سبک حسینی «چاوشی » محصول مشترک خانواده و سکو

دلدادگی حسینی  به سبک چاوشی 
به بهانه استقبال گسترده از قطعه تازه منتشرشده  «تکیه کوچیک»،به  کارنامه  هنری محسن چاوشی  با محوریت قیام سید الشهدا(ع) پرداخته ایم 
 



الهه آرانیان-  ستاره موسیقی پاپ در دهه هشتاد، همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌است. محسن چاوشی حالا یک خواننده معمولی نیست. او از شهرت و محبوبیتش در چند سال اخیر به بهترین نحو در جهت کار خیر که یک نمونه‌اش آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است، استفاده کرده‌است. کافی است چاوشی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام دست یاری به سوی مخاطبانش برای کمک به یک نیازمند یا یک زندانی دراز کند، در کمتر از چند ساعت، مبلغ موردنیاز تامین می‌شود. چاوشی در محرم امسال دو کار ویژه انجام داد؛ اولی، تلاش برای آزادی 110 زندانی مالی و محکوم به پرداخت دیه و جمع‌آوری یک میلیارد و 665 میلیون تومان به کمک هوادارانش بود و دومی، انتشار قطعه شنیدنی «تکیه کوچیک» که قبل از روز تاسوعا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. محسن چاوشی، پیش از این هم قطعه‌هایی در سوگ امام حسین(ع) و یارانش اجرا کرده و ارادتش به سالار شهیدان را نشان داده بود.

اون «تکیه کوچیک» رو فراموش نکردم
چاوشی در اولین روزهای ماه محرم امسال، قطعه «تکیه کوچیک» را در سوگ شهدای کربلا منتشر کرد؛ قطعه‌ای که ترانه‌ای ساده و صمیمی، اما جان‌سوز دارد و توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار کند و به دلشان بنشیند. با شنیدن «تکیه کوچیک»، انگار در یک مجلس روضه امام حسین(ع) حضور یافته‌اید. ترانه‌سرای قطعه «تکیه کوچیک»، امید روزبه است: «من اشک فرو ریخته از چشم فراتم/ بشناس منو... من یکی از گریه‌کناتم/ من شمع عزای تو رو خاموش نکردم/ اون تکیه‌ کوچیکو فراموش نکردم/ آه ای تنِ صدچاک پر از نیزه‌شکسته/ ای بغض تو در چشم خداوند نشسته/ آه از دل رنجیده‌ زینب که حسینش/ بی‌سر به عزای زن و فرزند نشسته». قطعه «تکیه کوچیک» در مدت کمی که از انتشارش می‌گذرد، بر اساس آمار ثبت‌شده در کانال رسمی محسن چاوشی در آپارات، از 113هزار بازدید عبور کرده‌است. رضا فوادیان، تنظیم‌کننده این قطعه بوده و مهدی کریمی، میکس و مسترینگ آن را به‌عهده داشته‌است.

«آواز خون» در محرم 1402
خواننده محبوب موسیقی پاپ در سال گذشته هم یک قطعه محرمی به نام «آواز خون» منتشر کرد که آن هم حسابی موردتوجه مخاطبان قرار گرفت. چاوشی «آواز خون» را ادای دین شخصی خود و دوستان همدلش به اهل کربلا دانست. ترانه این اثر را هم امید روزبه سروده‌است؛ ترانه‌ای با زبان دلنشین و تاثیرگذار: «رخت عزامو پیرهن سیامو / از بُغچه بیرون می‌کشم دلتنگیامو/ از غربت تو با من بخونه /حرفی به سینه می‌زنه زنگ صدامو/ دل بود خون شد/ جونم فدای مشکی که مثل لاله‌های واژگون شد/ عیبی نداره، بذار بگن که/ آوازه‌خون بود و واسه تو روضه‌خون شد». تاثیر امید روزبه در موفقیت دو قطعه محرمیِ سال گذشته و امسال محسن چاوشی را نمی‌توان انکار کرد. رضا فوادیان، تنظیم‌کننده «آواز خون» بوده و عابد بسطامی، میکس و مستر آن را به‌عهده داشته‌است.

