شکایت از سهم‌خواهان

جوان آنلاین: رئیس جمهور منتخب گفت که می‌خواهد دولت وفاق ملی تشکیل دهد، اما هر جریانی و هر کسی «آدم خودش را معرفی می‌کند» و این برای او معضلی شده است و نمی‌داند چه‌کار کند. چرا سهم‌خواهان زر و زور و تزویر او را رها نمی‌کنند؟! می‌توان پیش‌بینی کرد که رسانه‌های اصلاح‌طلب این بخش از سخنان او را سانسور شدید خواهند کرد. 
 دولت وفاق ملی نسخه پزشکیان برای ایران امروز است. او این نکته را بار دیگر در جمع ستاد‌های مردمی تکرار کرد. سخن و راهبردی که قبلاً در اجتماعات و محافل مختلف به آن اشاره کرده بود. همین تأکید چند باره بردولت وفاق ملی می‌تواند ناشی از این مسئله باشد که رئیس‌جمهور منتخب با اعلام تشکیل دولت وفاق ملی می‌خواهد از فشار‌های پشت صحنه که این روز‌ها هم در حال افزایش است خود را رها کند و افکار عمومی را به کمک بطلبد. آیا «مجاهدان شنبه» به خانه بازخواهند گشت؟ باید صبر کرد. 
«مجاهدان روز شنبه» اصطلاحی قدیمی و استعاره از کسی یا کسانی است که بعد از یک پیروزی، ناگهان می‌پرند وسط ماجرا، مدعی می‌شوند و می‌خواهند در آن موفقیت شریک شوند. 
سکوت روز‌های گذشته رئیس جمهور منتخب درباره روند انتخابات کابینه و اینکه دولت چهاردهم چه ماهیتی خواهد داشت برای برخی این تلقی را ایجاد کرده بود که شاید پزشکیان در این زمینه اسیر فشار‌ها و سهم‌خواهی‌های پشت پرده شده، اما دولت وفاق ملی پایبندی رئیس‌جمهور به شعار‌های زمان انتخاباتی است. اینکه او حزبی نیست و اینکه شایستگان باید در کشور به مناصب دست پیدا کنند.   تأکید پزشکیان بر کابینه وفاق ملی


دیروز پزشکیان به جمع اعضای ستاد‌های مردمی خود رفت و سخنان مهمی در خصوص ماهیت دولت چهاردهم بیان کرد. رئیس‌جمهور منتخب در بخشی از سخنان خود با اشاره به تشکیل دولت وفاق ملی گفت: «انتخاب مسئولان برای من معضل شده است، به هر کس می‌گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند؛ قدم اول انتخاب کابینه وفاق ملی است و آن شعاری است که سرمی‌دادیم که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود، خودمان هم باید به آن پایبند باشیم، در نتیجه باید کابینه‌ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم». 
پیگیری سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری وعده رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی بود که دوباره بر پیگیری این سیاست‌ها تأکید کردند. همچنین رئیس‌جمهور منتخب بر ملاک‌هایی برای انتخاب وزرا تأکید کرده که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم برآن اشاره کرده بودند. صفاتی، چون صداقت، شجاعت، کارآمدی و انقلابی بودن که مورد توجه رئیس‌جمهور منتخب هم قرار گرفت. 
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حق را باید بتوانیم درست عمل کنیم، برای اینکه بتوان حق را عمل کرد، باید نفس را در مقابل سرکشی‌ها ضایع کند و اجازه ندهد سرکشی او را از حق دور کند، گفت: «من را آن‌قدر بزرگ نکنید که تصور کنم کسی شده‌ام؛ من نماینده شما شده‌ام برای اینکه بتوانم دنبال حق و حقوق شما بروم؛ شما به من اعتماد کرده‌اید و رأی داده‌اید، خود را متعهد می‌دانم که پایبند حرف‌هایی که گفته‌ام باشم؛ حرف‌هایی که زده‌ام، وعده، عدد و رقمی نداده‌ام و گفته‌ام پیگیر حقوق شما خواهم شد». 
پزشکیان همانند دوره رقابت‌های انتخاباتی در این نشست هم تأیید کرد که دعوا نخواهد کرد و دروغ نخواهد گفت: «دنبال محرومان و مشکلات مردم خواهم بود؛ تا پای جان خواهم ایستاد، اینکه به دنبال حق برویم، دنبال انصاف باشیم و زور نگوییم و ظلم نکنیم و پشتیبان مظلومان باشیم، راه امام علی (ع) است دستور خداست». 
همین رویکرد یعنی صادق بودن با مردم و اینکه فرد بعد از قبول مسئولیت هم مردمی باشد صفاتی است که مورد علاقه مردم است و یکی از دلایل محبوبیت شهید رئیسی هم همین صفات بود که حالا پزشکیان هم بر این صفات تأکید می‌کند. 
پزشکیان همچنین در بخشی از سخنان خود در این نشست همه را برای کمک به کشور دعوت به همکاری و همدلی کرده است: «دشمنان نمی‌خواهند ما مستقل باشیم، قدم اول این است که در داخل کشور با هم باشیم، دنبال حق باشیم، حقوق فردی، اجتماعی، قومیتی، مذهبی، جنسیتی. چه کسانی که به من رأی دادند یا به طرف مقابل، یا آن‌ها اصلاً رأی ندادند می‌خواهم که بیایید برای عزت کشور با هم تلاش کنیم». 
تأکید پزشکیان بر دولت وفاق ملی به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است. کسانی که به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستند. محسن هاشمی در کنایه‌ای از احتمال اندک وزیر شدن خود سخن گفته و در فضای توییتر هم برخی کاربران نزدیک به دولت روحانی با انتشار مطالبی نشان می‌دهند که دنبال سهم خود از دولت هستند و اینکه پزشکیان به آن‌ها میدان نداده است، ناراحت هستند. 
