ابتکار اژدهای سرخ برای التهاب فلسطین

[فرشته کیانی] حماس  دیروز،  سه‌شنبه،  اعلام کرد که با دیگر گروه‌های فلسطینی با میانجیگری چین توافقنامه «وحدت ملی» امضا کرده است. امضای این توافق در حالی صورت می‌گیرد که هجوم رژیم صهیونسیتی به غزه بیش از ۹ ماه است که به طول انجامیده و توافق آتش‌بس هم با شکست مواجه شده است. جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح)، جنبش حماس، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی، جبهه مبارزه مردمی فلسطین، جبهه ابتکار ملی فلسطین، جبهه مردمی فلسطین- فرماندهی کل، اتحاد دموکراتیک فلسطین، جبهه آزادی‌بخش فلسطین، جبهه آزادی‌بخش عربی، جبهه عربی فلسطین و پیشتازان جنگ آزادی‌بخش ملی؛ گروه‌های فلسطینی هستند که در پکن، پایتخت چین، در نشستی دو روزه گرد هم آمدند. آنها در پکن بر وحدت ملی همه‌جانبه که شامل همه نیروها و گروه‌های فلسطینی است و تعهد به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس طبق قطعنامه‌های بین‌المللی 181 و 2334 توافق کردند. گروه‌های فلسطینی همچنین از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن اشغالگری رژیم صهیونیستی و شهرک‌سازی‌های این رژیم در اراضی فلسطین، استقبال کردند.

توافقی برای حفظ کنترل فلسطینی‌ها بر غزه و وحدت ملی
شبکه خبری الجزیره نیز با بیان اینکه گروه‌های فلسطینی توافقنامه «وحدت ملی» امضا کرده‌اند که هدف آن حفظ کنترل فلسطینی‌ها بر غزه پس از پایان جنگ اسرائیل است، نوشت: «توافقنامه پکن را حماس، فتح و 12 گروه فلسطینی دیگر امضا کردند. موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس، در کنفرانس خبری پکن گفت: امروز توافقنامه‌ای برای وحدت ملی امضا می‌کنیم و می‌گوییم که راه تکمیل این روند، وحدت ملی است. مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش «ابتکار ملی» فلسطین، یکی از 14 گروه امضاکننده این توافق هم به الجزیره گفت: «این توافق «بسیار فراتر» از هر توافق دیگری است که در سال‌های اخیر به دست آمده است. چهار عنصر اصلی آن: ایجاد یک دولت موقت وحدت ملی، تشکیل رهبری واحد فلسطینی پیش از انتخابات آینده، انتخاب آزادانه شورای ملی جدید فلسطین و اعلام عمومی وحدت در برابر حملات مداوم اسرائیل است. حرکت به سمت یک دولت وحدت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا تلاش‌های اسرائیل را برای ایجاد ساختاری تعاملی علیه منافع فلسطین مسدود می‌کند. جنگ در غزه عامل اصلی انگیزه طرف‌های فلسطینی برای کنار گذاشتن اختلافات است. اکنون راهی جز این نیست که فلسطینیان متحد شوند و با هم علیه این بی‌عدالتی وحشتناک مبارزه کنند. در حال حاضر، مهم‌تر از امضای توافق، اجرای آن است.»

رژیم صهیونیستی: هیچ کس جز ما غزه را پس از پایان جنگ کنترل نخواهد کرد!
به گزارش الجزیره؛ اسرائیل به‌شدت با هر گونه نقش حماس در اداره غزه مخالف است، بنابراین به سرعت از توافق پکن انتقاد کرد. یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل، با هدف قرار دادن فتح به دلیل همکاری با حماس، بر موضع اسرائیل مبنی بر اینکه هیچ کس به جز اسرائیل غزه را پس از پایان جنگ کنترل نخواهد کرد،
تاکید ورزید.