قطعه‌های محرمی چاوشی در دهه 90
محسن چاوشی در دهه 90، چهار اثر با محوریت امام حسین(ع) و واقعه کربلا اجرا کرد که دو قطعه از آن‌ها، تیتراژ ابتدایی و انتهایی برنامه «فَریدا» به کارگردانی حامدجوادزاده بود که در سال 1399 از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شد. این برنامه 13 قسمتی به بررسی وقایع زندگی سیدالشهدا(ع) و واقعه عاشورا پرداخت و از جمله محورهای آن محاکمه قاتلان مام حسین(ع) در دادگاه امروزی و روایت دقیق سفر امام حسین(ع) به کربلا بود. دو قطعه‌ای که محسن چاوشی برای این برنامه اجرا کرد، به نام‌های «حسین ع» و «عباس ع» است. ترانه‌سرای هر دو قطعه چاوشی بوده‌است. این خواننده در سال 1395 هم قطعه «دل خون» را به مناسبت اربعین حسینی با شعری از حسین صفا اجرا کرد. قطعه «راه کربلا» هم دیگر اثر محسن چاوشی با حال و هوای کربلاست که در سال 1392 منتشر شد.

ارادت دسته‌جمعی در «سلام آقا» در دهه 80
محسن چاوشی در دهه هشتاد و در آغازین سال‌های فعالیتش هم سه قطعه در رثای سالار شهیدان اجرا کرد. دو قطعه «ظهر عطش» با ترانه‌ای از زنده‌یاد محمدرضا آقاسی و «غدیر خون» با ترانه‌ای از امیر ارجینی در آلبوم «سلام آقا» که با صدای جمعی از خواننده‌ها ازجمله رضا صادقی، محمد علیزاده، مهدی یغمایی منتشر شد، جای گرفت. این آلبوم شنیدنی در سال 1388 در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. اما چاوشی در سال 1383 و در اولین آلبوم غیررسمی خود به نام «نفرین» هم قطعه «غریب مادر» را به امام حسین(ع) تقدیم کرد. ترانه‌سرای این قطعه، مریم حیدرزاده است: «ناله ز درد هجران وای از غم جدایی/ فکر وداع باید از روز آشنایی/ با من بمان برادر طاقت نمانده دیگر/ باور نمی‌کنم من شد موسم جدایی».
 
 
----------------------------------------------------------------------
 
 
محصول مشترک خانواده
به بهانه اکران فیلم «پول و پارتی» و «مصائب شیرین 2» ساخته خانواده سهیلی و داوودنژاد از امروز، تازه‌ترین همکاری خانواده‌های مشهور سینمایی در یک فیلم و سابقه آن‌ها را بررسی کردیم

 مائده کاشیان - تا حالا در سینمای ایران بارها اتفاق افتاده است که یک کارگردان با فرزند، همسر یا برادر هنرمند خود در فیلمی همکاری کند، اما بعضی فیلم‌ها با حضور تعداد بیشتری از اعضای یک خانواده در مقام سازنده یا بازیگر ساخته شده و آن اثر محصول مشترک خانواده هنرمند به حساب می‌آید. جدیدترین نمونه آن هم فیلم «پول و پارتی» است که از امروز اکران می‌شود. به بهانه اکران این فیلم و همچنین «مصائب شیرین 2» از امروز، به چهار خانواده هنرمند مانند سهیلی، داوودنژاد، جعفری جوزانی و شریفی‌نیا پرداختیم که برای ساخت اثری با یکدیگر مشارکت کرده‌اند.

تجربه تازه خانواده سهیلی
سعید سهیلی تا به حال در بیشتر ساخته‌های خود از حضور ساعد سهیلی استفاده کرده است. این کارگردان اولین‌بار در فیلم «شب برهنه» با فرزندش همکاری کرد، اما همکاری جدی آن‌ها از سال 87 و با فیلم کمدی «چارچنگولی» آغاز شد. ساعد سهیلی پس از این فیلم در اکثر فیلم‌های پدرش ایفای نقش کرد. او به استثنای فیلم «ازدواج در وقت اضافه» و «ژن خوک»، در دیگر ساخته‌های سعید سهیلی مانند «گشت ارشاد»، «کلاشینکف»، «گشت 2»، «گشت 3» و «پول و پارتی» حضور داشت و نقش اصلی را در این آثار برعهده داشت. دیگر فرزند سهیلی، سینا که فامیلی خود را به «مهراد» تغییر داده، در مقایسه با برادرش مسیر متفاوتی را طی کرده و تنها در فیلم «ژن خوک» حضور داشته است. است. مهراد پیش‌تر، زمانی که کودک بود نقش بسیار کوتاهی را در فیلم «مردی شبیه باران» ایفا کرده بود. حالا سعید سهیلی و دو فرزندش، برای اولین‌بار در فیلم «پول و پارتی» با یکدیگر همکاری کرده‌اند. سعید سهیلی فیلم را کارگردانی کرده، سینا مهراد تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته و ساعد سهیلی نیز یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی کرده است.