رئیس‌جمهور منتخب در زمان رقابت‌های انتخاباتی بار‌ها تأکید کرده که دولت سوم روحانی یا هیچ فرد دیگری نیست و دولت خود را تشکیل می‌دهد. دولت وفاق ملی هم با همین راهبرد تشکیل می‌شود، اما گویا برخی افراد نزدیک به جریانات سیاسی مسئله‌دار هنوز این پیام رئیس‌جمهور را دریافت نکرده‌اند و می‌خواهند پیرمردان حاشیه‌دار و عناصر مسئله‌دار با سابقه محکومیت را بر مناصب دولت چهاردهم بگمارند. مسئله‌ای که همسو با مشی رئیس‌جمهور نیست. خود رئیس‌جمهور اعلام کرده که از رقبای خود هم برای تشکیل کابینه درخواست کمک کرده است. غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب دیروز طی نشستی این مسئله را تأکید کرده و گفته: «آقای پزشکیان هم از بنده و هم از سایر دوستان درخواست کرد که گزینه‌های پیشنهادی خود را برای کابینه معرفی کنیم که دوستان مشورت‌هایی کردند و به هرحال جریان اصولگرا تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رأی اعتماد مجلس پیشنهاد‌های خود را به او خواهد داد.»  حدادعادل: از دولت وفاق ملی استقبال می‌کنیم
حداد عادل که در نشست وبیناری هفتگی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با حضور اعضای شورای ائتلاف در استان‌ها سخنرانی می‌کرد به جلسات خود با رئیس‌جمهور منتخب پرداخت و توضیح داده که «در هر دو جلسه ما این نگرانی را به ایشان منتقل کردیم که شما چه می‌خواهید بکنید و آیا می‌خواهید که صددرصد این دولت شما به معرفی شورای راهبری و از جریان اصلاحات باشد یا اینکه می‌خواهید این دیوار‌ها را فرو بریزید و آزادانه‌تر تصمیم بگیرید که البته این‌طور گفتند که می‌خواهند حتی‌الامکان یک دولت اجماع ملی و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم استقبال می‌کنیم.»
این نشان دهنده وفاق و همگرایی کامل در بین جریانات سیاسی برای کمک به دولت پزشکیان است و اینکه حدادعادل هم از ایده دولت وفاق ملی حمایت کرده است البته حداد عادل اعلام کرده که در یک سیاست صبر و انتظار نسبت به دولت پزشکیان قرار داریم: «حالا رئیس‌جمهور وقتی رأی اکثریت داشت رئیس‌جمهور همه است و رئیس‌جمهور آن‌هایی که به او رأی ندادند هم است و معنا ندارد که دیگر احوال قبل از رأی‌گیری و قبل از انتخابات را بعد از انتخابات ادامه بدهیم. بقیه کار هم با خود رئیس‌جمهور است که امیدواریم استقلال خود را نشان بدهد و ما امیدواریم که رئیس‌جمهور همان‌طور که در مناظره‌ها گفتند که عضو هیچ حزبی نیستم در واقع نشان بدهند که خود رئیس‌جمهور است که تصمیم می‌گیرد.»  دولت وفاق ملی ایده‌ای کارآمد
دولت وفاق ملی در عصر و زمانه‌ای که جامعه ایرانی نیازمند التیام شکاف‌ها است و خود پزشکیان هم در شعار‌های انتخاباتی به این مسئله اشاره کرد ایده حساب شده و کارآمدی است البته این نیازمند توضیح است که حدود و ثغور آن مشخص شود و تفاوت آن با ایده‌هایی، چون دولت ائتلافی روشن شود. فعلاً تا حدی ایده دولت وفاق ملی مبهم است اینکه چگونه قرار است در کابینه وفاق ملی اتفاق بیفتد آیا با حضور وزرایی از طیف‌های مختلف سیاسی یا اینکه افرادی که چندان شناسنامه حزبی و سیاسی ندارد. هنوز رئیس‌جمهور درباره ابعاد و مفهوم دولت وفاق ملی توضیح روشنی نداده است. توضیح روشن این مفهوم از آنجایی ضروری است که می‌تواند مانع سهم شود.
سایر اخبار این روزنامه
شکایت از سهم‌خواهان عاقبت جعل هویت سیاسی  اعتراض عارف به سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از پزشکیان  پزشکیان و فیلسوفی از «بعید» و پخمگانی از «قریب» سود فروش سبوس موجب مقاومت کارخانه‌ها  در تولید آرد کامل شده‌است تیمداری در بخش بانوان فرصت یا تهدید! تیمداری در بخش بانوان فرصت یا تهدید! افتتاحیه روی سن رودخانه خون در غزه! افتتاحیه روی سن رودخانه خون در غزه! هدایت با راهیان هدایت با راهیان «تأسیسات انرژی» اسرائیل در بانک اهداف انصارالله  «تأسیسات انرژی» اسرائیل در بانک اهداف انصارالله  جبهه هشتم تحریمی علیه اسرائیل  جبهه هشتم تحریمی علیه اسرائیل  هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها تثبیت شد هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها تثبیت شد عقده‌گشایی براندازان نسبت به سعید راد عقده‌گشایی براندازان نسبت به سعید راد بازداشت باند‌های اعجوبه‌ها و لاشخور‌های پایتخت قدردانی جوانان بلژیکی  از رهبر معظم انقلاب شکوفایی مقاومت در بستر پایداری مردم غزه