فرهنگ و هنر و رسانه مجبور بود که فعالیت‌ها را تعطیل کند و همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری حالت تعلیق و تعطیلی داشت و نخستین مسئله، عادی‌سازی‌ و توجه به معیشت هنرمندان بود.

 افزایش ۲۲۵ درصدی فروش دانش‌بنیان‌ها/ رشد ۹ برابری صادرات طی ۳ سال
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مورد دستاوردهای این معاونت در دولت سیزدهم گفت: فروش شرکت‌های دانش‌بنیان با ۲۲۵ درصد افزایش به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید، همچنین صادرات محصولات این شرکت‌ها از ۲۹۶ میلیون دلار در پایان سال ۱۳۹۹ به دو هزار و ۵۲۰ میلیون دلار در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در جلسه هیأت دولت و در تشریح عملکرد سه ساله معاونت متبوع خود در دولت سیزدهم گفت: بحث حمایت از جریان دانش‌بنیان کشور و گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان یکی از گفتمان‌های محوری رئیس‌جمهور شهید بود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین دستاوری که در دولت داشتیم هماهنگی بسیار نزدیک همه دستگاه‌های اجرایی و به شکل خاص وزارت اقتصاد و نفت و نیرو، صمت و علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت بود که همکاری خوبی داشتند.
دهقانی فیروزآبادی در ادامه به تشریح این همکاری‌ها در چند سرفصل پرداخت و گفت: توسعه نهادی و ساختاری اقتصاد دانش‌بنیان یکی از دستاوردهای حوزه معاونت علمی است که مقام معظم رهبری در محدود موضوعاتی که تأکید به توسعه ساختار و ایجاد ساختار دارند حوزه علم و فناوری است.
 با پیشنهاد اعضا، ادامه این جلسه به روز چهارشنبه موکول شد.