کاهش تب تورم با ترمز خوراکی ها


محمد حقگو- طبق تازه ترین داده های مرکز آمار ایران، تب 2.8 درصدی تورم ماهانه در خرداد امسال، در تیرماه سردتر شد و به 2.2 درصد رسید. در این میان، کاهش 2.6 واحد تورم ماهانه خوراکی ها و رسیدن آن به 1.6 درصد قابل توجه است. در سوی مقابل کالاهای غیر خوراکی با نقش آفرینی اجاره بها، با افزایش 0.4 واحد درصدی تورم ماهانه و رسیدن آن به 2.5 درصد مواجه شدند. در مجموع این تحولات، رشد قیمت ها در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته به 32.2 درصد رسیده که اندکی از رقم مشابه خود در خرداد بیشتر است. اما تورم سالانه مسیر کاهشی خود را که از خرداد سال قبل شروع شده همچنان ادامه می دهد و به رقم 35.5 درصد رسیده است.

 کند شدن 0.6 واحد درصدی نبض ماهانه قیمت ها


به گزارش خراسان، تازه ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت مصرف کننده نشان می دهد که در تیرماه امسال، اگر چه قیمت ها نسبت به خرداد 2.2 درصد افزایش داشته است اما این رقم نسبت به رقم مشابه خود در خرداد یعنی تورم ماهانه خرداد، 0.6 واحد درصد کمتر است. این یعنی تب تورمی ماهانه در نخستین ماه تابستان، کاهش یافته است.
خوراکی ها، کالاهایی بوده اند که به طور کلی با افت تورم ماهانه روبه رو شدند و تورم ماهانه آن ها از 4.2 درصد در خرداد به 1.6 درصد در تیر افت کرد. با این حال، کالاهای غیر خوراکی مسیر معکوسی را طی کردند و تورم ماهانه آن ها از 2.1 درصد در خرداد به 2.5 درصد در تیر افزایش یافت.

کالاهای صدرنشین و قعرنشین در تورم ماهانه
در تیرماه، دو گروه «میوه و خشکبار» و «قند و شکر و شیرینی ها» مانند خرداد، در صدر تورم ماهانه فهرست کالاها قرار دارند که رشد قیمت ماهانه آن ها به ترتیب 4.5 و 3.5 درصد بوده است. در رده سوم این فهرست نیز گروه بهداشت و درمان با تورم ماهانه 3.1 درصد قرار گرفته است. از سوی دیگر سبزیجات، حبوبات، روغن ها و چربی ها با تورم ماهانه منفی 0.4 درصد ومثبت 0.2 درصد در انتهای رده بندی تورم ماهانه کالاها جای گرفته اند.

ادامه افزایش تورم نقطه ای
داده های مرکز آمار نشان می دهد که در تیر امسال، تورم نقطه ای که به طور آرام از اردیبهشت امسال روند صعودی به خود گرفته، به افزایش خود ادامه داده است. بر این اساس، این شاخص در تیرماه رقم 32.2 درصد را نشان می دهد که از فروردین امسال 1.3 واحد درصد بیشتر است. نگاهی به جدول تورم نقطه ای گروه های کالایی نشان می دهد که در تیرماه نیز مانند خرداد، سه گروه مسکن، آموزش و هتل و رستوران در صدر تورم نقطه ای قرار دارند. تورم نقطه ای مسکن (با سهم عمده اجاره بها) از 41.2 درصد در خرداد به 42.1 درصد در تیر رسیده است. (در خور ذکر است منظور مرکز آمار از گروه مسکن، صرفاً اجاره بها و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی است و نه قیمت مسکن در بازار). این داده ها نشان می دهند تورم نقطه ای آموزش با افتی اندک به 39.2 درصد رسیده و گروه هتل و رستوران نیز تورم نقطه ای 35.4 درصد را تجربه کرده است.

نرخ تورم دیگر 40 درصد نیست
مزمن بودن تورم در ماه های گذشته باعث شده تا در تحلیل های اقتصادی، نرخ تورم همچنان 40 درصد فرض شود. با این حال، باید گفت که این رقم چند ماهی می شود که به زیر 40 درصد افت کرده است. تازه ترین داده های مرکز آمار نیز نشان می دهد که این شاخص از 36.1 درصد در خرداد، به 35.5 درصد در تیر کاهش یافته است. در مجموع مشاهده می شود نرخ تورم سالانه پس از اردیبهشت سال قبل که به 49.1 درصد رسیده بود، تاکنون روند کاملاً نزولی پیدا کرده است.