نقش نوظهور چین به عنوان میانجی جهانی صلح



روزنامه «واشینگتن‌پست» در مطلبی با عنوان «چین با بیانیه پکن واسطه وحدت فلسطین می‌شود»، نوشت: «چین با میزبانی از رهبران 14 جناح فلسطینی در تلاش برای حل اختلافات و نشان دادن خود به عنوان یک میانجی جهانی است. رهبران جناح‌های فلسطینی، از جمله فتح و حماس، سه‌شنبه در پکن بیانیه مشترکی را با هدف پایان دادن به اختلافات و ایجاد وحدت بین رقبای سرسخت امضا کردند، توافقی که به چین کمک می‌کند ادعای خود برای میانجیگری جهانی را تقویت کند. رسانه‌های دولتی چین گفتند که بیانیه پکن را -که از آن به‌عنوان یک پیشرفت و نشانه‌ای از نقش نوظهور چین در جایگاه یک میانجی صلح در درگیری‌های فرامرزی استقبال می‌شود- نمایندگان 14 جناح فلسطینی امضا کردند. در این نشست محمود العلول، نایب‌رئیس کمیته مرکزی فتح، موسی ابومرزوق، یکی از اعضای ارشد حماس، سفرای مصر، روسیه و الجزایر حضور داشتند.»

لحظه‌ای تاریخی برای آرمان آزادی فلسطین؟ تحلیلگران تردید دارند
به گزارش «واشینگتن‌پست»، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، این نشست را «لحظه‌ای تاریخی برای آرمان آزادی فلسطین» خواند و بر «اجماع بر سر ایجاد یک دولت آشتی ملی موقت برای مدیریت غزه پس از جنگ»، حمایت چین از آتش‌بس جامع و پایدار و تشکیل کنفرانس صلح بین‌المللی بزرگ در تلاش برای راه‌حل دو دولتی تاکید کرد. بحث کلیدی بعد از پایان‌ جنگ طاقت‌فرسای 9ماهه در نوار غزه این است که چگونه این منطقه اداره خواهد شد. بیانیه پکن خواستار تشکیل دولت وحدت فلسطینی با نظارت بر کرانه باختری، بیت‌المقدس و نوار غزه و در نهایت برگزاری انتخابات است که رهبران جناح‌ها برای آن گرد هم می‌آیند. این نشست ممکن است یک پیروزی دیپلماتیک آشکار برای پکن باشد، اما تحلیلگران در مورد آینده این توافق تردید دارند. تلاش قبلی پکن برای میانجیگری بین حماس و فتح بدون بیانیه مشترک به پایان رسید.

چین واشنگتن را در موقعیتی ناخوشایند قرار داده است
این روزنامه آمریکایی افزوده است: «پس از دهه‌ها سپردن دیپلماسی بحث‌برانگیز در خاورمیانه به آمریکا، چین در سال‌های اخیر به‌طور فعال خود را به‌عنوان یک صلح‌ساز موفق در برخی از نقاط مهم‌ جهان معرفی کرده است. پکن سال گذشته میان ایران و عربستان میانجیگری کرد و واشنگتن را در موقعیتی ناخوشایند قرار داد؛ چرا که توافقی بزرگ در خاورمیانه که رقیب اصلی ژئوپلیتیک آمریکا انجام داده بود، همگان را به تمجید واداشت. چین همچنین سعی کرده خود را به عنوان واسطه در جنگ روسیه و اوکراین معرفی کند و طرحی 12 ماده‌ای برای پایان آن ارائه کرده است.»

اداره فلسطین بر عهده فلسطینی‌هاست
همچنین به گزارش «یورونیوز»، وزیر خارجه چین، درباره این توافق گفته است که در آن ایجاد «دولت موقت آشتی ملی» پیش‌بینی و تصریح شده که خود فلسطینی‌ها باید فلسطین را اداره کنند. فتح و حماس، دو جناح اصلی فلسطینی، سال‌هاست که با درگیری‌های مسلحانه و اختلافات سیاسی با یکدیگر نمی‌سازند. حماس از سال ۲۰۰۷ و پس از سرنگونی فتح که بر تشکیلات خودگردان در کرانه باختری سلطه دارد، کنترل غزه را به دست گرفت. چین، در حالی که روابط دیپلماتیک خوبی با اسرائیل دارد، مدت‌هاست که از آرمان فلسطین حمایت و از راه‌حل دو کشوری دفاع می‌کند. این توافق نشان‌دهنده علاقه فزاینده چین به نقش‌آفرینی بیشتر در خاورمیانه است.