تیمداری در بخش بانوان فرصت یا تهدید!

درخواست برخی باشگاه‌ها برای فعالیت در فوتبال بانوان در نگاه خوشبینانه اقدامی خوب و پیشرفتی قابل‌تحسین است، اما تجربه ثابت کرده این دست اقدامات یهویی، اجباری و حتی نمایشی، محکوم به شکست هستند. 
از وقتی کنفدراسیون آسیا با جدیت الزامات ابلاغ شده به باشگاه‌ها را دنبال می‌کند، باشگاه‌های وطنی فهمیده‌اند دیگر خبری از کج‌دار و مریز نیست و با همه کاستی‌های موجود تلاش می‌کنند نواقص خود را برای کسب مجوز حرفه‌ای به حداقل برسانند. این مسئله برای باشگاه‌هایی که داعیه حضور در لیگ نخبگان قاره را دارند بیشتر از بقیه مهم است و آن‌ها می‌کوشند از هر طریقی شده نظر مساعد مسئولان آسیا را کسب کنند. در این میان فعالیت در فوتبال بانوان، یکی از الزامات ای‌اف‌سی محسوب می‌شود، منتها باشگاه‌ها لزوماً مجبور به داشتن تیم در لیگ‌برتر نیستند و می‌توانند با داشتن تیم بانوان در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر نیز به هدف‌شان برسند. اخیراً گلاره ناظمی، مسئول کمیته مسابقات بانوان در اظهارنظری از اعلام آمادگی هفت باشگاه (تراکتور، پرسپولیس، شمس‌آذر، مس رفسنجان، چادرملو، ذوب‌آهن و فولاد خوزستان) جهت تیمداری در لیگ دسته دوم بانوان خبر داده و اینکه مدارک آن‌ها به سازمان لیگ فوتبال رسیده است. 
در روز‌هایی که خبری از فوتبال بانوان نیست و توجه چندانی به این حوزه نمی‌شود، شنیدن این خبر امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد. ضمن اینکه چند باشگاه نیز اقدام به انتخاب کادرفنی تیم‌های بانوان خود کرده‌اند. تا اینجا همه چیز خوب و رضایت‌بخش است، ولی هنوز زمان عملی شدن وعده‌ها و اخبار منتشر شده نرسیده است. قطعاً اگر پرسپولیس، فولاد و دیگر تیم‌ها در بخش بانوان تیمداری کنند احتمالاً در آینده باشگاه‌های شناخته شده دیگر نیز پای کار خواهند آمد. منتها بحث اصلی سازوکار تیمداری در بخش بانوان است و اینکه آیا ضوابط، شرایط و چارچوب‌های حرفه‌ای و قانونی آن تعیین و به باشگاه‌ها ابلاغ شده است؟ طی چند سال اخیر قاطعیت کنفدراسیون آسیا به همه ما ثابت شده و نقره‌داغ شدن سرخابی‌ها دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای را در این خصوص باقی نگذاشته است. حمایت از فوتبال بانوان نیز یکی از الزامات ای‌اف‌سی است، وگرنه تا پیش از این باشگاه‌های لیگ برتری همه توان‌شان را در بخش مردان به کار می‌گرفتند و اهمیتی به فوتبال بانوان نمی‌دادند. حالا هم که برای گرفتن مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ نخبگان باید همه نواقص‌شان را جبران کنند، تازه یادشان افتاده بانوان نیز در مستطیل سبز فعال هستند. باشگاه‌های مدعی در این بحث تازه در ابتدای راه قرار دارند و طبق معمول با آب و تاب از برنامه‌ها و حمایت‌هایشان می‌گویند، ولی نحوه مدیریت فوتبال مردان، آن هم با آن گردش مالی بسیار سنگین خود گویای همه چیز است و عملکرد ضعیف مدیریت آقایان را ثابت می‌کند. 
به‌همین خاطر است که از همین ابتدای کار باید فکر همه جا را کرد و راه را برای سوءاستفاده، قانون‌گریزی و سوءمدیریت‌های احتمالی بست. در دهه ۹۰ بود که باشگاه پرسپولیس با سروصدای زیاد تیمداری در کشتی را به مرحله عمل رساند، اما زودتر از آنچه تصور می‌شد تب تیمداری قرمز‌ها در کشتی به پایان رسید و بدهی کشتی‌گیران نیز پرداخت نشد. فعالیت پرسپولیس در رشته‌هایی، چون وزنه‌برداری و والیبال نیز عاقبت خوبی نداشته است. اینکه صرفاً باشگاه‌ها وسط بیایند و بگویند در لیگ دسته دوم بانوان تیم داریم، چاره کار نخواهد بود. آقایان اگر واقعاً قصد فعالیت در این حوزه را دارند، باید نسبت به برنامه‌های خود در فوتبال بانوان شفاف‌سازی کنند و صراحتاً بگویند حاضرند برای فوتبال بانوان چقدر هزینه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
شکایت از سهم‌خواهان عاقبت جعل هویت سیاسی  اعتراض عارف به سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از پزشکیان  پزشکیان و فیلسوفی از «بعید» و پخمگانی از «قریب» سود فروش سبوس موجب مقاومت کارخانه‌ها  در تولید آرد کامل شده‌است تیمداری در بخش بانوان فرصت یا تهدید! تیمداری در بخش بانوان فرصت یا تهدید! افتتاحیه روی سن رودخانه خون در غزه! افتتاحیه روی سن رودخانه خون در غزه! هدایت با راهیان هدایت با راهیان «تأسیسات انرژی» اسرائیل در بانک اهداف انصارالله  «تأسیسات انرژی» اسرائیل در بانک اهداف انصارالله  جبهه هشتم تحریمی علیه اسرائیل  جبهه هشتم تحریمی علیه اسرائیل  هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها تثبیت شد هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها تثبیت شد عقده‌گشایی براندازان نسبت به سعید راد عقده‌گشایی براندازان نسبت به سعید راد بازداشت باند‌های اعجوبه‌ها و لاشخور‌های پایتخت قدردانی جوانان بلژیکی  از رهبر معظم انقلاب شکوفایی مقاومت در بستر پایداری مردم غزه