یک فیلم خانوادگی دیگر با حضور داوودنژادها
برخلاف خانواده سهیلی، خانواده داوودنژاد در فیلم «مصائب شیرین 2» برای اولین‌بار کنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند. همکاری حرفه‌ای و سینمایی این خانواده سابقه زیادی دارد. علیرضا داوونژاد پیش از «مصائب شیرین 2»، در فیلم‌هایی مانند «مصائب شیرین 1»، «هشت پا»، «هوو»، «مرهم»، «کلاس هنرپیشگی» و «فراری» با فرزند مرحومش رضا و برادر خود محمدرضا داوودنژاد همکاری کرده بود. این کارگردان فیلم «مرهم» را نیز با حضور مادرش مرحوم احترام سادات حبیبیان، پسر و برادرش رضا و محمدرضا داوودنژاد جلوی دوربین برده بود. فیلم «کلاس هنرپیشگی» نیز یک محصول مشترک خانوادگی کامل است. علاوه بر این که همه اعضای خانواده داوودنژاد در فیلم حضور دارند، همه آن‌ها با اسم و نسبت خانوادگی واقعی خود نقش‌هایی را ایفا کرده‌اند. جدیدترین اثر حاصل همکاری اعضای خانواده داوودنژاد، «مصائب شیرین 2» است. زنده‌یاد رضا داوودنژاد، خواهر و برادرش زهرا و علی، دخترعمویشان مونا در قسمت دوم حضور دارند. محمدرضا داوودنژاد نیز دیگر عضو این خانواده است که در قسمت دوم ایفای نقش کرده. «مصائب شیرین 2» محصول سال 97، در ادامه قسمت اول فیلم محصول سال 77 تولید شده است.

تکرار همکاری مشترک جعفری جوزانی‌ها
علاوه بر خانواده سهیلی و داوودنژاد، اعضای خانواده جعفری جوزانی نیز در سینما با یکدیگر همکاری داشته‌اند. مسعود جعفری‌جوزانی از اواخر دهه 70 همکاری با برادر خود فتح‌ا... جعفری جوزانی در مقام تهیه‌کننده را آغاز کرد. بنابراین فیلم‌هایی مانند «بلوغ»، «ایران برگر»، «پشت دیوار سکوت» و «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود و تهیه‌کنندگی فتح‌ا... جعفری جوزانی تولید شدند. سحر جعفری جوزانی نیز که بازیگر ثابت ساخته‌های پدرش بوده، در این چهار فیلم نیز ایفای نقش کرده است. فیلم تاریخی «بهشت تبهکاران» اولین‌بار سال گذشته در جشنواره فجر رونمایی شد و هنوز به نمایش درنیامده است. سحر جعفری‌ جوزانی و امیرحسین آرمان بازیگران اصلی فیلم هستند.

همکاری فرزند خانواده شریفی‌نیا با والدین
یکی دیگر از مشهورترین خانواده‌های هنرمند در سینما، خانواده شریفی‌نیا است. محمدرضا شریفی‌نیا پیش از این به عنوان تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «قصه عشق پدرم» و «عروس خیابان فرشته» با دختر خود مهراوه شریفی‌نیا همکاری کرده بود. همسر سابق این بازیگر آزیتا حاجیان نیز در سریال‌های تلویزیون مانند «ساعت شنی» و «کیمیا» با فرزندش مهراوه شریفی‌نیا و در مجموعه «نجلا» با ملیکا شریفی‌نیا همبازی شده بود، بنابراین اعضای این خانواده به صورت دو به دو تجربه همکاری با یکدیگر را داشتند، اما فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا هنرمند تجربه جدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شد. محمدرضا شریفی‌نیا علاوه بر تهیه‌کننده به عنوان بازیگر نیز در این فیلم حضور داشت و با همسر سابق خود آزیتا حاجیان و دخترش ملیکا شریفی‌نیا همبازی شده بود. «پروین» با نام قبلی «معجزه پروین» که زندگی پروین اعتصامی را به تصویر می‌کشد، در چهل‌ودومین جشنواره فجر حضور داشت. شریفی‌نیا و حاجیان در نقش والدین این شاعر ظاهر شده‌اند و ملیکا شریفی‌نیا نیز نقش یک شخصیت خیالی به نام «آگرین» را بازی کرده است.
 
 
 
 
 
---------------------------------------------------------------------
 
 
 
عقبگرد استقلال و پیشتازی رقبا!
  سکوت نکونام علامت رضایت است؟
سارا مسیحا/استقلال در فصل گذشته با وجود صدرنشینی در بیشتر هفته ها به دلیل لغزش در سه هفته مانده به پایان لیگ، صدر و جام را به پرسپولیس داد و نایب قهرمان شد. به زعم بسیاری یکی از دلایل ناکامی آبی ها اختلاف نظر شدید بین کادر فنی و مدیریت باشگاه بود که تغییر مدیرعامل در هفته های پایانی هم نتوانست آثار منفی آن را از بین ببرد. دلیل دیگری که برای عدم موفقیت تیم نکونام بیان شد نداشتن مهره های تاثیرگذار در تیم بود، موضوعی که سرمربی تیم هم بارها در طول فصل نسبت به عدم جذب بازیکنان مدنظرش گلایه‌های تندی کرده بود.با این وضعیت و پس از انتقال مالکیت باشگاه از وزارت ورزش به هلدینگ پتروشیمی، هواداران استقلال امیدوار بودند با حضور مالک جدید و متمول تیم شان روی نیمکت و زمین دگرگون شود و یکی از موفق ترین و پربارترین نقل و انتقالات را تجربه کنند اما عملکرد مدیران باشگاه استقلال و کادر فنی این تیم در بازار نقل‌وانتقالات تابستان برخلاف تصور هواداران پیش می رود. با وجود موفقیت در جذب بازیکنانی مانند سامان فلاح و رامین رضاییان، دیگر خبری از جذب ستاره‌های ملی‌پوش و بازیکنان خارجی سرشناس نیست و میلاد زکی‌پور، محمدحسین اسلامی و علیرضا کوشکی در کنار 2 بازیکن بوسنیایی که یکی از آن ها دیروز قرارداد 2 ساله و رسمی بست 6 خرید استقلال تا به این جای کار هستند.علاوه بر کم تحرکی باشگاه استقلال در جذب ستاره و بازیکنان تاثیرگذار شاهد یک رویه عجیب دیگر در این باشگاه هستیم. حفظ مهره های مازاد فصل گذشته سرمربی موضوعی است که با هیچ منطقی جور درنمی آید و هواداران تیم را نگران کرده است. به طور مثال زبیر نیک‌نفس فصل گذشته در فهرست مازاد استقلال قرار گرفت اما نکونام مدعی شد که به دلیل عدم جذب بازیکنان مدنظرش، چاره‌ای جز همکاری دوباره با این هافبک باتجربه ندارد و بعد از پایان لیگ بیست‌وسوم بود که گفته شد قرارداد آرمان رمضانی تمدید نمی‌شود اما روز گذشته رسانه ها خبر از احتمال تمدید قرارداد این مهاجم دادند. امید حامدی‌فر، آرش رضاوند و جعفر سلمانی هم که قراردادشان با استقلال تمام شده بود و البته عملکردشان هم چنگی به دل نمی زد که با توجه به عدم جذب بازیکن جدید قراردادشان تمدید شد! با این اوصاف، بیشتر بازیکنان استقلال که در فصل گذشته جواد نکونام نسبت به وضعیت و عملکردشان انتقاد داشت، ماندنی شده‌اند و در این میان، این رویه نشان می‌دهد که در پست‌های مهمی همچون فاز تهاجمی و هافبک طراح و بازی ساز، خبری از تقویت فهرست آبی‌ها نیست و احتمالاً با همان نفرات فصل گذشته آبی‌ها به کار خود ادامه می‌دهند! نکته عجیب سکوت نکونام است که فصل گذشته به هر بهانه ای از مدیریت باشگاه انتقاد می کرد  اما با وجود نارضایتی هواداران از نقل و انتقالات هیچ واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که باشگاه های پرسپولیس و سپاهان و تراکتور که مثل استقلال در فصل آتی لیگ های آسیایی حضور خواهند داشت تیم های شان را در سطح بالا می بندند به طور مثال تراکتور ضمن حفظ بازیکنان اثرگذار فصل قبل چند مهره از پرسپولیس جذب کرده؛سپاهان ستاره های جوان لیگ را به تیمش اضافه کرده و پرسپولیس هم بعد از از دست دادن چند بازیکن ،مهره های خارجی و داخلی موثری را جذب کرده است.